انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-3653104(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)20161221Cultural Characteristics of Art Studentsویژگیهای فرهنگی دانشجویان رشتههای هنر (شناخت وضع موجود پیش شرط برنامهریزی فرهنگی)53331598FAغلامرضا اسکندریان. دانشجوی دکترای جامعهشناسی توسعه اجتماعی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیهادی برغمدیدکترای جامعهشناسی و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20180626Extensive changes in recent decades have affected Iranian universities and due to these changes focusing on cultural programs has increased. Cultural planning requires a comprehensive understanding of the community's values, attitudes, and behaviors, because each cultural policy ultimately needs to be accepted by its target audience. Therefore, identifying the status quo can be considered as a prerequisite for cultural planning. The objectives of this paper are to identify the status quo of Art universities and the students by investigating their cultural traits, and to present suitable strategies for cultural planning. This paper is based on a qualitative research, which was conducted at two universities – Tehran University of Art and Tehran College of Fine Arts. The methods used to collect data, were in-depth unstructured interview and focus group analysis. The most important finding of this research is the significant difference of cultural conditions between art students and students of other majors. This difference should not be treated in a superficial manner. The first step in addressing this differentiation is to discriminate the origins of the differences. The results indicate that some of these differences are related to the nature of art majors, and thus inevitable, while some other differences must be tracked down and taken into account by policy makers.
تحولات دهههای اخیر، دانشگاههای ایران را با تغییرات و تحولاتی همراه کرده است که در نتیجهی آن تمرکز بر برنامههای فرهنگی از وزن و اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. ورود به حوزهی برنامهریزی فرهنگی، همانند هر حوزهی دیگری، نیازمند در اختیار داشتن شناخت دقیق از ارزشها، نگرشها و رفتارهای افراد (دانشجویان) است چرا که هر سیاستی سرانجام با مخاطبانی سر و کار دارد که باید آن را بپذیرند. بنابراین میتوان شناخت وضع موجود را به عنوان پیش شرط برنامهریزی فرهنگی معرفی کرد. مهمترین هدف این مقاله، شناسایی وضعیت موجود و بررسی ویژگیهای فرهنگی دانشکدهها و دانشجویان رشتههای هنر و در ادامه ارائه راهبردهایی در راستای برنامهریزی فرهنگی است. مبنای این مقاله، پژوهشی کیفی است که در دو دانشگاه هنر و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران اجرا شده است. روش مورد استفاده برای <br /> جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق ساختار نیافته و جلسات بحث گروهی متمرکز بوده است. مهمترین دستاورد این پژوهش، پاسخ مثبت به سوال اصلی طرح است؛ بدین معنی که میان وضعیت فرهنگی دانشجویان هنر و سایر دانشجویان تفاوت معنیدار دیده میشود اما نمیتوان با این وجوه افتراق و تفاوت، به صورت سطحی و موردی برخورد نمود. نخستین گام برای مواجهه با این وجه افتراق، ریشهشناسی تفاوتهای مشاهده شده است که در این طرح به صورت تفصیلی صورت پذیرفت. نتایج بیانگر این امر بوده است که برخی از این تفاوتها امری طبیعی و اجتنابناپذیر و به عبارت دیگر از ویژگیهای رشتههای هنری است و بخشی نیز غیرطبیعی و امری قابل تامل و پیگیری است که به تشریح آن پرداختهایم. <br /> http://www.jss-isa.ir/article_31598_6e38853bd95e4e9a9a6284b9583642c5.pdfانجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-3653104(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)20161221Who can Indeed Theorize about the University?تمهیدی برای پاسخ به این مسئله که: چه کسی میتواند به مسئله دانشگاه بیاندیشد؟345331599FAطاها بخشینژاددانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه محض دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20180626By analyzing foundational and historical concept of the University, from Platonic academy to Kantian University, this article tries to show (a) how it, the phenomenon of University, has been constructed throughout the history of human thought (b) which science it exactly belongs to (c) who, and how far, can indeed theorize about it and (d) what our problem, as Iranian academic society, would be about it.
