انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
11
2(ویژه ایلام)
2017
06
22
تحلیل جامعه شناختی گرایش به هویت ملی و هویت قومی با تأکید بر احساس محرومیت نسبی دربین جوانان شهر ایلام
5
24
FA
میترا
رئوفی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
mitrara@yahoo.com
محمد باقر
تاج الدین
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
ژیلا
مشهدی میقانی
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
مقالة حاضر حاصل مطالعه ای تجربی درباب هویت ملی، هویت قومی واحساس محرومیت نسبی است. جامعة آماری پژوهش را جوانان 15تا 29سالة ساکن<br /> در شهر ایلام تشکیل داده اند که 400 نفر از آنان به منزلة نمونة آماری، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات از<br /> روش پرسشنامه استفاده شده است. پیدایش احساس محرومیت نسبی پدیده ای جدید و ناشی از تغییر اجتماع بشری و خروج جامعه از لفاف ایستای سنتی است، احساسی<br /> که ممکن است منشأ ناهنجاریهای اجتماعی و سیاسی بسیاری باشد. در چارچوب نظری، از نظریة محرومیت نسبی رابرت گر و نظریات هویت جنکینز و اسمیت استفاده<br /> شده است. یافته ها نشان میدهد میان میزان احساس محرومیت نسبی در بعد اقتصادی و میزان گرایش به هویت ملی در بعد سیاسی رابطه ای معنادار و معکوس وجود دارد. میان میزان احساس محرومیت نسبی در بعد اقتصادی و میزان گرایش به هویت قومی در بعد سیاسی نیز رابطة معنادار و مستقیم وجود دارد.
هویت,هویت ملی,هویت قومی,احساس محرومیت نسبی,جوانان
http://www.jss-isa.ir/article_32474.html
http://www.jss-isa.ir/article_32474_9ee04165337953cf4a65f25a00a92447.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
11
2(ویژه ایلام)
2017
06
22
مطالعة پدیدة بیهنجاری دینی در بین دانشجویان دانشگاههای ایلام (ارائة نظریة مبنایی)
25
55
FA
مقصود
فراستخواه
دانشیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
m_farasatkhah@irphe.ir
جبار
رحمانی
استادیار انسانشناسی فرهنگی ، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
بهروز
سپیدنامه
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام
bsepidnameh@yahoo.com
دین یکی از کهنترین نهادهای بشری است که بهدلیل مشروعیتداشتنِ هنجارهایش انسجامآفرین است، اما دگرگونیهای اجتماعی ممکن است سبب کاهش مشروعیت هنجارهای دینی در جامعه و استقرار هنجارهای جدید و خویشآفرین شوند که به پدیدهای به نام بیهنجاری دینی خواهد انجامید. در این مقاله، بهمنظور مطالعة وضعیت بیهنجاری دینی دربین دانشجویان دانشگاههای ایلام، پس از مرور مطالعات پیشین و تدوین چارچوب مفهومی در چارچوب پارادایم کیفی، سنت تفسیری و نظریة مبنایی، و با بهرهگیری از ابزار مصاحبة نیمهساختمند، دادههای تحقیق جمعآوری شد. یافتهها نشاندهندة وجود پدیدة بیهنجاری دینی دربین گروهی از دانشجویان است که شامل مراحل دین عادی، ورود به دانشگاه، تحولات زیست دانشجویی، تردید در هنجارهای دینی، بحران مشروعیت هنجارها و استقرار نظام هنجاری جدید است. دانشجویان بهمنظور رهایی از تعارضهای ناشی از بیهنجاری دینی، به ایجاد گونههایی از دینداری خودمرجع و خنثیسازی اثرهای آن اقدام میکنند. مقولة کانونی این مطالعه ناحتمیّت دین است. در این مطالعه، الگوی پارادایمیک اخذشده از دادهها در چارچوب نظریة مبنایی درقالب عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، راهبردی و پیامدی ترسیم، توصیف و تشریح شده است.
