ORIGINAL_ARTICLE
بینرشتهایشدن جامعهشناسی در ایران: فرصتها، چالشها و تهدیدها
بینرشتهایشدن گرایشی است که بهنحوی فزاینده در قلمرو مطالعات و دانشهای بههمپیوسته و مرتبط یا نزدیک به یکدیگر مورد توجه قرار گرفته است. هرچند دربارة معنا و مفهوم این تمایل نظری و عملی اختلافنظرهای قابل توجه وجود دارد، انکارناپذیر است که دلایل قابلاعتنایی در مورد ضرورت پرداختن به آن ارائه گردیده است. در ایران، با توجه به شرایط و وضعیت جامعهشناسی، به شکل خاص، و علوم اجتماعی، به شکل عام، میتوان به طرح پرسش از کارکردها، موانع و کژکارکردهای مترتب بر این تمایل برای افزایش میزان کارآمدی و بهرهمندی مناسب از این علوم پرداخت. لذا، میتوان به پرسش دربارة فرصتها و امکانات ناشی از جهتگیری بینرشتهای، موانع و چالشهای پیش روی آن، و معایب و کژکارکردهای ناشی از این سیاستگذاری علمی برای دانش جامعهشناسی اشاره کرد. بر این اساس، هدف این مقاله، بحث و بررسی دربارة ضرورتها و پیامدهای مرتبط با تأمل و تلاش در جهت ایجاد فضای مطالعات بینرشتهای در حوزة جامعهشناسی ایران و مشخصکردن نتایج حاصل از آن است. این تحقیق، با بهرهگیری از روش کتابخانهای، در ابتدا به شرح زمینههای شکلگیری مطالعات بینرشتهای میپردازد. پس از آن، تلاش میشود وضعیت جامعهشناسی در ایران در ارتباط با این تمایل مطالعاتی مورد بررسی قرار گیرد.نتایج این تحقیق نشان میدهد بینرشتهایشدن آموزشها و پژوهشهای جامعهشناسی در ایران، اگرچه میتواند بر برخی کاستیها و نقصانهای مشهود مطالعات اجتماعی فائق آید و برنامههای تحقیقاتی ثمربخشی را سامان دهد و احتمالاً به طرح نظاموارة مسائل اجتماعی (پروبلماتیک) جامعة ایران کمک کند، چنین گرایشی همزمان با موانع متعدد نظری (دشواریهای مفهومی، روشی، تئوریک) و عملی (دشواریهای برآمده از ویژگیهای جامعة علمی، نظام و زیست جهان اجتماعی) متعددی روبهروست.
http://www.jss-isa.ir/article_21471_36c76e3973936db2ed5e1e6c79106305.pdf
2012-12-01
4
20
مطالعات بینرشتهای
جامعة ایرانی
جامعهشناسی در ایران
مبانی معرفتشناختی
جامعة علمی
جواد
افشارکهن
1
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه بوعلیسینا
AUTHOR
آراسته، حمیدرضا (1388) «میانرشتهایها در آموزش عالی»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 2: 25-40.
1
اعتمادیزاده، هدایتالله و دیگران (1388) «نگاهی کلی به برنامهریزی درسی میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 3: 19-53.
2
افتخاری، علی (1388) «علوم بینرشتهای و آموزش عالی»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 2: 65-83.
3
بازرگان، عباس (1388) «چگونگی ارزشیابی برنامههای درسی میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 3: 55-66.
4
برزگر، ابراهیم (1386) مطالعات میانرشتهای در ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
5
برزگر، ابراهیم (1387) «تاریخچه، چیستی و فلسفة پیدایی علوم میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 1: 37-56.
6
پاکتچی، احمد (1387) «الزامات زبانشناختی مطالعات میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 1: 111-135.
7
پورعزت، علیاصغر (1387) «گذار از حصارهای شیشهای معرفتشناسی»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 1: 91-109.
8
توماس، کوهن (1369) ساختار انقلابهای علمی، ترجمة احمد آرام، تهران: سروش.
9
حاجییوسفی، امیرمحمد (1388) «میانرشتگی در علوم سیاسی در دانشگاههای کانادا: مفهوم و اجرا»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال اول، 2: 41-64.
10
خسروپناه، عبدالحسین (1387) «نظریة دیدهبانی: روشی برای کشف علوم میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 1: 57-76.
11
خورسندی، علی (1388) «میانرشتگی و مسائل آن در آموزش عالی»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 2: 85-101.
12
ضرغامی، سعید (1387) «ماهیت دانش و ضرورت مطالعات میانرشتهای با تأکید بر اندیشههای پستمدرن دریدا»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 1: 77-90.
13
طالب، مهدی و موسی عنبری (1389) «بررسی جایگاه و نقش مطالعات میانرشتهای در مطالعة جوامع روستایی با تأکید بر ایران»، روستا و توسعه، شمارة 52: 1-19.
14
علویپور، محسن و علی نعمتپور (1388) «مطالعة میانرشتهای بحران جامعة مدرن»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 3: 141-167.
15
فتحی، کورش و طلعت دیباواجاری (1388) «دانشگاههای مجازی بینالمللی»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 3: 67-96..
16
کوهن، توماس (1369) ساختار انقلابهای علمی، ترجمة احمد آرام، تهران: سروش.
17
لیوتار، ژان فرانسوا (1380) وضعیت پستمدرن، گزارشی دربارة دانش، ترجمة حسینعلی نوذری، تهران: گام نو.
18
محمدی، کیانوش (1388) «پرورش تفکر میانرشتهای، پیشنیاز میانرشتگی در آموزش عالی (با تأکید بر یادگیری مسئلهمحور)»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 2: 103-125.
19
ملکی، حسن و جمال سلیم (1389) «از نظام دیسیپلینی تا رویکرد بینرشتهای در برنامة درسی آموزش عالی»، دوفصلنامة مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، سال اول، 1: 16-28.
20
مولر، هارو (1379) «نظریة سیستمهای لومان بهمثابة نظریهای درباب مدرنیته»، فصلنامة ارغنون، شمارة 17: 1-18.
21
مهرمحمدی، محمود (1388) «ملاحظات اساسی درباب سیاستگذاری توسعة علوم میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای،، سال اول، 3: 1-18.،
22
نقیبزاده، احمد (1385) «چه عواملی در توسعة علوم سیاسی در روابط بینالملل مؤثر افتاد»، فصلنامة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، 71: 48-62.
23
نیلی، محمدرضا (1387) «جایگاه علوم میانرشتهای از نظر مباحث علوم تربیتی»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 1: 19-35.