From the beginning of the philosophy, academy was one of the most important issues has always attracted philosophers to think about. At first, Plato, in academy, put forward the way of how different sciences must be confronted to each other and how all components of society must be trained. In thirteenth century, under the influence of Plato’s pupil, Aristotle, universities of Oxford, Bologna and Paris were established. Through a reconsideration of the concept of Platonic academy and Aristotelian school, I will study the constituents of University in modern era, that all have been nurtured by Kantian thoughts. Then I show why the seeds of University, as we know it nowadays, have been planted by Kant. At the end, by analyzing unconscious metaphysics, I will try to open a noble way to theorize about our own University.
این مقاله قصد دارد تا با واکاوی مفاهیم تاریخی و بنیادین دانشگاه -از مفهوم افلاطونی آکادمی تا مفهوم دانشگاه کانتی- نشان دهد که (الف) چگونه این پدیده در تاریخ دانش بشری قوامیافته است؟ (ب) پدیده دانشگاه، ایده کدامیک از علوم بود؟ (ج) چه کسانی در چه سطوحی توان اندیشیدن به دانشگاه را دارند؟ مسئله ما(ایرانیان) در مقابل پدیده دانشگاه چیست؟<br /> آکادمی، از آغاز تاریخ فلسفه، همواره جزء مهمترین موضوعات قابلتأمل فیلسوفان بوده است. افلاطون، هم روش مواجهه علوم مختلف و هم تبیینِ سازوکار تربیت اجزاء مختلف جامعه را در درون آکادمی طرح اندازی کرد. در عصر جدید، مفهوم و جایگاه دانشگاه بهمثابه پایگاه علم و نیز نحوه تعاملش با دیگر اجزاء جامعه، ریشه در مفهومِ افلاطونی آکادمی دارد. در قرن سیزدهم میلادی با تأثیر ارسطو و ارسطوئیان دانشگاههای آکسفورد، بولونیا و پاریس تأسیس میشود تا مسیر دانش قوام درخوری یابد.<br /> ما بر آنیم تا با بازخوانی مجدد از ایده آکادمی افلاطونی و مدرسهای ارسطویی، ریشههای دانشگاه در عصر مدرن را که با اندیشههای کانت شکل یافته است، موردبررسی قرار دهیم؛ و نشان خواهیم داد که چگونه نقطه آغاز مفهوم دانشگاه، از کانت آغاز شد. و در انتها با تحلیل <strong><em>متافیزیک نا-آگاه</em></strong> درصدد خواهیم بود تا راه جدیدی را برای اندیشیدن به دانشگاه خودمان بگشایم.<br /> <strong> </strong><br /> http://www.jss-isa.ir/article_31599_9ed02ce90229799ee3c08292bfe3d8c1.pdfانجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-3653104(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)20161221Social Integration, Students and University in Iranانسجام اجتماعی، دانشجو و دانشگاه در ایران548731600FAمحمدعلی زکیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه امامحسین(ع)Journal Article20180626Social Integration is one of the basic concepts and also the starting point of sociological analysis and its analysis is considered as one of the foundations of the contemporary sociology. Social Integration deals with how people and society interact. It focuses on the exploration, and explanation of the interrelationship between the individual and the Society. The study of social integration in different organizations (for example, the university) and at different levels (for example, students) has been of interest for some researchers. Based on the theory of social bonding, the four main elements create social integration which is comparable to the Four Elements of Parson's Functionalist theory. In the present research, multiple scale of social integration (Ross and Strauss, 1995) has been used which is based on Hirschi's theory of social bonding. The study was a survey and data were collected from 200 female and male students of Isfahan university. The results of study indicate that, the degree of social integration of the students is high (72%). There is no significant difference in the social integration between male and females. Components of social integration including commitment, beliefs, attachment, and reported involvement are correspondent to elements of Parsons model (AGIL), respectively, goal attainment (G), the latency of patterns (L), integration (I) and adaptation (A).
