2
گروه مطالعات فرهنگی و نیازسنجی جهاد دانشگاهی اردبیل
چکیده
در سالهای اخیر، روند روبهرشد تحصیلات تکمیلی بازار مبادلهای، بهخصوص در میدانهای نزدیک به فضاهای دانشگاهی، پدید آوردهاست. تبلیغات گسترده و وسیع با جذب نیروی خدمات کامپیوتری مربوط به پایاننامههای دانشگاهی شروع و دستآخر بهصورت غیررسمی به تبلیغاتی برای نگارش پایاننامه بهدست سوداگران این فعالیت منجر شدهاست. گذشته از شائبههای فساد علمی، این پرسش مطرح میشود که چرا برای کاری چون تحصیل و تحلیل درسی، کنشگران علمی به سفارشدادن به خدمتکارانی مجاب میشوند که از این شیوه به کسب درآمد میپردازند؟ این مقاله درپیِ پاسخ به این پرسش، ازطریق مشاهدة مردمنگارانه و تحلیل گفتمان، غلیان گفتمان مبادله، بهتأسی از کثرت الگوهای رفتار سوداگرانه و رشد رفتار گروههای کوچک محلی، را سبب انسداد زبان علم در دانشگاه میداند. علم از گفتمان مسلطش در جامعه و حتی دانشگاه افول کرده و جای خود را به سوداگری و مبادلة سادة گروههای محلی دادهاست که در بستر شهری هم بهصورت قدرتمندانهای خودنمایی میکند. بازار پایاننامهها، محل مجادله یا رویارویی دو فهم سوداگرانه و حقیقتجویانه از علم است.
هدایتی, علی اصغر, زینالی اُناری, محمد. (1395). فلسفة دانشگاه عامهپسند: تبارشناسی مجادلههای گفتمانی دانش. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 10(4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)), 149-172.
MLA
علی اصغر هدایتی; محمد زینالی اُناری. "فلسفة دانشگاه عامهپسند: تبارشناسی مجادلههای گفتمانی دانش". مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 10, 4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم), 1395, 149-172.
HARVARD
هدایتی, علی اصغر, زینالی اُناری, محمد. (1395). 'فلسفة دانشگاه عامهپسند: تبارشناسی مجادلههای گفتمانی دانش', مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 10(4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)), pp. 149-172.
VANCOUVER
هدایتی, علی اصغر, زینالی اُناری, محمد. فلسفة دانشگاه عامهپسند: تبارشناسی مجادلههای گفتمانی دانش. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 1395; 10(4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)): 149-172.