24
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388) «برنامهریزی توسعه دانشگاهی؛ حوزة میانرشتهای»، فصلنامة مطالعات میانرشتهای، سال اول، 2: 1-24.
25
Committee on Science, Engineering and Public Policy (2004) Facilitating Interdisciplinary Research, Washington: The National Academics Press.
26
Costa, Silvana & Malcolm Scoble (2007) "An Interdisciplinary Approach to Integrating Sustainability into Mining Engineering Education and Research", Paper submitted for publication to the Journal of Clean Production, Elsevier Science.
27
Dillon, Dan (2001) "Interdisciplinary Research and Education: Preliminary Perspectives from the MIT Media Laboratory", Good Work Project Report Series, Number 13, Jeff Solomon, Series Editor Project Zero, Harvard University.
28
Dimitrov, Borislav D. (1996) "The Value of the Interdisciplinary Approach to Constructing a Viable Long-Term Environmental Policy", Health promotion international, 11 (3): 40-87.
29
Grundey, Dainora (2009) "An Interdisciplinary Approach towards Sustainable Governance of Universities: The Case of Lithuania", Economic and Environmental Studies, 9 (1): 13-40.
30
Heberlein, Thomas A. (1988) "Improving Interdisciplinary Research: Integrating the Social and Natural Sciences", Society and Natural Resources, 1 (3): 12-30.
31
Kelein, Julie T. (2008) “Evaluation of Interdisciplinary and Transdisciplinary Research”, American Journal of Preventive Medicine, 35 (2): 119-123.
32
MacGillivray, Maureen etal. (2007)"Engineering Design Process –An Interdisciplinary Approach", International Conference on Engineering Education,Coimbra, Portugal.
33
Maurer, Steven D. & Vine Home (1992) "Organizational Recruiting as Marketing Management: An Interdisciplinary Study of Engineering", Personal Psychology. 45 (4): 85-93.
34
Mithen, Steven (2004) After the Ice: A Global Human History, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
35
Mobasher, Mohsen (2004) Migration, Globalization and Ethnic Relations: An Interdisciplinary Approach", NJ: Prentice Hall.
36
Odum, Howard (1953) "Folk Sociology as a Subject Field for the Historical Study of Total Human Society and the Empirical Study of Group Behavior", Social forces, 31 (3): 88-90.
37
Olsen, Wendy (2004) "Triangulation in Social Research: Qualitative and Quantitative Methods Can Really Be Mixed", American Journal of Preventive Medicine, 35 (2): 77-90.
38
Ritzer, George (2001) Classical Sociological Theory, New York: McGraw Hill.
39
Tran, John J., Jacqueline Curiel & ke_thia Yao (2004) "An Interdisciplinary Approach to the Study of Battlefield Simulation Systems", Interservice/Industry Training, Simulation, and Education Conference,Paper No. 1866.
40
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از مطالعات اجتماعی در سیاستگذاری: تجارب جهانی و دلشورههای ایرانی
در سالهای اخیر، محققان اجتماعی در ایران و جهان تحت فشار بودهاند که نتایج تحقیقات خود را کاربردی کنند، بهنحوی که در خدمت سیاستگذاری باشد. در نتیجه، ارزش و اعتبار علوم اجتماعی در فایدة آن دیده میشود. در این مقاله ابتدا مفاهیم پژوهش، کاربرد و سیاستگذاری بررسی میشوند و سپس عوامل و موانع تأثیرگذاری پژوهش بر سیاستگذاری مورد مطالعه قرار میگیرند. در نهایت، وضعیت خاص ایران، خصوصیات پژوهشهای اجتماعی و سیاستگذاری و رابطة بین این دو بررسی میشوند. از جمله یافتههای این مقاله آن است که ۱. رابطة پژوهش و سیاستگذاری اجتماعی اغلب نامحسوس، غیرمستقیم و بلندمدت است. 2. کیفیت و موفقیت پژوهشهای کاربردی و پژوهشهای پایهای به سرمایهگذاری در هر دو بستگی دارد و ۳. کاربردیشدن پژوهشهای اجتماعی در ایران بیش از هر چیز و پیش از هر چیز نیازمند تغییر سازمان سیاسی و اداری پژوهش در کشور است نه تغییر در سطح پژوهشگران.
http://www.jss-isa.ir/article_21472_1d75a6f0e7180ff176b70418f71df4b1.pdf
2012-12-01
21
44
پژوهش اجتماعی
کاربرد علم
تحقیقات کاربردی
سیاستگذاری
زهره
بیات ریزی
1
استادیار دانشگاه آلبرتای کانادا
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی (1387) جامعهشناسی جامعهشناسی در ایران، تهران: کلمه.
1
اسماعیلی، محمدجواد (۱۳۸۶) «بحران جامعهشناسی در ایران: گفتگویی با جامعهشناسان کلاسیک»، مجلة رشد علوم اجتماعی، دورة یازدهم، شمارة ۲: ۳۲-۴۳.
2
بورووی، مایکل (1386) "جامعه شناسی مردممدار"، ترجمه نازنین شاهرکنی، مجله جامعه شناسی ایران، 8 (1): 168-201.
3
بهنام، جمشید (1376) «علوم اجتماعی و توسعه در ایران»، ایراننامه: مجلة تحقیقات ایرانشناسی، سال پانزدهم، شمارة ۲: ۱۷۵-۱۹۸.
4
صدیقسروستانی، رحمتاله (۱۳۷۹) «فراتحلیل مطالعات انجام شده در حوزة آسیبهای اجتماعی در ایران»، نامة علوم اجتماعی، شمارة ۱۵: ۶۷-۱۳۳.
5
فاضلی، محمد (۱۳۸۶) «ناکارآمدی جامعهشناسی در ایران»، مجلة رشد علوم اجتماعی، دورة یازدهم، شمارة ۲: ۲۲-۳۰.
6
قانعیراد، محمدامین (۱۳۸۸) «بررسی انتقادی دو روایت از رویکرد مهندسی اجتماعی علوم اجتماعی»، نامة علوم اجتماعی، ۳۷: ۱7: ۳۰-۱.
7
نراقی، احسان (۱۳۷۹) نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران، تهران: سخن.
8
Bayatrizi, Zohreh (2010) “Knoweldge Is not Power: State-Funded Sociological Research in Iran”, Current Sociology, 58 (6): 811-32.
9
Burawoy, Michael (2005) “Public Sociology: Populist Fad or Path to Renewal?”, British Journal of Sociology, 56 (3): 417-432.
10
Caplan, Nathan (1979) “The Two-Communities Theory and Knowledge Utilization”, American Behavioral Scientist, 22 (3): 459-70.