انسجام اجتماعی یکی از مفاهیم اساسی و نیز نقطة آغاز تحلیلهای جامعهشناختی است و تبیین و تحلیل آن یکی از بنیانهای شکلگیری جامعهشناسی معاصر تلقی میشود. انسجام اجتماعی به چگونگی روابط بین فرد و جامعه میپردازد و معطوف به بررسی، تبیین، چرایی و کموکیف روابط متقابل فرد و جامعه است. بررسی انسجام اجتماعی در سازمانهای گوناگون (برای نمونه دانشگاه) و نیز بهتفکیک سطوح متنوع (برای نمونه دانشجویان) مطلوب برخی پژوهشگران بودهاست. <br /> براساس نظریة پیوند اجتماعی هیرشی، چهار عنصر اصلی باعث انسجام اجتماعی (پیوند فرد و جامعه) میشوند که با کارکردهای چهارگانة پارسونز مقایسهپذیرند. در تحقیق حاضر از مقیاس چندگانة انسجام اجتماعی راس و استراوس (1995) استفاده شد که براساس نظریة پیوند اجتماعی هیرشی ساخته و طراحی شدهاست. تحقیق حاضر از نوع پیمایش است و اطلاعات از 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه اصفهان گردآوری شدهاست. <br /> براساس نتایج تحقیق، میزان انسجام اجتماعی دانشجویان زیاد (72درصد) ارزیابی شده است. تفاوت معناداری در انسجام اجتماعی بین دختران و پسران وجود ندارد. مؤلفههای انسجام اجتماعی بهترتیب شامل تعهد، باورها، وابستگی و درگیری گزارش شده که براساس مدل پارسونز (AGIL) بهترتیب متناظر کارکردهای کسب هدف (G)، حفظ الگوها (L)، یگانگی (I) و انطباق (A) بودهاند. <br /> http://www.jss-isa.ir/article_31600_a0bc64ac4583733cabceb1631b4ad511.pdfانجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-3653104(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)20161221Students' Attitude Toward Family And Womenنگرش دانشجویان درباب خانواده، زنان و جنسیت8811531601FAخدیجه کشاورزدکتری جامعه شناسی از مدرسة مطالعات عالی علوم اجتماعی پاریس، پژوهشگر پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علومJournal Article20180626Students' attitudes toward issues such as family, marriage, and the relationship between the two sexes can make us more aware of their future plans for life, which is very important in social-cultural policy-making. How do young people consider marriage? What are their desirable criteria for marriage? How have these criteria been biased toward gender equality, or are they still emphasizing different criteria between men and women? What is the student's perspective on gender division of labor? How they consider civil codes on the family, as well as women's employment and social and cultural activities?
Answering these questions can improve our understanding of the distance or agreement between student values and attitudes with formal values and attitudes. Undoubtedly, these attitudes vary among students in terms of gender, social class, ethnicity, city of location, etc. Our effort in this paper is to understand and interpret these differences. In this article, we try to understand the attitude of the students towards family, marriage and gender relations and to understand the changes and resistances in these areas.
We seem to encounter attitudes and claims for equality in some areas and traditional attitudes in other areas. In other words, we see changes in some areas and resistance in other areas. It may be argued that students look at male-female relations with a kind of instrumental wisdom, where they make benefits from the change, they accept it; and they reject it when the change opposes their own interests. It means that we are confronted with changes and concurrent compromises on gender-related issues.
Our method in this research is the secondary analysis, based on the research of the students' attitudes and values in the two periods of 2003 and 2015. We analyze the trends and changes made during this time-frame.
