TY - JOUR ID - 31597 TI - تأثیر سرمایة اجتماعی سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان سازمان مخابرات شهر تهران) JO - مجله مطالعات اجتماعی ایران JA - JSS LA - fa SN - 2008-3653 AU - موسوی خامنه, مرضیه AU - کمالی, افسانه AU - عزیزی, ساره AD - دانشیار گروه علوم‌اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) AD - استادیار گروه علوم‌اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) AD - کارشناس‌ارشد پژوهش علوم‌اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 2-3 SP - 232 EP - 260 KW - سرمایة اجتماعی KW - سرمایة اجتماعی سازمانی KW - عوامل سازمانی KW - عملکرد سازمانی DO - N2 - تحقیق حاضر اثر سرمایة اجتماعی را به همراه سایر عوامل سازمانی مرتبط، بر عملکرد کارکنان مخابرات شهر تهران بررسی می‌کند. چارچوب تحقیق، بر نظریه‌های لینا و ون‌بورن  (1999)، ناهاپیت و گوشال  (1998) و شریف و همکاران  (2006) در زمینة سرمایة اجتماعی سازمانی استوار است. در این نظریات، سرمایة اجتماعی شامل سه‌ بعد رابطه‌ای، ساختاری و شناختی در نظر گرفته می‌شود. عملکرد سازمانی نیز براساس ترکیبی از نظریة هرسی و گلداسمیت‌- (شامل مؤلفه‌های وضوح، توانایی، انگیزش، حمایت، اعتبار و محیط) - سنجیده شده ‌است. این ‌تحقیق از نوع کاربردی است و از روش پیمایش بهره گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسش‌نامه بوده‌است. جامعة آماری این مطالعه مراکز مخابراتی شهر تهران به‌منزلة نوعی سازمان خدماتی است. داده‌های استخراج‌شده از 200 پرسش‌نامه، مبنای آزمون فرضیه‌های تحقیق و الگوی مفهومی قرار گرفته‌است. نتایج مطالعه گویای نقش مؤثر و معنی‌دار همۀ ابعاد سرمایة اجتماعی سازمانی در عملکرد کارکنان است ؛ هرچند بعد رابطه‌ای (همکاری، اعتماد، تعهد و ....)و بعد شناختی (ارزش‌ها، اهداف و زبان مشترک) بیش از بعد ساختاری (شبکۀ روابط و ویژگی‌های آن) بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معناداری نشان می‌دهند. علاوه بر این، به‌رغم همبستگی سایر عوامل سازمانی با عملکرد سازمانی کارکنان، در تحلیل چند متغیره و در کنار ابعاد سرمایۀ اجتماعی، اثر ضعیف‌تری داشته‌اند یا حتی برخی معنادار نبوده‌اند.        UR - http://www.jss-isa.ir/article_31597.html L1 - http://www.jss-isa.ir/article_31597_02726b7682a82e4ba38cfb29a00dab74.pdf ER -