حسین العطاس در باب دانش استعماری و دانش مستقل

سید فرید العطاس

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، صفحه 3-22

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1996350.1769

چکیده
  دورۀ اصلی تفکر العطاس را دوران استعمار، به‌ویژه مالایای بریتانیا و هند شرقی هلند تشکیل می‌دهد. او به‌عنوان یک دانشجو در دانشگاه آمستردام در دهۀ 1950 میلادی، اولین مقالۀ خود را دربارۀ مسئله استعمار نوشت و مسائل ایجادشده توسط استعمار را به سه دسته تقسیم کرد. دستۀ سوم که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد، مشکلات غیرمادی، یعنی جامعه‌شناسانه، ...  بیشتر

حسین العطاس و مسئلۀ اسارت ذهنی: امپریالیسم فکری در ایران

اسماعیل زینی

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، صفحه 23-42

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1989485.1762

چکیده
  سید حسین العطاس یکی از معدود متفکران پسااستعماری است که در زمان برچیده شدن ساختارهای قدرت استعماری، توجه جهانیان را به ایدۀ «اسارت ذهنی و امپریالیسم فکری» جلب کرد. وقتی بسیاری از روشنفکران فکر کردند استعمارزدایی کامل شده است، او به مسئلۀ اسارت ذهنی و حضور ذهن اسیر، «ذهنی غیرانتقادی و تقلیدی تحت سلطۀ یک منبع خارجی که دارای ...  بیشتر

سید حسین العطاس: اسلام پیش‌رو و سنت علوم اجتماعی مستقل و خلاق

ابوالفضل مرشدی

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، صفحه 43-63

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1990261.1764

چکیده
  در این مقاله نخست تصویر العطاس از وضع موجود جوامع آسیایی و اسلامی که در میانۀ «ذهن بسته» و پدیدۀ «تروریسم» قرار گرفته‏اند، ترسیم می‏شود. سپس، دیدگاه وی درمورد وضع علوم اجتماعی در این کشورها و قرار گرفتن آن‌ها در میان دو لبۀ قیچی «ذهن اسیر» و «امپریالیسم فکری» مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‏گیرد. در ادامه، مفهوم ...  بیشتر

بررسی انگاره‌های ذهنی روس‌ها دربارۀایرانیان بر مبنای سفرنامه‌های روسی

الهه کریمی ریابی؛ مازیار مظفری فلارتی

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، صفحه 81-96

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1995958.1766

چکیده
  جهانگردان و مسافران غالباً نقش مهمی در توسعۀشرق‌شناسی داشته‌اند و سفرنامه‌ها، یکی از منابع ارزشمند در شرق‌شناسی هستند. سفرنامه‌های روسی دربارۀ ایران در قرن 19 میلادی حاوی نکات فراوانی دربارۀنوع دیدگاه روس‌ها به ایرانیان و همچنین برداشت و درک آن‌ها از خودشاناست. ایران به‌عنوان یک کشور آسیایی و روسیه به‌عنوان کشوری که خود را ...  بیشتر

سید حسین العطاس و مسئله روشنفکران

سید جواد میری

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، صفحه 97-101

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1989271.1760

چکیده
  درک سید حسین العطاس از مفهوم «روشنفکر» را چگونه باید فهمید؟ مسئلۀ روشنفکران در جهان مدرن یکی از چالش‌برانگیزترین پرسش‌های علوم انسانی و اجتماعی است. العطاس میان نقش روشنفکران در جوامع در حال توسعه و توسعه‌یافته تمایز قائل است. مفروضات بنیادی نگرش العطاس، به‌عنوان یک اندیشمند پسااستعماری از مالزی، دربارۀ نقش روشنفکران در ...  بیشتر

العطاس خوانی در ایران و افسانه‌زدایی از استثناگرایی ایرانی

شیما وزوایی

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، صفحه 102-118

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1988285.1758

چکیده
  چطور باید افسانۀ بومی تنبل اثر خارق‌العادۀ حسین العطاس را در ایران خواند؟ نقد یک متفکر پسااستعماری جنوب شرق آسیا بر سرمایه‌داری استعماری و تأثیر آن بر تصویر برساخته از بومیان مالایی و جاوه‌ای چه ربطی به بستر ایرانی می‌تواند داشته باشد؟ آیا نقد العطاس می‌تواند راهگشایی برای نظریه‌پردازیِ مفهومی ایدئولوژیک در بستر ایرانی باشد ...  بیشتر