دانشجویان,نظریة مبنایی,بیهنجاری دینی,دینداری خودمرجع,ناحتمیّت دین
http://www.jss-isa.ir/article_32475.html
http://www.jss-isa.ir/article_32475_c58a00bfd9bb4a6b3f68fafe18af79fa.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
11
2(ویژه ایلام)
2017
06
22
بررسی تأثیر ساختارِ شبکههای اجتماعی بر ویژگیهای کارآفرینانه درمیان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام
56
77
FA
سردار
فتوحی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی
fotohis@yahoo.com
زهرا
رضایینسب
دکتری جامعهشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام
پژوهش حاضر بر اینفرض بنا شده است که حوزۀ اجتماعی فرد یا شبکههای ارتباطی، اطلاعات و منابعی برای آگاهی، نیاز، تخیل و... فراهم میکند و به شخصیت و ویژگی کارآفرین سمتوسو میدهد. هدف پژوهش بررسی تأثیر ساختارِ شبکههای اجتماعی بر ویژگیهای کارآفرینانه است. روش پژوهش پیمایش است و جامعۀ آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل دادهاند که تعداد آنها 586 دانشجو بوده است. 250 نفر ازمیان جامعة آماری با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدهاند. یافتهها مبین آن است 50 درصد دانشجویان در شبکههای روابط کوچک قرار دارند که دارای تنوع زیاد (44/0)، تراکم زیاد (60/0)، ولی قدمت تقریباً کم (18/0) است. 58 درصد دانشجویان کمترین ارتباط را با کارآفرینان داشته اند و 32 درصد دانشجویان نیز کمترین ارتباط را با شاغلان داشته اند. اینوضعیت از ساختارِ شبکۀ روابط بر کارآفرینی دانشجویان تأثیر گذاشته است. به عبارتی، ساختار شبکۀ اجتماعی بر همة ویژگیهای کارآفرینانه (خطرپذیری متعادل، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، عملگرایی، تحمل ابهام، رؤیاپردازی و چالشطلبی) دارای تأثیر معنادار است. نتیجۀ کلی نشان میدهد کارآفرین بودن اتفاقی نیست و کارآفرینی افراد منوط به ویژگیهایی است که در موقعیتهای مختلف و با توجه به نحوة قرارگرفتن در گروههای اجتماعی، متفاوت خواهد بود.
ویژگی کارآفرینانه,کارآفرین,اندازۀ شبکه,تنوع شبکه,شبکۀ روابط
http://www.jss-isa.ir/article_32476.html
http://www.jss-isa.ir/article_32476_7b43cd35427fb4f235d0940aac225fd6.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
11
2(ویژه ایلام)
2017
06
22
بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای سرزندگی در بین روستائیان ایل ارکوازی از توابع شهرستان ایلام
78
97
FA
فاطمه
قربانی پیرعلیدهی
دکترای ترویج و آموزش کشاورزی
fateme_ghorbani1143@yahoo.com
سمیره
صی محمدی
دکترای توسعه کشاورزی و مدرس گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلام
saymohammadi@yahoo.com
فرشته
صی محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه ایلام
manigo2010@yahoo.com
ایجاد حس سرزندگی در جامعهی روستایی موجب تعاملات بیشتر و بهتر مردم روستا و افزایش سرمایهی اجتماعی، بهبود اقتصاد روستایی میشود، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای سرزندگی در بین روستائیان ایل ارکوازی از توابع شهرستان ایلام به انجام رسید. تحقیق حاضر کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری روستائیان 36 روستای قوم ارکوازی هستند (5730 نفر). 259 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد که امکانات و زیرساختهای روستایی، امنیت و ایمنی، انسجام اجتماعی، ارتباط خوب با دیگران، زیبایی ظاهری و بصری روستا و درآمد متغیرهایی هستند که 88 درصد از تغییرات واریانس سرزندگی را پیشگویی میکنند. بر اساس یافتههای تحقیق توصیههایی ارائه شده که میتواند در ارتقای سرزندگی روستائیان مؤثر باشد: گسترش امکانات، به کارگیری نیروهای جوان، بازسازی اماکن قدیمی و بهبود انسجام اجتماعی.
