انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
13
3
2019
09
23
بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد دانشجویان به استادان (مورد مطالعه: دانشگاه شهیدباهنر کرمان)
4
33
FA
مهدی
امیرکافی
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهیدباهنر
کاظم
کاظمی
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهیدباهنر
kkazemi@uk.ac.ir
10.22034/jss.2019.43304
اعتماد دانشجویان به استادان معرف کیفیت رابطة استادـشاگردی است و ماهیت پیوندهای بیننسلی را نشان میدهد. اعتماد یکی از مؤلفههای کلیدی سرمایة اجتماعی است که نقش بسزایی در تسهیل همکاری، پذیرش تصمیمات و پیروی از قواعد گروهی، بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، ارتقای سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان و افزایش اثربخشی و کارآمدی نظام دانشگاهی دارد. هدف مقالة حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانشناختی بر اعتماد دانشجویان به استادان است. جامعة آماری تحقیق حاضر را دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشد تشکیل دادهاند. نمونة تحقیق برابر با 525 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهبندیشده انتخاب شدهاند. یافتهها نشان داد که رابطة معنیداری بین متغیرهای مستقل شامل تعامل استادان با دانشجویان، ارزیابی امکانات دانشگاهی، ادراک از توانایی، نیکخواهی و انصاف استادان و تمایل به اعتمادکردن (اعتماد تعمیمیافته) با متغیر وابسته وجود دارد. علاوهبراین، نتایج حاکی از آن است که متغیرهای تعامل اجتماعی و ارزیابی امکانات دانشگاهی، بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیرهای میانجی توانایی، نیکخواهی و انصاف، بر متغیر وابسته تأثیر میگذارد. در نهایت، نتایج نشان داد متغیر تعامل اجتماعی در مقایسه با متغیرهای مستقل دیگر، بیشترین تأثیر مستقیم و غیرمستقیم را بر اعتماد دانشجویان به استادان دارد. <br />
اعتماد دانشجویان به استادان,تعامل اجتماعی,توانایی و صلاحیت,نیکخواهی و انصاف
http://www.jss-isa.ir/article_43304.html
http://www.jss-isa.ir/article_43304_087a15b10201ab25bab07bb02ff6cb2e.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
13
3
2019
09
23
رابطة ازخودبیگانگی شغلی با رفتار شهروندی سازمانی و سلامت اجتماعی کارکنان ادارههای دولتی شهر کرمان
34
56
FA
مسعود
حاجیزاده میمندی
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه یزد
رحمتاله
دادور
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
10.22034/jss.2019.43305
پژوهش حاضر بهدنبال شناخت رابطة ازخودبیگانگی شغلی با رفتار شهروندی سازمانی و سلامت اجتماعی در میان کارکنان دولتی شهر کرمان است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریات ازخودبیگانگی شغلی ملوین سیمن[1] و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف[2] است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای ازخودبیگانگی شغلی سیمن، رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و سلامت اجتماعی کییز[3] بوده است. جامعة آماری شامل کارکنان ادارههای دولتی شهر کرمان در سال 96 بوده است که نمونة آن 381 نفر مطابق جدول مورگان انتخاب شدهاند. روش تحقیق پیمایشی و روشهای تحلیل شامل ضریب همبستگی پیرسون و الگوی معادلة ساختاری است. از آزمون کالموگروفـاسمیرونوف نیز برای سنجش طبیعیبودن دادهها استفاده شده است. یافتهها رابطة خطی معکوس میان ازخودبیگانگی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و سلامت اجتماعی را تأیید میکند. رابطة ازخودبیگانگی شغلی با متغیرهایی مانند تحصیلات، درآمد، نوع شغل و... معکوس و منفی است و رابطة این متغیرها با رفتار شهروندی سازمانی و سلامت اجتماعی نیز مستقیم و مثبت برآورده شده است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Seeman<br /> <br /> <br /> [2]. Padsakov<br /> <br /> <br /> [3]. Keyes