11
Grindle, Merilee and John W. Thomas (1990) “After the Decision: Implementing Policy Reforms in Developing Countries”, World Development, 18 (8): 1163-81.
12
Grindle, Merilee and John W. Thomas (1991) Public Choices and Policy Change: The Political Economy of Reform in Developing Countries, Baltimore and London: The John Hopkins University Press.
13
Haas, Peter (1992) “Introduction: Epistemic Communities and International Policy Coordination”, International Organization, 46 (1): 1-35.
14
Kingdon, John (1984) Agendas, Alternatives and Public Policies, Boston Toronto: Little Brown & Company.
15
Klobucky, Robert and Katarina Strapcova (2004) “Knowledge Utilization in Public Policy: The Case of Roma Population Research in Slovakia”, International Social Science Journal, 179: 57-74.
16
Lavis, John et. al. (2003) “How Can Research Organizations Transfer Research More Effecitvely to Decision Makers?”, The Milbank Quarterly, 81 (2): 221-48.
17
Lindquist, Everett (2001). “Discerning POlicy Influence: Framework for a Strategic Evaluation of IDRC-Supported Research”, Report submitted to IDRC.
18
Lomas, Jonathan (2000) “Using 'Linkage and Exchange' to Move Research into Policy at a Canadian Foundation”, Health Affairs, 19 (3): 236-40.
19
Mitchell, Douglas (1981) “Social Science Utilization in State Legislatures”, Review of Research in Education, 9: 257-308.
20
Neilson, Stephanie (2001) “IDRC-Supported Research and its Influence on Public Policy, Knowledge Utilization and Public Policy Processes: A Literature Review”, Published by Evluation Unit, IDRC, Ottawa, Canada.
21
Pawson, Ray (2003) “Nothing as Practical as Good Theory”, Evaluation, 9 (4): 471-90.
22
Reimers, Fernando and Noel McGinn (1997) Informed Dialogue: Using Research to Shape Education Policy Around the World, Connecticut and London: Praeger.
23
Roe, Emery (1991) “Development Narratives, or Making the Best of Blueprint Development”, World Development, 19 (4): 287-300.
24
Sabatier, Paul and Hank Jenkins-Smith (eds.) (1993) Policy Change and Learning: An Advocacy Coalition Approach, New York: Westview Press.
25
Sutton, Rebecca (1999) “The Policy Process: An Overview”, Report published by Overseas Development Institute. London.
26
Weiss, Carol (1977) “Research for Policy’s Sake: The Enlightenment Function of Social Science Research”, Policy Analysis, 3 (4): 531-45.
27
Weiss, Carol (1979) “The Many Meanings of Research Utilization”, Public Administration Review, 39 (5): 426-31.
28
Weiss, Carol (1991) “Policy Research as Advocacy: Pro and Con”, Knowledge & Policy, 4 (1/2): 37-56 (accessed on-line through Academic Search Elite 2001/05/25).
29
ORIGINAL_ARTICLE
اقتصاد سیاسی علوم اجتماعی در ایران: چالشها و فرصتها
این مقاله میکوشد با نگاهی به ظرفیتهای علوم اجتماعی، به بعضی از موانع پیش روی توسعة این علوم در ایران بپردازد. جامعة انسانی بیرون از شبکة روابط قدرت تحققپذیر نیست و علوم اجتماعی بهعنوان بخش لاینفکی از نظام علمی و فرهنگی هر جامعهای در درون این روابط قدرت تحلیلپذیرند. از این رو، هر تفسیری از تحولات علوم اجتماعی فقط در بستری از روابط قدرت و در درون آن میتواند واقعی باشد. بحران در نظریه و روششناسی علوم اجتماعی در ایران محصول چند عامل است؛ یکی از آنها غلبة نگاهی رسمی بهمثابة یک ایدئولوژی مسلط در روابط قدرت بوده است،. به همین دلیل رویکرد انتقادی، که محرک بالندگی و رشد علوم اجتماعی است، جایگاهی در تحقیقات رسمی نداشته است. ساختارهای اقتصاد سیاسی ایران مناسباتی را بر جامعه حاکم کرده است که نیازی به تولید علم، به طور کلی، و علوم اجتماعی، به طور خاص، در جامعه وجود ندارد. به همین دلیل، حضور علوم اجتماعی بهعنوان بخشی از یک نظام علمی همواره با مقاومت محافظهکاران حاضر در ساختار قدرت مواجه بوده است. از این رو، دو هدف اولیة علوم اجتماعی: رشد علم و مشارکت در سیاستهای عمومی، کمتر محلی برای ظهور و بروز داشتهاند.
نظامهای پژوهشی و دانشگاهی در ایران محدودیتهای فراوانی دارند که یکی از آنها موانع متعددی است که امکان شکلگیری الگوی گفتگو با محوریت دانشگاه و با آزادی گفتگوی علمی را، اگر نه منتفی، بسیار محدود کرده است. این محدودیتها عمدتاً ناشی از فقدان "فلسفة" سازمان علم در ایران هستند که خود محصول موانع فرهنگی و سیاسی حاصل از اقتصاد سیاسی جامعة کنونی ایران است.
علوم اجتماعی ظرفیتهای فراوانی برای شکلبخشیدن به جامعة مطلوب در ایران و مشارکت در پروژة سیاسی توسعة ملی دارد. شروط چندگانة این مشارکت در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
http://www.jss-isa.ir/article_21473_5676170ea554752f3366cf21e89dc6b5.pdf
2012-12-01
45
61
مأموریتهای علوم اجتماعی
رویکرد انتقادی
سیاستزدگی علوم اجتماعی
اقتصاد سیاسی شبکه
کالای اطلاعاتی
حسین
راغفر
1
استاد یار گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا
AUTHOR
کرمانی، ناظمالاسلام (1357) تاریخ بیداری ایرانیان، به اهتمام علیاکبر سعیدی سیرجانی، تهران: لوح.
1
Abdel-Malek, A. (1983) Contemporary Arab Political Thought, London: Zed.
2
Azimi, Fakhreddin (2008) The Quest for Democracy in Iran, Massachusetts: Harvard University Press.
3
Beck, Roman (2006) The Network(ed) Economy: the Nature, Adoption and Diffusion of Communication Standards, Wiesbaden: Verlag.
4
Desai, A. R. (1971) Essays on Modernization of Underdeveloped Societies, Bombay: Thacker & Co.
5
Dijk, van Ian A. G. M. (2006) Network Society: Social Aspects of New Media, London:SAGE.
6
Kang, Y. A. (1985) 'Rationality and Development in Korea', in C. A. Van Peursen and M. C. Doeser (eds), Development and its Rationalities, Amsterdam: Free University Press: 75-90.