نگرش دانشجویان به مقولاتی مانند خانواده، ازدواج، و رابطة بین دو جنس، بهدلیل جوانبودن دانشجویان، فهم ما را از طرحهای آیندة آنها برای زندگی ارتقا میدهد. امری که در سیاستگذاریهای فرهنگیـ اجتماعی بسیار تعیینکننده است. این پژوهش بر آن است تا به دنبال پاسخ به این سوالات باشد: جوانان چه نگاهی به سن ازدواج دارند، معیارهای مطلوب آنها برای ازدواج چگونه است، آیااین معیارها بهسمت برابری بین دو جنس سمتوسو یافتهاند، یا همچنان بر معیارهای متفاوت میان زنان و مردان تأکید میشود، نگاه دانشجویان به تقسیم کار جنسیتی چگونه است، نگاه دانشجویان به قوانین مدنی در حوزة خانواده و نیز اشتغال و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی زنان چگونه است؟ پاسخ به این پرسشها درک ما را از فاصله یا توافق ارزشها و نگرشهای دانشجویان با ارزشها و نگرشهای رسمی بهبود میبخشد. بدون تردید، این نگرشها در میان دانشجویان با توجه به جنسیت، طبقة اجتماعی، قومیت، شهر محل تحصیل و... متفاوت است. تلاش ما در این مقاله فهم این گونهگونیها و تفسیر این تفاوتهاست. در این مقاله، با تکیه بر مطالعات سراجزاده، جواهری و همکاران در 1382 و 1394، تلاش میشود با درک نگرش دانشجویان در حوزة خانواده، ازدواج و روابط بین دو جنس، تفسیری از تغییرات و نیز مقاومت در این حوزهها حاصل شود. بهنظر میرسد، با نگرشها و هنجارهای برابریخواهانه در برخی زمینهها، و سنتی در زمینههای دیگر مواجهیم. بهعبارتی، شاهد تغییر در حوزههایی و نیز مقاومت در حوزههای دیگر هستیم. شاید بتوان گفت که دانشجویان با نوعی خرد ابزاری به رابطة زن و مرد نگاه میکنند، آنجاکه تغییر را به نفع خود میبینند، آن را میپذیرند و آنجا که آن را مخالف منافع خود ارزیابی میکنند، آن را رد میکنند. یعنی ما در مورد مقولات مرتبط با جنسیت، با تغییر و سازش همزمان روبهرو هستیم. روش ما در این پژوهش تحلیل ثانویه با تکیه بر پژوهش ارزشها و نگرشهای دانشجویان در دو مقطع 1382 و 1394 است. تلاش میشود روندها و تغییرات ایجادشده در طی این بازة زمانی تحلیل شود.<br /> http://www.jss-isa.ir/article_31601_b5ad0e13f3a13ee6e29f81e72c0a0850.pdfانجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-3653104(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)20161221Measuring Academic Corruption: A Multi-dimentional Modelپیشنهاد الگو و روشی چندبعدی برای سنجش فساد در آموزشعالی11614831602FAداود حسینی هاشمزادهپژوهشگر حوزة مطالعات سلامت اداری و مقابله با فساد؛ مدرس دانشگاهمحمد فاضلیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهیدبهشتیحسن محدثی گیلواییاستادیار گروه جامعه شناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20180626Corruption is one of the main subjects of organizational studies and a focus of social sciences in recent decades due to its various effects on organizational and social outcomes. Because of its importance in corruption studies, methods to evaluate the level of corruption have been developed in different disciplines. Major types of corruption that are controversial in political and social arena are economic and academic corruption. The effect of academic corruption is extremely important due to the role that universities and higher education institutions play in the overall development of societies in the modern world. This paper clears the importance of academic corruption and then provides a model for measuring this type of corruption. In this article, we first review different tools and indices of measuring corruption and then suggest a model of measuring academic corruption. The fundamental premises of this method are: 1) Every social organization has two domain of activities: internal activity domain in which interactions of personnel happen, and external activity domain in which the interaction of organization with other organizations is considered. 2) Interviewing individuals who have the most experiences and perceptions within their organization is the most important way for measuring quality of activities of an organization. Explanatory interviews with academic actors can produce valid data and useful visions about academic corruption and integrity of academic organization. In this method, six groups of academic actors are interviewed and their experiences, perceptions, and their attitudes are examined. By using this method, we can compare corruption in different academic organizations.