ازخودبیگانگی شغلی,رفتار شهروندی سازمانی,سلامت اجتماعی,کارمندان دولت,کرمان
http://www.jss-isa.ir/article_43305.html
http://www.jss-isa.ir/article_43305_868f9999467c3482c16d597301fb83cb.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
13
3
2019
09
23
توسعه در کُردستان: توسعة ناموزون در حین تغییرات هویتی
57
80
FA
حسن
رشیدی
محقق و دکترای جامعهشناسی
hasanrashidi55@yahoo.com
10.22034/jss.2019.43306
پژوهش حاضر، از دیدگاهی جامعهشناختی، به مطالعة توسعة اقتصادی-اجتماعی و هویت جمعی در کُردستان با روش نظریة زمینهای پرداخته است. بررسیهای اولیة میدانی پنج حوزه زیر را برجستهتر نمود : سلطة هویت غربی بر عناصر هویت سنتی، بازسازی هویتی و عامشدن نسبی آن، بروز شواهد توسعة ناموزون، توسعة ناهمگون، و تقویت هویت کُردی.<br /> محقق پس از تلخیص، اصلاح و بازسازی دادهها، فرآیندهای کُدگذاری (باز، محوری و انتخابی) را انجام داده و 883 مقولة جزء و 279 مقولة عمده استخراج کرده و در نهایت 37 مقوله بهدست آمده است. عوامل علّی، زمینهای و مداخلهگر و راهبردهای کنش و پیامدهای کنش، پس از بازگشتهای لازم به افراد، گروهها و نخبگان و انجام اصلاحات و دقتورزیها، بهدست آمده است. در نهایت، پدیدة اصلی «بروز ظاهری عناصر توسعه در حین تغییرات بنیادین در هویت سنتی» و یافتة نظری تحقیق، یعنی «توسعة بحرانزا و شکل جدید هویتی» متجلی شده است.<br />
توسعة اقتصادی-اجتماعی,کُردستان,هویت,نظریة زمینهای
http://www.jss-isa.ir/article_43306.html
http://www.jss-isa.ir/article_43306_59c91672b7f599e4f868afdc64e3e841.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
13
3
2019
09
23
تعامل عناصر محلی و جهانی در تحول هویت فرهنگیِ کردستان ایران: مطالعهای درباب منطقة هورامانِتخت
81
109
FA
عادل
عبدالهی
دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، گروه اقتصاد جمعیت و سرمایة انسانی، مؤسسة مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
abdolahi1980@gmail.com
10.22034/jss.2019.43307
مقالة حاضر به مطالعة نحوة تعامل عناصر محلی و جهانی در تحول هویت فرهنگی در کردستان ایران، منطقة هورامانتخت، پرداخته است. ورود عناصر مربوط به جهانیشدن به ساختار فرهنگیِ هورامان مشروعیت عناصر سنتیِ هویتساز را زیر سؤال برده است. در چنین وضعیتی، مطالعة نحوة ساختارزدایی و بازسازی عناصر هویت فرهنگی حائز اهمیت است. روش تحقیق کیفی با استفاده از نظریة زمینهای است. دادهها بهیاری تکنیکهای مصاحبة عمیق و مشاهدة مشارکتی گردآوری شده و طی مراحل سهگانة کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد که گرایشی درخور توجه به بازاندیشی در منابع هویتسازِ سنتی در هورامان وجود دارد و افراد مطالعهشده با «تعاملاتی نیتمند» با تغییرات پیشرو درصدد بازسازی عامگرایانة هویت فرهنگیشان هستند. در چنین نظام ارزشیای، هر کنشی در جهت مشروعیتبخشی به نظامهای ارزشی، با بازاندیشی آگاهانه در چارچوب منابع هویتبخش محلی، ملی و جهانی صورت میگیرد؛ بنابراین، میتوان گفت، برخلاف تصور رایج مبنی بر زوالِ سنتها و هویتهای محلی، هنوز هم سنتهای جامعة هورامان دارای کارکرد فرهنگسازی و هویتبخشی در «نظامی بازاندیشیشده» هستند.