7
Kishimoto, H. (1963) 'Modernization versus Westernization in the East', Cahiresd'historiemondiale,7.
8
Liebowitz, Stan J. (2002) Re-thinking the Network Economy, New York: AMACOM.
9
Li, Lulu (1989) 'Theoretical Theses on Social Modernization', International Sociology, 4 (4): 365- 77.
10
Man, Adrianus Pieter de (2004) The Network Economy: Strategy, Structure and Management, Chettenham, UK: Edward Edgar.
11
Merton, Robert K. (1938) Science, Technology and Society in Seventeenth-Century England, London:St. Catherine Press.
12
NederveenPieterse, J. (2006) 'Oriental Globalization: Past and Present', in G. Delanty (ed.) Europe and Asia Beyond East and West: Towards a New Cosmopolitanism, London: Routledge: 61-730.
13
Nibset, R. A. (1969) Social Change and History, Oxford: Oxford University Press.
14
Rennstich, Joachim K. (2008) The Making of a Digital World: the Evolution of Technological Change and How it Shaped Our World, New York: Palgrave McMillan.
15
Sahlins, M. D. and E. R. Service (1960) Evolution and Culture, Ann Arbor: University of Michigan Press.
16
Tipps, D. C. (1973) 'Modernization Theory and the Comparative Study of Societies: A Critical Perspective', Comparative Studies in Soceity and History, 15: 199-226.
17
Turner, Fred (2006) From Counterculture to Cyberculture, Chicago: University of Chicago Press.
18
ORIGINAL_ARTICLE
نظریة آشفتگی و آشفتگی اجتماعی در ایران
در این مقاله با استفاده از «نظریة آشفتگی» به بررسی جامعة ایران و علوم اجتماعی در آن خواهیم پرداخت. ابتدا نشان خواهیم داد که جامعة ایران رفتاری «آشفته» از خود نشان میدهد و به دلایلی که ذکر خواهد شد میتوان آن را بهمثابة یک سیستم آشفته در نظر گرفت. این امر با برشمردن برخی خصوصیات سیستمهای آشفته، از جمله «حساسیت به شرایط اولیه» و سازوکارهای «انبساط و تاشدگی» و جستجوی آنها در جامعة ایران، انجام شده است. برخی از نمودهای این آشفتگی مانند هنجارنبودن توزیع متغیرهای تعریفکنندة سیستم و ناسازگاری پایگاهی در ایران بدین منظور بررسی شدهاند. با قائلشدن تفکیکی اساسی میان «آشفتگی» و «پیچیدگی» و ارائة سنخشناسی، جامعة ایران را با جوامع غربی مقایسه کردهایم. در چارچوب نظریة آشفتگی از اصطلاحات برخی نظریهپردازان، بهویژه «تمایز ساختی» و «هماهنگی کارکردی» اسملسر و «جامعة کوتاهمدت» کاتوزیان، در تدوین نتایج این مقایسه بهره بردهایم.
علاوه بر چیستی جامعة ایران، چرایی ناکامی علوم اجتماعی ـ بهعنوان یکی از مهمترین مظاهر و عناصر معرفت مدرن ـ یکی دیگر از اهداف این مقاله است. بدین منظور، پیامدهای این سنخشناسی بر شکلگیری علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش کردهایم نظرات سیدجواد طباطبایی در این زمینه را وارد چارچوب نظری خود نماییم. آشفتگی در اثر دو فرایند «انبساط» و «تاشدگی» به وجود میآید. اساس استدلال ما این است که در جوامع توسعهیافتة غربی، پیچیدگیِ ایجادشده در اثر انبساط، به دلیل تمایز ساختی و هماهنگی کارکردی به ساختمندشدن انجامیده است. این ساختمندی را در رابطة دیالکتیکی میان بنیانهای معرفتی و ساختار اجتماعی غربی نشان دادهایم. در ایران، در کنار انبساط، تاشدگی نیز عمل کرده است. این امر امکان «تقلیلگرایی» و «انتزاعسازی» را، که مقدمة شکلگیری علوم اجتماعی در غرب بود، غیرممکن کرده است. در واقع، عناصر تشکیلدهندة جامعة آشفته قابل تقلیل نیستند، زیرا مرزهای مقولات همواره در حال تغییرند. با وجود این، با ذکر نمونههایی استدلال میکنیم که چرا، علیرغم اشتراکات بسیار با «نظریة امتناع» طباطبایی، نظریة آشفتگی امکانهای جدیدی برای جامعهشناسی در ایران متصور میداند. هدف این نظریه جستجوی نظم در بطن آشفتگی است.
http://www.jss-isa.ir/article_21474_2d28d435e7487182767b2553d3c6974b.pdf
2012-12-01
62
85
نظریة آشفتگی
نظامهای آشفته
نظامهای پیچیده
ساختمندی
تقلیلگرایی
ایدهآلیسم
علوم اجتماعی
بهروز
صفری
1
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
آدورنو، تئودور و ماکس هورکهایمر (1387) دیالکتیک روشنگری، ترجمة مراد فرهادپور و امید مهرگان، چاپ سوم، تهران: گام نو.
1
ازکیا، مصطفی و غلامرضا غفاری (1387) جامعهشناسی توسعه، چاپ هفتم، تهران: کیهان.
2
برزگر، ابراهیم (1388) روانشناسی سیاسی، تهران: سمت.
3
دورکیم، امیل (1369) درباره تقسیم کار اجتماعی، ترجمة باقر پرهام، بابل: کتابسرای بابل.
4
جلاییپور، حمیدرضا (1385) «فروپاشی یا آشفتگی اجتماعی در ایران 1376 – 1384»، مجلة جامعهشناسی ایران، شمارة 27: 75-59.
5
لیوتار، فرانسوا (1384) وضعیت پستمدرن: گزارشی دربارة دانش، ترجمة حسینعلی نوروزی، چاپ سوم، تهران: گام نو.
6
طباطبایی، سیدجواد (1379) ابنخلدون و علوم اجتماعی، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
7
کاتوزیان، محمدعلی (1380) تضاد دولت و ملت: نظریة تاریخ و سیاست در ایران، ترجمة علیرضا طیب، تهران: نی.
8
معیدفر، سعید (1387) جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، چاپ دوم، همدان: نور علم.
9
ملکمحمدی، حمیدرضا (1379) «بر لبة بسامانی و سامانگریزی اجتماعی»، فصلنامة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شمارة 47: 166-153.
10
Bertuglia, C. S. and F. Vaio (2005) Nonlinearity, Chaos, and Complexity: The Dynamics of Natural and Social Systems, Oxford: Oxford University Press.
