این تحقیق به منظور دستیابی به درکی از باورهای زیباشناختی جوانان و تأثیر آن بر ماهیت تصویر ذهنی ایشان از بدنشان و نحوة مدیریت ظاهر در آنها صورت گرفت. منابع نظری موجود و تحقیقات پیشین مدعی تأثیرپذیری تصویر بدن و نحوة مدیریت ظاهر از متغیرهایی با ماهیتی عمدتاً اجتماعی و فرهنگی بود. بر این اساس نوع مواجهه با بدن مـیتوانـد شاخصـی عمـومی در جهـت بازنمایی وضع اجتماعی و فرهنگی جامعه به حساب آید. جامعۀ آماری تحقیق جوانان 18تا 30سالۀ ساکن مشهد و حجم نمونه 800نفر بوده است. در این تحقیق برای شناسایی عوامل پنهان در ورای باورهای زیباشناختی و جلوههای مدیریت بدن، از تحلیل عاملی اکتشافی و برای دسته بندی پاسخگویان از حیث متغیرهای اصلی، از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج مؤید آن است که باورهای زیباشناختی جوانان به دو دستۀ سنتی و نو تقسیمپذیر است و با تحول در باورهای زیباشناختی جوانان از صورت سنتی به وضع جدید، نارضایتی جوانان از تصویر موجود بدن افزایش مییابد و ایشان تمایل بیشتری به دستکاری در بدن، به منظور تحقق تصویر آرمانی از آن، نشان میدهند.
حیدری چروده, مجید, کرمانی, مهدی. (1391). رابطۀ باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوة مدیریت ظاهر در جوانان مورد مطالعه: جوانان 18تا 30سالۀ ساکن شهر مشهد. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 4(4), 17-30.
MLA
مجید حیدری چروده; مهدی کرمانی. "رابطۀ باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوة مدیریت ظاهر در جوانان مورد مطالعه: جوانان 18تا 30سالۀ ساکن شهر مشهد". مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 4, 4, 1391, 17-30.
HARVARD
حیدری چروده, مجید, کرمانی, مهدی. (1391). 'رابطۀ باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوة مدیریت ظاهر در جوانان مورد مطالعه: جوانان 18تا 30سالۀ ساکن شهر مشهد', مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 4(4), pp. 17-30.
VANCOUVER
حیدری چروده, مجید, کرمانی, مهدی. رابطۀ باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوة مدیریت ظاهر در جوانان مورد مطالعه: جوانان 18تا 30سالۀ ساکن شهر مشهد. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 1391; 4(4): 17-30.