دانشآموخته انسانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
10.22034/jss.2019.47854
چکیده
تغذیه بهعنوان نیاز زیستی در فرهنگهای مختلف جلوههای متفاوتی به خود میگیرد. بهعبارتی، فرهنگ، الگوهای شناختی مطلوب برای انتخاب غذا به افراد عرضه میکند. مطابق با این نوع نگاه، فهم معانی تغذیه به فهم فرهنگ کمک میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش مردمنگاری به مطالعۀ فرهنگ تغذیۀ بارداری در شهر یزد پرداخت. یافتهها نشان داد الگوی شناختی تغذیه در بین زنان مورد مطالعه مبتنی بر دوگانۀ گرم/سرد و تر/خشک است و این الگو در دوران بارداری مطرح است. براساس یافتههای پژوهش، الگوهای فرهنگ تغذیۀ دوران بارداری با توجه به اساطیر، خِرَد تغذیۀ مادربزرگها، میزان دسترسی زنان و خانوادههای آنها به سرمایۀ اقتصادی و دسترسی زنان به شبکۀ حمایتی خانواده تغییر میکند. رمزگان تغذیۀ این دوران، مرزبندیهایی میان زنان باتجربه/بیتجربه و مادران سهلانگار/ایدئال تعریف میکند. همچنین، مرزهای جنسیتی در امر تخصیص غذا بازتعریف میشود. مطابق با یافتهها، افراد با خوردن، طعم فرهنگ را درونی میکنند و آن را نسل به نسل انتقال میدهند.
صدیقی, فریبا. (1398). معانی فرهنگی غذای دوران بارداری: مطالعهای با روش مردمنگاری. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 13(4 (دومین ویژه نامه یزد)), 55-77. doi: 10.22034/jss.2019.47854
MLA
فریبا صدیقی. "معانی فرهنگی غذای دوران بارداری: مطالعهای با روش مردمنگاری". مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 13, 4 (دومین ویژه نامه یزد), 1398, 55-77. doi: 10.22034/jss.2019.47854
HARVARD
صدیقی, فریبا. (1398). 'معانی فرهنگی غذای دوران بارداری: مطالعهای با روش مردمنگاری', مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 13(4 (دومین ویژه نامه یزد)), pp. 55-77. doi: 10.22034/jss.2019.47854
VANCOUVER
صدیقی, فریبا. معانی فرهنگی غذای دوران بارداری: مطالعهای با روش مردمنگاری. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 1398; 13(4 (دومین ویژه نامه یزد)): 55-77. doi: 10.22034/jss.2019.47854