11
Bird, Richard J. (2003) Chaos and Life: Complexity and Order in Evolution and Thought, Columbia: Columbia University Press.
12
Blaikie, Norman (2007) Approaches to Social Enquiry: Advancing Knowledge, 2nd edition, London: Polity Press.
13
Cencini, M. F. Cecconi and A. Vulpiani (2010) Chaos: From Simple Models to Complex Systems, Series on Advances in Statistical Mechanics, Vol. 17, World Scientific Co. Pte. Ltd.
14
Clawson, P. and M. Rubin (2005) Eternal Iran: Continuity and Chaos, Middle East in Focus Series, Palgrave: Macmillan.
15
Dogan, Mattei (2000) “Status Incongruence”, in Edgar F. Borgatta and Rhonda J.V. Montgomery, Encyclopedia of Sociology, 2nd edition, Volume 5., New York: Macmillan Reference: 3049-3055.
16
Eitzen, D. Stanley (1972-73) “Status Consistency and Consistency of Political Beliefs”, The Public Opinion Quarterly, 36 (4): 541-548.
17
Gregersen, Hal and Lee Sailer (1993) “Chaos Theory and Its Implications for Social Science Research”, Human Relations, 46 (7): 777-802.
18
Katouzian, Homa (2004) “The Short-term Society: A study in the problems of long-term political and economic development in Iran”, Middle Eastern Studies, 40 (1): 1-22.
19
Kiel, Douglas (1993) “Nonlinear Dynamical Analysis: Assessing Systems Concepts in a Government Agency”, Public Administration Review, 53 (2): 143-153.
20
Kiel, D. and Elliott, E. (2004) “Chaos Theory in The Social Sciences: Foundations and Applications”, Michigan: The University of Michigan Press.
21
Langton, Chris G. (1990) “Computation at the Edge of Chaos”, Physica D, 42: 12-37.
22
Liebovitch, L. S. and D. Scheurle (2000) “Two Lessons from Fractals and Chaos”, Complexity, 5 (4): 34-43.
23
McClure, Bud A. (2005) “Putting A New Spin on Groups: The Science of Chaos”, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
24
Smith, Leonard A. (2007) Chaos: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press.
25
Smith, R. D. (1998) “Social Structures and Chaos Theory”, Sociological Research Online, 3 (1), <http://www.socresonline.org.uk/3/1/11.html>.
26
Steenburg, David (1991) “Chaos At The Marriage of Heaven and Hell”, The Harvard Theological Review, Vol. 84 (4): 447-466.
27
Stroup, William F. (1997) “Webs of Chaos: Implication for Research Designs”, in Raymond Eve, Sara Horfshall and Mary M. Lee (eds.) Chaos, Complexity and Sociology, London: Sage Pub.: 125-140.
28
Williams, Garnett P. (1999) Chaos Theory Tamed, Washington: Joseph Henry Press.
29
World Values Survey (2000) Official Data File v.20090914, World Values Survey Association (www.worldvaluessurvey.org) Aggregate File Producer: ASEP/JDS, Madrid.
30
World Values Survey (2005) Official Data File V.20090901, 2009. World Values Survey Association (www.worldvaluessurvey.org). Aggregate File Producer: ASEP/JDS, Madrid.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تمایز نظریة اجتماعی و نظریة جامعهشناختی: راهحلی برای مشکل اسلامیسازی جامعهشناسی در ایران
یکی از چالشهای اصلی علوم اجتماعی و از جمله جامعهشناسی در ایران پس از انقلاب، تلقی علوم اجتماعی بهمثابة بدنهای از دانش حامل مفروضات و ارزشهای ایدئولوژیک سکولار و غربی است. برخی به دنبال تولید دانشی به نام "جامعهشناسی اسلامی" هستند و در این باب کوششهای متفرقهای نیز صورت گرفته است که البته هنوز منجر به عرضة محصولی قابل اعتنا نشده است. در مقابل این چالش، واکنش دیگر جامعهشناسان نفی و انکار این مدعا و انتظار ارائة جامعهشناسی بدیل توسط مدعیان بوده است. این مقاله با تمایز میان نظریة اجتماعی و نظریة جامعهشناختی راهحلی برای برونرفت از این چالش مطرح میسازد که دستکم میتواند به همدلی بیشتر این دو جریان موجود در جامعهشناسی بینجامد. مبنای این تمایز تفکیک نظریههای هنجارین یا تجویزی از نظریههای غیرهنجارین یا توصیفی است. برای تثبیت این تمایزگذاری نخست نگرش درباب جامعه (جامعهنگری یا جامعهبینی) از جامعهشناسی متمایز شده و خلط این دو با هم مورد نقد قرار گرفته است. در گام بعدی، تمایز میان نظریة اجتماعی و نظریة جامعهشناختی با توجه به چند ویژگی مطرح شده است:هنجارین یا غیرهنجارین بودن، برخورداری یا عدم برخورداری از گزارههای علمی، طراحی جامعة ایدهآل یا عدم طراحی آن و صرفاً توصیف و تبیین جامعه، مبهم سخنسخنگفتن و کلیگویی یا دقیق و مشخص سخن گفتن. براساس این تمایز دو نوع فعالیت و تولید معرفتی، یعنی جامعهشناسی و نظریة اجتماعی، و نیز دو نوع چهرة دانشی از هم تفکیک میشوند.
http://www.jss-isa.ir/article_21475_ed6ad30bd239d74c539b3627191f1fdd.pdf
2012-12-01
86
112
معضل اسلامیسازی
نظریة اجتماعی
نظریة جامعهشناختی
طراحی جامعه
"جامعهشناسی اسلامی"
"جامعهشناسی انتقادی"
نظریة اجتماعی دینی
حسن
محدثی
1
استادیار گروه جامعه شناسی دانشکدة روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران مرکزی
AUTHOR
اباذری، یوسفعلی (1389) "بخش سوم- میزگردها و نشستها". انجمن جامعهشناسی ایران (1389) مسائل علوم اجتماعی در ایران. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم، چاپ اول
1
اخوی، شاهرخ (1370) «تفکر اجتماعی شریعتی»، در: شریعتی در جهان، تدوین و ترجمة حمید احمدی، چاپ سوم، تهران: انتشار.
2
پارسانیا، حمید (1389) «شالودهشکنی علم مدرن و تکوین علم دینی»، در انجمن جامعهشناسی ایران، علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 143-163.
3
تنهایی، حسین ابوالحسن (1378 الف) تاریخ اندیشه و نظریات جامعهشناختی از ابتدا تاکنون1، جامعهشناسی در ادیان، چاپ دوم، یزد: بهاباد.