سرزندگی,روستائیان,ایل ارکوازی,شهرستان ایلام
http://www.jss-isa.ir/article_32477.html
http://www.jss-isa.ir/article_32477_a32d6fd52127a3e9229e08d704191682.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
11
2(ویژه ایلام)
2017
06
22
بازسازی معنایی نزاع بینفردی درمیان محکومان نزاع
98
119
FA
یارمحمد
قاسمی
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه ایلام
ym_ghasemi2004@yahoo.com
خلیل
کمربیگی
کارشناسارشد جامعهشناسی و رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارة کل آموزشوپرورش استان ایلام
kkamarbeigi@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بازسازی معنایی نزاع بین فردی درمیان محکومان نزاع دراستان ایلام، با استفاده از روش نظریة زمینه ای انجام گرفته است. مسئلة تحقیق این است که چگونه میتوان از نزاع بین فردیی بازسازی معنایی ارائه داد. پروندة منازعان دستگیرشده یا مراجعان به کلانتریهای شهر ایلام بخشی از جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل داده است. درکنار آن، با شش نفر از فرماندهان و افسران شاغل در کلانتریها نیز مصاحبه صورت گرفته است. روش نمونه گیری در این پژوهش هدفمند یا نمونه گیری نظری بوده است. در فرآیند تحلیل دادهها، از روشهای معمول کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. به این منظور، هشت مقولة اصلی شناسایی شد که بی سازمانی اجتماعی مقولة مرکزی است. مطابق این نظریه، تجربة مدرنیتة بیقواره ساختار جامعة پیشینِ انتظام یافته برپایة کنترل غیررسمی را با آشفتگی مواجه کرده است
نزاع,نزاع بینفردی,نظریة زمینه ای,بی سازمانی اجتماعی,ایلام
http://www.jss-isa.ir/article_32774.html
http://www.jss-isa.ir/article_32774_ceb0d6e04f03b4b6b96182f79a1b296b.pdf
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
11
2(ویژه ایلام)
2017
06
22
بررسی نقش حمایت اجتماعی و مصرف ورزش در تبیین مشارکت ورزشی (مطالعهای دربارة زنان استان ایلام)
120
145
FA
علی
نوروزی
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور ، ایران، تهران
alinooralivand@yahoo.com
امیر
ملکی
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، ایران
amirmaleki1383@yahoo.com
مهربان
پارسامهر
دانشیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، ایران، یزد
parsamehr@yazd.ac.ir
حمید
قاسمی
دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران
ghasemione@yahoo.com
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش حمایت اجتماعی و مصرف ورزش در تبیین مشارکت ورزشی زنان است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. دادهها ازطریق پرسشنامه جمعآوری، استخراج و تحلیل شد. جامعة آماری تحقیق را زنان 19سالبهبالای استان ایلام با حجم نمونة 500 نفر تشکیل دادهاند. نمونهها بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای شناسایی شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمودن الگوی تحقیق، از رگرسیون تکمتغیره و الگوسازی معادلههای ساختاری با نرمافزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داد که زنان استان ایلام بهترتیب در ورزش حرفهای (15 درصد)، ورزش منظم (18.8 درصد)، ورزش سلامتمحور (17 درصد)، ورزش تفریحی (15.2 درصد) و فعالیت بدنی کم و نامنظم (8 درصد) مشارکت دارند. علاوهبراین، 26 درصد زنان هیچ فعالیت ورزشیای ندارند. میانگین مشارکت ورزشی زنان استان ایلام 125 دقیقه بوده در هفته و دامنة آن برای افراد ورزشکار بین 10 تا 600 دقیقه نوسان داشته است. نتایج تحلیلی تحقیق حاکی از این است که حمایت اجتماعی و مصرف ورزش توانستهاند بهترتیب 0.53 و 0.46 و درمجموع بهطور معناداری تا 0.62 از واریانس مشارکت ورزشی زنان را پیشبینی کنند.
حمایت اجتماعی,مصرف ورزش,مشارکت ورزشی,زنان,ایلام
http://www.jss-isa.ir/article_32775.html
http://www.jss-isa.ir/article_32775_765525a2d296cb62d008a0ff9588c820.pdf