TY - JOUR ID - 31600 TI - انسجام اجتماعی، دانشجو و دانشگاه در ایران JO - مجله مطالعات اجتماعی ایران JA - JSS LA - fa SN - 2008-3653 AU - زکی, محمدعلی AD - دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه امام‌حسین(ع) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم) SP - 54 EP - 87 KW - انسجام اجتماعی KW - دانشجویان KW - هیرشی DO - N2 - انسجام اجتماعی یکی از مفاهیم اساسی و نیز نقطة آغاز تحلیل‌های جامعه‌شناختی است و تبیین و تحلیل آن یکی از بنیان‌های شکل‌گیری جامعه‌شناسی معاصر تلقی می‌شود. انسجام اجتماعی به چگونگی روابط بین فرد و جامعه می‌پردازد و معطوف به بررسی، تبیین، چرایی و کم‌وکیف روابط متقابل فرد و جامعه است. بررسی انسجام اجتماعی در سازمان‌های گوناگون (برای نمونه دانشگاه) و نیز به‌تفکیک سطوح متنوع (برای نمونه دانشجویان) مطلوب برخی پژوهشگران بوده‌است.  براساس نظریة پیوند اجتماعی هیرشی، چهار عنصر اصلی باعث انسجام اجتماعی (پیوند فرد و جامعه) می‌شوند که با کارکردهای چهارگانة پارسونز مقایسه‌پذیرند. در تحقیق حاضر از مقیاس چندگانة انسجام اجتماعی راس و استراوس (1995) استفاده شد که براساس نظریة پیوند اجتماعی هیرشی ساخته و طراحی شده‌است. تحقیق حاضر از نوع پیمایش است و اطلاعات از 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه اصفهان گردآوری شده‌است.  براساس نتایج تحقیق، میزان انسجام اجتماعی دانشجویان زیاد (72درصد) ارزیابی شده است. تفاوت معناداری در انسجام اجتماعی بین دختران و پسران وجود ندارد. مؤلفه‌های انسجام اجتماعی به‌ترتیب شامل تعهد، باورها، وابستگی و درگیری گزارش شده که براساس مدل پارسونز (AGIL) به‌ترتیب متناظر کارکردهای کسب هدف (G)، حفظ الگوها (L)، یگانگی (I) و انطباق (A) بوده‌اند.    UR - http://www.jss-isa.ir/article_31600.html L1 - http://www.jss-isa.ir/article_31600_a0bc64ac4583733cabceb1631b4ad511.pdf ER -