4
تنهایی، حسین ابوالحسن (1378ب) جامعهشناسی تاریخی اسلام، تاریخ اندیشه و نظریات جامعهشناسی از ابتدا تاکنون، تهران: روزگار.
5
تنهایی، حسین ابوالحسن (1381) جامعهشناسی دینی در شرق باستان، تهران: بهمن برنا.
6
تنهایی، حسین ابوالحسن (1379) جامعهشناسی نظری اسلام: مطالعه گزیدهای از نظریات جامعهشناختی و انسانشناختی متفکرین، فلاسفه و صوفیان مسلمان، مشهد: سخنگستر.
7
توسلی، غلامعباس و دیگران (1386) سارا شریعتی: چهرة شریعتیِ جامعهشناس ناشناخته مانده است، در: میزگرد سمینار شریعتی؛ دیروز، امروز، فردا. http://drshariati.org/show/?id=38
8
توسلی، غلامعباس و دیگران (1389) میزگرد چالشهای نظریة جامعهشناسی در ایران، در انجمن جامعهشناسی ایران (1389) مسائل علوم اجتماعی ایران، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 338-342.
9
ثقفی، سیدمحمد (1382) «نقد کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام»، مجلة حوزه و دانشگاه، قم: سال نهم، شمارة 35: 165-169.
10
جلاییپور، حمیدرضا (1389) «دفاع از ابعاد جهانی جامعهشناسی: نقد علوم اجتماعی بدون قطبنما در ایران»، انجمن جامعهشناسی ایران (1389) علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟ تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 308-321.
11
دیویس، چارلز (1387) دین و ساختن جامعه: جستارهایی در الهیات اجتماعی، ترجمة حسن محدثی و حسین باب الحوائجی. تهران: یادآوران.
12
ذاکرصالحی، غلامرضا (1389) «تبارشناسی دیدگاهها در زمینة دانش اسلامی: نگاهی تاریخی-اجتماعی»، در انجمن جامعهشناسی ایران (1389) علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟ تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 264-287.
13
زاهد زاهدانی، سیدسعید (1389) «علوم اجتماعی بومی در ایران»، در انجمن جامعهشناسی ایران (1389) مسائل علوم اجتماعی ایران، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 118-145.
14
عبداللاوی، محمد (1382) «روششناسی علوم اجتماعی اسلامی»، ترجمة اسماعیل اسفندیاری، مجلة حوزه و دانشگاه، قم: سال نهم، شمارة 35: 135-164.
15
عبداللهی، محمد (1389) «بخش سوم: میزگردها و نشستها»، انجمن جامعهشناسی ایران (1389) مسائل علوم اجتماعی در ایران، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 345-342.
16
فاضلی، نعمتالله (1389) «گفتمان مسئله بومی: مسئله بومیسازی علوم اجتماعی از رویکرد مطالعات فرهنگی»، در انجمن جامعهشناسی ایران (1389) علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟ تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 342-359.
17
قانعیراد، محمدامین (1389) «علوم اجتماعی مستقل/ دگرواره و عینیت چندگانه (نگاهی به آرای سیدحسین و سیدفرید العطاس)»، در انجمن جامعهشناسی ایران (1389) علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم: 104-140.
18
کچوئیان، حسین (1388) «جامعهشناسی، الهیات سکولار است: گفتگویی درباب جامعهشناسی سکولار و جامعهشناسی اسلامی با حسین کچوئیان»، روزنامة ایران، شمارة 4351: 10، 10/8/1388.
19
مارکوز، هربرت (1388) انسانتکساحتی، ترجمة محسن مؤیدی، چاپ پنجم، تهران: امیرکبیر.
20
محدثی، حسن (1387) «چارلز دیویس؛ متألّه انتقادی»، در: چارلز دیویس (1387) دین و ساختن جامعه: جستارهایی در الهیات اجتماعی، ترجمة حسن محدثی و حسین بابالحوائجی، تهران: یادآوران: 11-44.
21
ملکمحمودی، موسی (1388) شریعتی چگونه جامعهشناسی است؟ در: وبسایت معلم شهید دکتر علی شریعتی:http://shariati.nimeharf.com/Shariati/article-433
22
هورکهایمر، ماکس (1385) «نظریة سنتی و نظریة انتقادی»، در: جامعهشناسی انتقادی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: اختران.
23
Blumer, Herbert. (1953) “What Is Wrong with Social Theory?”, www.brocku.ca/MeadProject/Blumer/Blumer_1954.html (Paper read at the annual meeting of the American Sociological Society, August, 1953).
24
Herbert Blumer (1954) "What is Wrong with Social Theory", American Sociological Review, 18 (1954): 3-10.
25
Davis, Charles (1986) What Is Living, What Is Dead in Christianity Today? Breaking the Liberal-Conservative Deadlock, New York:Harper & Raw.
26
Duncan, Elmer H, (no date) The Philosophy of Stephen C. Pepper: An Appraisal, www.People.sunyit.edu.
27
Harrel, Bill J. (1982) “The Social Basis of Root Metaphor: An Application to Apocalypse Now and the Heart of Darkness”, Journal of Mind and Behavior, 3 (3, 4): 221-240.
28
Heilbron, Johan (1995) The Rise of Social Theory, Translated by Sheila Gogol. London: Polity Press.
29
Johnson, Doyle Paul (2008) Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-Level Approach, London: Springer.
30
Taylor, Charles (2004) Modern Social Imaginaries, Durham: Duke University Press.
31
Turner, Bryan S. (1999) Classical Sociology, London: Sage Publication.
32
Wallace, Ruth A. & Wolf, Alison (1995) Contemporary Sociological Theory: Continuing the Classical Tradition. NJ: Prentice Hall.
33
ORIGINAL_ARTICLE
چالش میان گفتمانهای علوم اجتماعی و پارادایم قدرت در ایران
با وجود سالها ناکامی در بومیکردن علوم اجتماعی در ایران، امروزه همان پروژه با عنوان اسلامیکردن علوم انسانی با لحنی شدیدتر و تسامح کمتر دوباره مطرح شده است. یکی از چالشهای تاریخی بین علوم اجتماعی و قلمرو قدرت در ایران این است که برخلاف علوم طبیعی دولت امکان تسلط کامل بر علوم انسانی و بهرهبرداری از آن را بهعنوان ابزار مقوم سلطه نیافت. از طرف دیگر، دولت به موضوعات علوم اجتماعی مانند مسائل و آسیبهای اجتماعی و انحرافات، همانند امری سیاسی نگریسته و بر دامنة چالشها افزوده است. در این کشمکش، از طرفی قدرت سیاسی در پی کنترل فضای سیاسی با طرح «مهندسی اجتماعی – فرهنگی» است و از طرف دیگر روشنفکران حوزة علوم انسانی و اجتماعی، در پاسخ، به نظریة اجتماعی همچون مبارزهای سیاسی رجوع میکنند. در چنین شرایطی نه علوم اجتماعی در ایران توانست توسعه پیدا کند و نه قدرت سیاسی توانست بر علوم اجتماعی غربی فائق آید و انحرافات اجتماعی را کاهش دهد.
http://www.jss-isa.ir/article_21476_46fbf7fc1d61a3194d9326206dd83c5c.pdf
2012-12-01
113
131
علوم اجتماعی
گفتمان
پارادایم
ایران
محمدعلی
محمدی
1
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
AUTHOR
انجمن جامعهشناسی ایران (1383) مسائل اجتماعی ایران (مجموعه مقالات)، تهران: آگه.
