@article { author = {Alatas, Syed Farid}, title = {Alatas on Colonial and Autonomous Knowledge}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {16}, number = {شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش)}, pages = {3-22}, year = {2022}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {10.22034/jss.2023.1996350.1769}, abstract = {he formative period of Alatas’ thought was that of colonialism, particularly in British Malaya and the Netherlands East Indies. While a student at the University of Amsterdam in the 1950s, he wrote his first piece on the problems of colonialism. Here, he divided the problems created by colonialism into three categories. The third category is the non-material, that is, the sociological, psychological and moral problems created by colonialism. Alatas believed that the greatest damage that colonialism brought about was in this third area and it was this problem that hampered the solution to many societal problems. It was also during this time that Alatas attached a great deal of importance to the nature of the elite in development. He suggested that the ruling elite which was nurtured in the colonial period lacked a well-integrated system of thought, having been unable to bring about a synthesis between their cultural heritage and Western thought. This chapter described Alatas’ decolonial perspective in terms of his theory, method and context.}, keywords = {Decolonization,Malaysia,Sociology of Knowledge,Autonomous Knowledge}, title_fa = {حسین العطاس در باب دانش استعماری و دانش مستقل}, abstract_fa = {دورۀ اصلی تفکر العطاس را دوران استعمار، به‌ویژه مالایای بریتانیا و هند شرقی هلند تشکیل می‌دهد. او به‌عنوان یک دانشجو در دانشگاه آمستردام در دهۀ 1950 میلادی، اولین مقالۀ خود را دربارۀ مسئله استعمار نوشت و مسائل ایجادشده توسط استعمار را به سه دسته تقسیم کرد. دستۀ سوم که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد، مشکلات غیرمادی، یعنی جامعه‌شناسانه، روانشناختی و مسائل اخلاقی خلقشده توسط استعمار است که به نظر العطاس بیشتر صدمات استعمار از همین دسته به جوامع تحت استعمار رسیده و همین حوزه است که مانع رسیدن به راه‌حل برای بسیاری از مسائل اجتماعی شده است. در همین دوره بود که العطاس نقش بسیار مهمی برای نخبگان در توسعه قائل شد. به عقیدۀ او نخبگان حاکم که تربیتشدۀ دوران استعمار هستند دارای کمبود یک نظام فکری یکپارچه بودند و نتوانستند سنتزی میان میراث فرهنگی خود و تفکر غربی پیدا کنند. این مقاله نگرش و رویکرد استعمارزدایانۀ العطاس را از منظر نظری، روش‌شناسی و بسترهای موجود شرح می‌دهد.}, keywords_fa = {استعمارزدایی,مالزی,جامعه‌شناسی دانش,سید حسین العطاس,علوم اجتماعی مستقل}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_703339.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_703339_72e52ad5213156d80a8ecf0900ab784d.pdf} }