TY - JOUR ID - 249336 TI - بررسی گفتمان ملی گرایی در جریان نوسازی نظام آموزشی ایران در دورة پهلوی اول JO - مجله مطالعات اجتماعی ایران JA - JSS LA - fa SN - 2008-3653 AU - کهنه پوشی, سیدمصلح AU - مهرآیین, مصطفی AU - کاشانی, مجید AU - نوابخش, مهرداد AU - قدیمی, بهرام AD - دانشجوی دکترای تخصصی جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. moslehkohneposhi@gmail.com AD - . استادیار جامعهشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، (نویسندة مسئول). ms.mehraeen@gmail.com AD - گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران AD - استاد جامعه شناسی،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات -تهران،ایران AD - گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 2 SP - 50 EP - 71 KW - تحلیل گفتمان انتقادی KW - گفتمان ملی گرایی KW - یکسان سازی KW - نوسازی آموزش و پرورش KW - شورای عالی معارف DO - 10.22034/jss.2021.249336 N2 - در دورة پهلوی اول ساختار سیاسی در ایران بهسمت ایجاد دولت مدرن و تسلطگفتمان تمرکزگرایی حرکت کرد و در این زمینه با تأسیس و تقویت نهادهای مختلفیمانند شورای عالی معارف و آموزش و پرورش مدرن، ملی گرایی باستان گرا مبتنی بر زبانفارسی مسلط شد. مقالۀ حاضر با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، مصوبات این شورا را از خلال مراحل توصیف، تفسیر و تبیین متون مور دتحلیل قرار داده و با افشایلایه های پنهان و ایدئولوژیک این مصوبات، به تحلیل گفتمان مل یگرایی در جریاننوسازی نظام آموزش و پرورش پرداخته و مؤلف ههای ملی گرایی فرهنگی مبتنی بر یکنژاد و زبان را بررسی کرده است. براساس نتایج تحقیق م یتوان گفت که نوسازی نظامآموزشی با سیاست ترویج زبان فارسی و درپیش گرفتن استراتژی فرافکنی وحدت بهگذشته از طریق تاریخ سازی و با بهره گیری از مفاهیمی مانند باستان گرایی و نژادگرایی ازطریق استراتژ یهای طرد و ادغام تلاش کرد تا وحدت ملی مدنظر مل یگرایان را در شکلیکسان سازی محقق سازد و کثرت فرهنگی موجود در ایران را انکار و تنوع قومی و زبانیرا تضعیف کند. UR - http://www.jss-isa.ir/article_249336.html L1 - http://www.jss-isa.ir/article_249336_112242a14750720ec1a899acf547a460.pdf ER -