هویت فرهنگی,بازاندیشی,عناصر محلی,عناصر جهانی,هورامان
http://www.jss-isa.ir/article_43307.html
http://www.jss-isa.ir/article_43307_a3e74eab903a103537ce18d49be3f0e7.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
13
3
2019
09
23
تبیین جامعهشناختی رفتار انتخاباتی شهروندان استان مازندران در انتخابات رئیسجمهوری
110
132
FA
سیدیعقوب
موسوی
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه الزهراء
سیدیاسر
قربانپور گنجی
دانشآموختة دکتری جامعهشناسی سیاسی
10.22034/jss.2019.43308
هدف پژوهش حاضر، مطالعة جامعهشناختی رفتار انتخاباتی شهروندان استان مازندران در انتخابات رئیسجمهوری است. روش مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی و پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامة محققساخته انجام شده است. جامعة آماری تحقیق را زنان و مردان بالای 18 سال ساکن در استان مازندران تشکیل میدهند. بهمنظور انتخاب نمونة آماری، از فرمول کوکران استفاده شد و 384 نفر نمونه انتخاب شدند. مطابق نتایج پیمایش، در میان گروههای شغلی و افراد در مقاطع تحصیلی گوناگون، رفتار انتخاباتی متفاوت است. رگرسیون خطی نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل تحقیق، هویت ملی، شبکههای اجتماعی، رسانهها، اولویتهای ارزشی، و هویت دینی بهترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار انتخاباتی دارند.<br />
رفتار انتخاباتی,هویت ملی,شبکههای اجتماعی,اعتماد اجتماعی,رسانهها
http://www.jss-isa.ir/article_43308.html
http://www.jss-isa.ir/article_43308_6c246f0922f48c0aa620f043a1e6a3aa.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
13
3
2019
09
23
مطالعة جرمهای جوانان در شهر رشت از منظر جرمشناسیِ فرهنگی
133
159
FA
علی
یعقوبی چوبری
استادیار دانشگاه گیلان
نسرین
اسلامی
کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه گیلان
n.eslami1370@gmail.com
10.22034/jss.2019.43309
ارتکاب جرم موضوعی صرفاً حقوقی نیست، بلکه سازهای اجتماعی- فرهنگی است که انسانها برمیسازند. هدف اصلی این مقاله، مطالعة برساخت اجتماعی جرمها در میان جوانان شهر رشت است. مطالعه با تکیه بر روش کیفی و نمونهگیری هدفمند از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته انجام شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با ٣٠ نفر از جوانان ٢٠ تا ٣٥ ساله به صورت فردی مصاحبه صورت گرفت و سپس، مصاحبه ها بهشیوۀ تحلیلِ مضمون بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر جوانان نمونة تحقیق در شهر رشت، تلقی مجرمانه را از برخی مقوله های فرهنگی از قبیل پوشش، آرایش، حرکات موزون (رقص)، داشتن ماهواره و دوستی-های اجتماعی را حذف کرده اند، اما اغلب آنها مواردی نظیر مصرف مواد مخدر، جرمهای مالی، نابرابری اجتماعی، دعوا و خشونت، و رعایتنکردن حق دیگران را جرم انگاشته اند. در کنار این دو روایت، برخی از این جوانان، که در مرحلۀ آستانگی (مرزی) قرار دارند، بعضی از مسائل اجتماعی از قبیل همباشی و مشروبات الکلی را جرم نمیشمارند، اما از جهتهای دیگری این مفاهیم را جرم قلمداد میکنند.<br />
برساخت اجتماعی,جرمانگاری,جرمزدایی,جرمشناسیِ فرهنگی
http://www.jss-isa.ir/article_43309.html
http://www.jss-isa.ir/article_43309_a93db5315f1e860056146b73c3a150f9.pdf