هدف اصلی مقالة حاضر پیشنهاد الگو و روشی چندبعدی برای سنجش فساد در آموزشعالی با تأکید بر فساد دانشگاهی است. پس از مرور مختصری بر پیشینه، ابزارها و شاخصهای مختلف سنجش فساد، به تشریح الگوی سنجش و روش پیشنهادی برای سنجش فساد دانشگاهی پرداخته شدهاست. طراحی الگوی سنجش فساد در دانشگاه بر دو اندیشة اساسی مبتنی است: 1) هر سازمان اجتماعی دو قلمرو فعالیت اصلی دارد: قلمرو فعالیت درونی، که در طی آن تعامل نیروهای سازمان با یکدیگر شکل میگیرد، و دوم قلمرو فعالیت بیرونی، که در آن تعامل سازمان با محیط و دیگر سازمانهای اجتماعی تحقق مییابد. مهمترین طریق سنجش کیفیت فعالیت اعضای سازمان مراجعه به کسانی است که نزدیکترین تجربهها و ادراکها را از عملکرد آن سازمان دارند و در طی سالها ارتباط با سازمان، نگرشی نسبتاً مطابق با واقع دربارة آن پیدا کردهاند. برمبنای این نقاط عزیمت نظری، و 2) مصاحبههای اکتشافی با کنشگران دانشگاهی، روش سنجش پیشنهاد میشود. روش سنجش پیشنهادی، برخلاف بسیاری از روشهای سنجش، بهصورت همزمان، دارای ویژگیهای سهولت و سرعت کاربرد، مقایسهپذیربودن نتایج، چندبعدیبودن شاخص، گردآوری دادهها و اطلاعات از منابع مختلف و استفاده از ابزارهای چندگانه برای گروههای مختلف پاسخگویان، مبتنی بر معیارهای چندگانة سنجش تجربة فساد، نگرش به فساد و ادراک فساد در میان کنشگران نهاد علم درقالب شش پودمان (ماژول) (دستکم سه گروه اعضای هیئتعلمی، دانشجویان، و کارمندان مراکز آموزشی و پژوهشی) است. هر پودمان پوششدهندة تجربهها، ادراکات، و نگرشها دربارة انواع فعالیت نیروهای سازندة سازمان است. این الگو و روش، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مختلفی برای سنجش فساد دانشگاهی ارائه میدهد. بدینترتیب، این امکان را فراهم میکند تا تغییرات میزان فساد در آموزشعالی و نظام دانشگاهی در دورههای زمانی مختلف سنجیده و مقایسه شود. این الگو سنجش اثربخشیِ راهبردهای مبارزه با فساد در نظام دانشگاهی را نیز امکانپذیر میکند. افزونبراین، امکان مقایسه و رتبهبندی دانشگاهها در نمرة فساد را مهیا میکند.<br /> http://www.jss-isa.ir/article_31602_a23be97d675d08bce1256e4a939e7fd0.pdfانجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-3653104(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)20161221The Philosophy of Popular University: The Genealogy of Discursive Controversy in Knowledgeفلسفة دانشگاه عامهپسند: تبارشناسی مجادلههای گفتمانی دانش14917231603FAعلی اصغر هدایتیمدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهیمحمد زینالی اُناریگروه مطالعات فرهنگی و نیازسنجی جهاد دانشگاهی اردبیلJournal Article20180626It is not possible to establish a modern college system by teaching the language and behavior of faculty members to a small group of people in a feudal society (Michel Foucault, 2011: 149). In recent years, the growing trend of graduate studies has created the exchange market, especially in places close to academic spaces. The massive and extra advertising has begun to do the proofreading services but gradually change to the selling of graduate thesis and dissertations. The question arises about this phenomenon is why scientific practitioners have this will to offer their work to those who work and make money in this way? This article seeks to answer this question and through an ethnographic observation and discourse analysis. The prevalence of the discourse of business, has blocked the emergence of true language of science at the universities. The science has fallen from its true position and has given its place to the language of business.در سالهای اخیر، روند روبهرشد تحصیلات تکمیلی بازار مبادلهای، بهخصوص در میدانهای نزدیک به فضاهای دانشگاهی، پدید آوردهاست. تبلیغات گسترده و وسیع با جذب نیروی خدمات کامپیوتری مربوط به پایاننامههای دانشگاهی شروع و دستآخر بهصورت غیررسمی به تبلیغاتی برای نگارش پایاننامه بهدست سوداگران این فعالیت منجر شدهاست. گذشته از شائبههای فساد علمی، این پرسش مطرح میشود که چرا برای کاری چون تحصیل و تحلیل درسی، کنشگران علمی به سفارشدادن به خدمتکارانی مجاب میشوند که از این شیوه به کسب درآمد میپردازند؟ این مقاله درپیِ پاسخ به این پرسش، ازطریق مشاهدة مردمنگارانه و تحلیل گفتمان، غلیان گفتمان مبادله، بهتأسی از کثرت الگوهای رفتار سوداگرانه و رشد رفتار گروههای کوچک محلی، را سبب انسداد زبان علم در دانشگاه میداند. علم از گفتمان مسلطش در جامعه و حتی دانشگاه افول کرده و جای خود را به سوداگری و مبادلة سادة گروههای محلی دادهاست که در بستر شهری هم بهصورت قدرتمندانهای خودنمایی میکند. بازار پایاننامهها، محل مجادله یا رویارویی دو فهم سوداگرانه و حقیقتجویانه از علم است.<br /> http://www.jss-isa.ir/article_31603_1eb5f9a94d5f920d01939eb91bb7e08e.pdf