1
ترنر، برایان اس (۱۳۸۴) رویکردی جامعهشناختی به شرقشناسی، پستمدرنیسم و جهانیشدن، ترجمة محمدعلی محمدی، تهران: یادآوران.
2
جلاییپور، حمیدرضا (1386) دفاع از ابعاد جهانی جامعهشناسی: نقد علوم اجتماعی بدون قطبنما در ایران، انجمن جامعهشناسی ایران، گزارش همایش سالانه، علم بومی، علم جهانی؛ امکان یا امتناع؟، محل برگزاری: دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 8 خرداد.
3
رحیمپور ازغدی، حسن (1388) توسعة علم با چشم بسته: نگاه غیرعلمی به علم، سخنرانی ایرادشده از شبکة چهارم سیما.
4
رفیعپور، فرامرز (1377) توسعه و تضاد: کوششی در جهت تحلیل انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
5
زیباکلام، صادق (1373) ما چگونه، ما شدیم: ریشهیابی علل عقبماندگی در ایران، تهران: روزنه.
6
طایفی، علی (1385) بحران در جامعهشناسی ایران: از مارکسیسم تا جامعهشناسی اسلامی در: sociologyofiran.com /index. php?option
7
طباطبایی، سیدجواد (1374) ابنخلدون و علوم اجتماعى، تهران: طرح نو.
8
علمداری، کاظم (1379) چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟، تهران: گام نو.
9
فوران، جان (1377) مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران، ترجمة احمد تدین، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
10
قانعیراد، محمدامین (1389) «چرا از مرگ سخن میگویند؟ تأملی انتقادی در اندیشة مرگ جامعهشناسی و تولد مطالعات فرهنگی»، ماهنامة مهرنامه، سال اول، شمارة 5: 36. کچوئیان، حسین (1386) مرگ جامعهشناسی، تولد مطالعات فرهنگی، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، (سمینار). 25 اردیبهشت.
11
محمدی، محمدعلی (1386) «سنجش عوامل مؤثر بر عرفیشدن دینداری در میان دانشجویان برخی دانشگاههای شهر تهران»، فصلنامة تخصصی جامعهشناسی، سال سوم، شماره اول: 77-92.
12
ملکیان، مصطفی (1386)علل ضعف تحقیقات علومانسانی در ایران،
13
http://www.etemaad.com/Released/86-12-28/232.html Bellah, Robert (1991) Beyond Belief: Essays on Religion in a Post-Traditionalist World, Berkeley: University of California Press. Foucault, Micheal (1972) Archaeology of knowledge. New York: Pantheon.
14
Giddense, Anthony (1987) Social Theory and Modern Sociology, UK, Cambridge: Polity Press.
15
Goodman, Lenn Evan (2003) Islamic Humanism, Oxford: Oxford University Press.
16
Gregorian, Vartan (2003) Islam: A Mosaic, Not a Monolith, Washington: Brookings Institution Press.
17
Hamilton, Peter (1992) “The Enlightenment and the Birth of Social Sciences”, in Stwart Hall and Bram Gieben (eds.), Formation of Modernity, U.K: Polity Press.
18
Haralambos, Micheal and R. M. Heald (1980) Sociology: Themes and Perspectives, Oxford: OUP.
19
Kraemer, Joel L. (1992) Humanism in the Renaissance of Islam, Leiden, Netherland: Brill Publishers.
20
Kuhn, T. S. ( 1962) The Structure of Scientific Revolutions, Chicago: Univ. of Chicago Press.
21
Lewis, Bernard (2003) "From Race and Slavery in the Middle East: An Historical Enquiry", in Kevin Reilly, Stephen Kaufman, Angela Bodino (eds.), Racism: A Global Reader, New York: M.E. Sharpe.
22
Lyotard, Jean Francois (1984) The Postmodern Condition: A Report Of Knowledge, Trans. Bennington And Massumi, Manchester: Manchester University Press.
23
McLenan, George(1992) “The Enlightenment Project Revisited”, in Stuart Hall, David Held and Tony McGrew (eds.) Modernity and its Future, London: Open Univ.
24
Oweiss, M. (1988) "Ibn Khaldun, the Father of Economics", Arab Civilization: Challenges and Responses, USA: New York University Press.
25
Stockard, Jean. (2000) Sociology: Discovering Society, Belmord, A: Wadsword & Thomson Learning.
26
Smith, Dorothy (1987) The Everyday World as Problematic: A Feminist Sociology, Milton Keyns: Open University Press.
27
Wittfogel, Karl (1957) Oriental Despotism; A Comparative Study of Total Power, New York: Random House.
28
Zubeda, Syeda Saiqa (2000) Islamic Political Sociology in the Modern Age: Theory and Practice, PhD thesis, University of Karachi, Karachi.
