محمود شارع پور؛ مریم شعبانی
دوره 10، 2-3 ، تیر 1395، ، صفحه 154-182
چکیده
گسترش چشمگیر سکونت در کلانشهرها در سالهای اخیر، مسائل و مشکلات خاصی را در زندگی شهری بهوجود آوردهاست. زندگی شهری الزامات و ویژگیهای مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها توجه به سطح دانش و آگاهی مردم دربارة مسئولیتهای شهروندیشان در شهرهاست که در ادبیات امروزی آن را آموزش شهروندی میگویند. روش تحقیق حاضر پیمایش است. جمعیت ...
بیشتر
گسترش چشمگیر سکونت در کلانشهرها در سالهای اخیر، مسائل و مشکلات خاصی را در زندگی شهری بهوجود آوردهاست. زندگی شهری الزامات و ویژگیهای مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها توجه به سطح دانش و آگاهی مردم دربارة مسئولیتهای شهروندیشان در شهرهاست که در ادبیات امروزی آن را آموزش شهروندی میگویند. روش تحقیق حاضر پیمایش است. جمعیت تحقیق را کلیة شهروندان شهر ساری با ضابطة سنی 18 سال و بالاتر تشکیل دادهاند که از میان آنها 437 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی، بهمنزلة جمعیت نمونه، انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد میزان آگاهی شهروندان از ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مسئولیتها در سطح متوسط است. بیشترین آگاهی به بعد اجتماعی مربوط است و فقط تفاوت جنسیتی در بعد اقتصاد شهر معنادار است؛ بهعبارت روشنتر، آگاهی زنان بیشتر از مردان است. ارزیابی مؤلفههای ابعاد حاکی از آن است که بیشترین میزان آگاهی، در بعد اجتماعی، مربوط به لزوم کمک به پیشبرد اهداف شهر سالم، پویا و بانشاط؛ در بعد فرهنگی، درباب لزوم احترام به اقوام؛ در بعد اقتصادی، مربوط به لزوم پرداخت عوارض شهری؛ و در بعد سیاسی، مرتبط با لزوم چگونگی انتخاب مقامات شهری است.تطابقیافتههای حاصل از ابعاد آگاهی از مسئولیتها، برحسب متغیرهای زمینهای معنادار، بر پایینبودن سطح آگاهی جوانان و تفاوت معنادار آن با آگاهی والدین دلالت دارد.
سعید کبیری؛ محمد مهدی رحمتی؛ محمود شارع پور؛ سیده معصومه شادمنفعت
دوره 9، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 35-59
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین شرطبندیهای ورزشی جوانان است. محققان با استفاده از نظریههای کنترل (خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی) سعی در تبیین چرایی درگیری افراد در فعالیتهای مزبور دارند. بهاینمنظور، با استفاده از نمونۀ 272 نفری از دانشجویان دانشگاههای شهر رشت فرضیات پژوهش آزمایش شد. نتایج نشان داد که خودکنترلی، پیوند اجتماعی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تبیین شرطبندیهای ورزشی جوانان است. محققان با استفاده از نظریههای کنترل (خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی) سعی در تبیین چرایی درگیری افراد در فعالیتهای مزبور دارند. بهاینمنظور، با استفاده از نمونۀ 272 نفری از دانشجویان دانشگاههای شهر رشت فرضیات پژوهش آزمایش شد. نتایج نشان داد که خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی درمجموع حدود 51 درصد از تغییرات شرطبندیهای ورزشی و حدود 43 درصد از تغییرات تمایل به شرطبندیهای ورزشی را پیشبینی میکنند.
محمود شارع پور؛ نادر رازقی؛ خلیل غلامزاده
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1389، ، صفحه 40-53
چکیده
در این مقاله رابطه انواع اعتماد شامل اعتماد بنیادین یا امنیت وجودی، اعتماد بین شخصی و اعتماد نهادی را با اعتماد اجتماعیمورد بررسی قرار داده و سعی کردهایم به این سؤال پاسخ دهیم که انواع اعتماد چه رابطهای با اعتماد اجتماعی دارند. روش بررسیدراین پژوهش پیمایش است. در این پژوهش دانشجویان دانشگاه مازندران در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86به ...
بیشتر
در این مقاله رابطه انواع اعتماد شامل اعتماد بنیادین یا امنیت وجودی، اعتماد بین شخصی و اعتماد نهادی را با اعتماد اجتماعیمورد بررسی قرار داده و سعی کردهایم به این سؤال پاسخ دهیم که انواع اعتماد چه رابطهای با اعتماد اجتماعی دارند. روش بررسیدراین پژوهش پیمایش است. در این پژوهش دانشجویان دانشگاه مازندران در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86به عنوان جامعهآماری در نظر گرفته شدند و تعداد 457نفر از بین ایشان به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامهها بین آنها توزیع شد. یافتههانشان داد میزان اعتماد به خانواده و اعتماد بنیادین یا امنیت وجودی پاسخگویان زیاد بود. پس از آن و در سطح متوسط و کمتر ازمتوسط، به ترتیب نزولی، اعتماد به دوستان، اعتماد به اقوام و خویشان، اعتماد نهادی و اعتماد اجتماعی قرار گرفتند. در این میان،کمترین میزان اعتماد متعلق به اعتماد اجتماعی بود. براساس یافتههای این تحقیق، انواع مختلف اعتماد با اعتماد اجتماعی رابطهداشتند. اعتماد نهادی رابطه قوی و معنی داری با اعتماد اجتماعی داشت. اما میزان هردو اعتماد نهادی و اجتماعی در سطح پایینیبود. کم بودن میزان اعتماد اجتماعی احتمالاً تا حدود زیادی به نقش اعتماد نهادی مربوط میشود.
محمود شارع پور؛ محمد فاضلی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1385، ، صفحه 62-82
چکیده
در هر اجتماع علمی سازمانهایی وجود دارند که برای تقویت آن اجتماع علمی نقش های متعددی را ایفا می کنند.سازمانهایی که دستاوردهای علمی را منتشر میکنند ،مراکز تحقیقاتی و انجمنهای علمی از جمله این سازمانها هستند.بررسی نقش هر یک از اینها در ساختار نظام و اجتماع علمی بخشی از حوزه کاری جامعه شناسی علم است.انجمنهای علمی در این میان نقش مهمی دارند. ...
بیشتر
در هر اجتماع علمی سازمانهایی وجود دارند که برای تقویت آن اجتماع علمی نقش های متعددی را ایفا می کنند.سازمانهایی که دستاوردهای علمی را منتشر میکنند ،مراکز تحقیقاتی و انجمنهای علمی از جمله این سازمانها هستند.بررسی نقش هر یک از اینها در ساختار نظام و اجتماع علمی بخشی از حوزه کاری جامعه شناسی علم است.انجمنهای علمی در این میان نقش مهمی دارند. در سال 1378 وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری با ابلاغ آئین نامه ای، تشکیا انجمن های علمی دانشجویی را اعلام کرد.در مدت بسیار کوتاهی،تعداد زیادی از این انجمن ها در دانشگاه ایجاد شد و دانشجویان زیادی به فعالیت در آنان پرداختند.اهداف زیادی از تاسیس این انجمن ها مدنظر بوده است،لیکن در این مقاله از موضوع جامعه شناسی علم به بازتعریف کارکردهای محتمل برای این انجمن ها پرداخته می شود.در ضمن به کمک مطالعه ای تجربی در سه دانشگاه تهران،مازندران و گیلان،میزان تحقق برخی کارکردهای متصور برای آن ها ارزیابی خواهد شد.