جامعه شناسی
حسین العطاس در باب دانش استعماری و دانش مستقل

سید فرید العطاس

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1401، صفحه 3-22

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1996350.1769

چکیده
  دورۀ اصلی تفکر العطاس را دوران استعمار، به‌ویژه مالایای بریتانیا و هند شرقی هلند تشکیل می‌دهد. او به‌عنوان یک دانشجو در دانشگاه آمستردام در دهۀ 1950 میلادی، اولین مقالۀ خود را دربارۀ مسئله استعمار نوشت و مسائل ایجادشده توسط استعمار را به سه دسته تقسیم کرد. دستۀ سوم که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد، مشکلات غیرمادی، یعنی جامعه‌شناسانه، ...  بیشتر

جامعه شناسی
حسین العطاس و مسئلۀ اسارت ذهنی: امپریالیسم فکری در ایران

اسمعیل زینی

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1401، صفحه 23-42

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1989485.1762

چکیده
  سید حسین العطاس یکی از معدود متفکران پسااستعماری است که در زمان برچیده شدن ساختارهای قدرت استعماری، توجه جهانیان را به ایدۀ «اسارت ذهنی و امپریالیسم فکری» جلب کرد. وقتی بسیاری از روشنفکران فکر کردند استعمارزدایی کامل شده است، او به مسئلۀ اسارت ذهنی و حضور ذهن اسیر، «ذهنی غیرانتقادی و تقلیدی تحت سلطۀ یک منبع خارجی که دارای ...  بیشتر

جامعه شناسی
سید حسین العطاس: اسلام پیش‌رو و سنت علوم اجتماعی مستقل و خلاق

ابوالفضل مرشدی

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1401، صفحه 43-63

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1990261.1764

چکیده
  در این مقاله نخست تصویر العطاس از وضع موجود جوامع آسیایی و اسلامی که در میانۀ «ذهن بسته» و پدیدۀ «تروریسم» قرار گرفته‏اند، ترسیم می‏شود. سپس، دیدگاه وی درمورد وضع علوم اجتماعی در این کشورها و قرار گرفتن آن‌ها در میان دو لبۀ قیچی «ذهن اسیر» و «امپریالیسم فکری» مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‏گیرد. در ادامه، مفهوم ...  بیشتر

جامعه شناسی
بررسی انگاره‌های ذهنی روس‌ها دربارۀایرانیان بر مبنای سفرنامه‌های روسی

الهه کریمی ریابی؛ مازیار مظفری فلارتی

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1401، صفحه 81-96

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1995958.1766

چکیده
  جهانگردان و مسافران غالباً نقش مهمی در توسعۀشرق‌شناسی داشته‌اند و سفرنامه‌ها، یکی از منابع ارزشمند در شرق‌شناسی هستند. سفرنامه‌های روسی دربارۀ ایران در قرن 19 میلادی حاوی نکات فراوانی دربارۀنوع دیدگاه روس‌ها به ایرانیان و همچنین برداشت و درک آن‌ها از خودشاناست. ایران به‌عنوان یک کشور آسیایی و روسیه به‌عنوان کشوری که خود را ...  بیشتر

جامعه شناسی
سید حسین العطاس و مسئله روشنفکران

سید جواد میری

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1401، صفحه 97-101

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1989271.1760

چکیده
  درک سید حسین العطاس از مفهوم «روشنفکر» را چگونه باید فهمید؟ مسئلۀ روشنفکران در جهان مدرن یکی از چالش‌برانگیزترین پرسش‌های علوم انسانی و اجتماعی است. العطاس میان نقش روشنفکران در جوامع در حال توسعه و توسعه‌یافته تمایز قائل است. مفروضات بنیادی نگرش العطاس، به‌عنوان یک اندیشمند پسااستعماری از مالزی، دربارۀ نقش روشنفکران در ...  بیشتر

جامعه شناسی
العطاس خوانی در ایران و افسانه‌زدایی از استثناگرایی ایرانی

شیما وزوایی

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1401، صفحه 102-118

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1988285.1758

چکیده
  چطور باید افسانۀ بومی تنبل اثر خارق‌العادۀ حسین العطاس را در ایران خواند؟ نقد یک متفکر پسااستعماری جنوب شرق آسیا بر سرمایه‌داری استعماری و تأثیر آن بر تصویر برساخته از بومیان مالایی و جاوه‌ای چه ربطی به بستر ایرانی می‌تواند داشته باشد؟ آیا نقد العطاس می‌تواند راهگشایی برای نظریه‌پردازیِ مفهومی ایدئولوژیک در بستر ایرانی باشد ...  بیشتر