29
ORIGINAL_ARTICLE
طرح "روششناسی گفتگو" در پژوهشهای فرهنگی
روششناسی در تحقیقات انسانشناختی، همانند سایر رشتههای علوم اجتماعی، بخش بسیار اساسی پژوهش بهشمار میآید. با وجود ادعاهایی که دربارة عام بودن روششناسیها وجود دارد، در حوزة انسانشناختی میبایست این مسئله را پذیرفت که روششناسیهای موجود برحسب نوع رابطة پژوهشگران فرهنگی با موضوع تحقیق و شرایط و زمینههای این رابطه شکل گرفتهاند. این رابطه در زمینهای از پیشفرضهای روششناختی آن علم و نوع رابطة سیاسی که میان محقق و موضوع به طور ضمنی و صریح وجود دارد شکل میگیرند. این موضوع را بیش از همه میتوان در تحقیق در زمینة مسائل بومی که محقق هم جزئی از آن است دید. این نوع پژوهشها خارج از عرف روششناسی پژوهشهای فرهنگی در انسانشناسی است که محققی غریبه و غربی، در مورد مردمی بومی و غیرغربی به پژوهش میپردازد. در این مقاله بر مبنای کار میدانی انسانشناختی در حوزة مناسک دینی در ایران (حوزهای که خود محققان هم بدان تعلق داشتهاند)، به طرح روششناسی گفتگویی برای انسانشناسی بومی خواهیم پرداخت. برای این هدف با نقد معرفتشناختی پارادایم روششناسی انسانشناختی و کاستیهای آن برای انسانشناسی بومی، و با توجه به این بحث که فرهنگ بیش از همه در حوزة ناخودآگاه ذهن مردم قرار دارد، روششناسی گفتگوی معطوف به خودآگاهی مطرح شده است. بر مبنای این روششناسی، گفتگو مناسبترین راهی است که دانش ضمنیای که محقق و موضوع در آن مشترک هستند، در قالب گفتار، به سطح خودآگاه و به موضوعی برای تأملات انسانشناختی و فرهنگی تبدیل شود.
http://www.jss-isa.ir/article_21477_6fafee34f8c02fe8bc8fb1cf3c7d4fff.pdf
2012-12-01
132
153
فرهنگ
روششناسی
انسانشناسی
پژوهش فرهنگی
انسانشناسی بومی
محقق بومی
روش گفتگو
منیژه
مقصودی
1
دانشیار گروه مردمشناسی دانشکدة علوم اجتماعی
AUTHOR
جبار
رحمانی
2
دکتری انسانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی
AUTHOR
احمدی، بابک (1378) ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز
1
اسمیت، فیلیپ (1383) درآمدی بر نظریة فرهنگی، ترجمة حسن پویان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
الیاده، میرچا (1375) دینپژوهی، ترجمة بهاءالدین خرمشاهی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3
بالمر، مارتین و جان سولوموز (1381) مطالعات قومی و نژادی در قرن بیستم، پرویز دلیرپور و محمدکمال سروریان، تهران: پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
4
ببی، ارل (1381) روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمة رضا فاضل، جلد دوم، تهران: سمت.
5
بختیاری، محمدعزیز و فاضل حسامی (1382) نظریههای اجتماعی دین، تهران: مؤسسة پژوهشی امامخمینی.
6
برنشتاین، ریچارد (1378) «علم و عقلانیت و فاقد قدر مشترک بودن»، ترجمة یوسف اباذری، ارغنون، شمارة 15: 39-88.
7
بسنیه، پیر (1340) روش مردمشناسی، ترجمة علیمحمد کاردان، تهران: دانشگاه تهران.
8
بوهم، دیوید (1381) دربارة دیالوگ، ترجمة محمدعلی حسیننژاد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
9
بیتس، دانیل و فرد پلاگ (1375) انسانشناسی فرهنگی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
10
پالس، دانیل(1382) هفت نظریه درباب دین، ترجمة محمدعزیز بختیاری، قم: مؤسسة پژوهشی امامخمینی.
11
پانوف، میشل (1382) فرهنگ مردمشناسی، ترجمة اصغر عسگری خانقاه، تهران: سمت.
12
پلتو، پرتی. ژ (1375) روشتحقیق در انسانشناسی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
13
تامپسون، جان. ب (1378) ایدئولوژی و فرهنگ مدرن، ترجمة مسعود اوحدی، تهران: مؤسسة آیندهپویان.
14
جنکینز، ریچارد (1381) «قومیت و نقطهنظرات انسانشناسی اجتماعی»، در: مطالعات قومی و نژادیدر قرن بیستم، ترجمة پرویز دلیرپور و محمدکمال سروریان، تهران: پژوهشکدة مطالعات راهبردی بالمر و سولوموز: 121-45.
15
چالمرز، آلن (1374) چیستی علم، ترجمة سعید زیباکلام، تهران: علمی و فرهنگی.
16
دایک، تئون. ای. ون (1382) مطالعاتی در تحلیل گفتمان، ترجمة پیروز ایزدی و گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
17
دریفوس هـ و پ رابینو (1379) میشل فوکو، فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، ترجمة حسین بشیریه، تهران: نی.
18
دورکیم، امیل (1383) صور ابتدایی حیات دینی، ترجمة باقر پرهام، تهران: مرکز.
19
رفیعپور، فرامرز (1382) تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
20
سرانا، گپالا (1373) روششناسی تطبیقی در علوم اجتماعی، ترجمة رحیم فرخنیا، گناباد: مرندیز.
21
سعید، ادوارد (1371) شرقشناسی، ترجمة عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
22
سیلورمن، دیوید (1382) روش تحقیق کیفی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: تبیان.
23
طالقانی، محمود (1370) روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، تهران: دانشگاه پیامنور.
24
فریزر، جیمز جرج (1383) شاخة زرین، ترجمة کاظم فیروزمند، تهران: آگاه.
25
فکوهی، ناصر (1381) تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نی.
26
فکوهی، ناصر (1383) انسانشناسی شهری، تهران: نی.
27
فی، برایان (1381) فلسفة امروزین علوم اجتماعی، ترجمة خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
28
کوش، دنی (1381) مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمة فریدون وحیدا، تهران: سروش.
29
گاربارینو، مروین (1377) نظریههای مردمشناسی، ترجمة عباس محمدی اصل، تهران: آوای نور.
30
لیتل، دانیل (1381) تبیین در علوم اجتماعی، ترجمة عبدالکریم سروش، تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
31
موریس، برایان (1383) مطالعات مردمشناختی دین، ترجمة حسین شرفالدین و محمد فولادی، قم: زلال کوثر.
32
هال، استوارت و دیگران (1381) دولت، فساد و فرصتهای اجتماعی، ترجمةحسین راغفر، تهران: نقش و نگار.
33
واعظی، احمد (1380) هرمنوتیک، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشة معاصر.
34
Atkinson, P. (1990)Ethnograhic Lmagination, NewYork: Routledge.
35
Bowie, F. (2000)Anthropology of Religion, Oxford: Blackwell.
36
Duranti, A. (1997) Linguistic Anthropology, NewYork: Cambridge.
37
Eastman, C. M. (1994) Aspect of Language and Culture, Washington: Chandler & Sharp.
38
Edgar, A. & P. Sedywick (2000) Cultural Theory, NewYork: Routledge.
39
Eriksen, H. & F. S. Nielsen (2001) A History of Anthropology, NewYork: Routledge.
40
Geertz, Cliford (1973) Interpretation of Cultures, New York: Basic Book.
41
Hastrup, K. (1995) A Passage to Anthropology, NewYork: Routledge.
42