@article { author = {Bahmani, Sajad and bagheri, Masoume and Pirak, Mozhgan}, title = {Analyzing the experiences of teachers and students about e-learning in Shad Network (Qualitative study with the data base method - a case study of educators and students in Lorestan province}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {16}, number = {2}, pages = {3-27}, year = {2022}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {10.22034/jss.2023.528367.1520}, abstract = {Since the outbreak of the coronavirus worldwide, the education system has faced many challenges and problems So today, online education has replaced to face-to-face education in other schools and educational and scientific centers education in the context of Shad network is continuing in lorestan province as in other urban and rural areas of Iran In order to study the experiences of virtual education stakeholders, this study seeks to understand the experiences of teachers and students about virtual education in Shad Network.The method used in this research is grounded theory, 2015 version of Corbin and Strauss, as one of the main qualitative research methods. The data of this study were collected through in-depth interviews and purposive-theoretical sampling method with 22 stakeholders related to this phenomenon and to analyze the data from five methods of open coding and concept recognition, concept development in terms of dimensions and features,The emerging paradigm includes three dimensions In terms of conditions (school closures by the outbreak of the virus, compulsory online education, neglect of the education online method in the teacher training curriculum, the challenge of educators to record audio and video at home, gap in parental knowledge and the content of student books) and in The action-interaction dimension (family challenge in providing figurative equipment, the challenge of financing Internet packages, students' continuous escape from the shad network to other social networks) and the consequences dimension (low learning, changing the quality of student-teacher interaction in the online classroom ) Are formed.}, keywords = {Virtual Education Experience,teachers,Grounded Theory Method,Shad Network,Lorestan province}, title_fa = {واکاوی تجارب معلم‌ها و دانش‌آموزان استان لرستان پیرامون آموزش مجازی در بستر شبکۀ شاد• (مطالعۀ کیفی با روش نظریۀ داده‌بنیاد)}, abstract_fa = {از زمان گسترش ویروس کرونا در سطح جهان به‌تبع سایر بخش‌های مختلف، نظام آموزش و پرورش و امر تحصیل نیز با چالش و مشکلات بسیاری مواجه شده، به‌طوری که امروزه آموزش برخط جایگزین آموزش حضوری در سایر مدارس و مؤسسات آموزشی و علمی شده است. در استان لرستان نیز همچون سایر مناطق شهری و روستایی ایران، امر آموزش در بستر شبکۀ شاد در حال تداوم است. در جهت مداقه در تجارب ذینفعان تعلیم و تربیت مجازی، این پژوهش به‌دنبال فهم تجارب معلم‌ها و دانش‌آموزان دربارۀ آموزش مجازی در شبکۀ شاد است. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریۀ داده‌بنیاد است. داده‏های این پژوهش از طریق مصاحبۀ عمیق و شیوۀ نمونه‏گیری هدفمند  ـ نظری با 22 نفر از ذینفعان مرتبط با این پدیده گردآوری و جهت تحلیل داده‏ها از پنج شیوۀ کدگذاری باز و تشخیص مفاهیم، توسعۀ مفاهیم در جهت ابعاد و ویژگی‌ها، تحلیل داده‌ها برای زمینه، وارد کردن فرایند به تحلیل و یکپارچه‌سازی مقولات استفاده شد. بعد از کدگذاری، دوازده مقولۀ اصلی از داده‌ها پدیدار شد که هریک از مقوله‌ها به‌صورت کامل با استناد به متن مصاحبه‌ها مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. پاردایم ظهوریافته شامل سه بُعد شرایط، کنش ـ تعامل‏ها و پیامدهاست که در بُعد شرایط شامل تعطیلی مدارس به‌دلیل گسترش ویروس، اجباری شدن آموزش برخط، غفلت از روش تدریس برخط در برنامۀ درسی تربیت معلم، چالش فرهنگیان برای ضبط صدا و تصویر در خانه، شکاف دانش والدین و محتوای کتب دانش‌آموزان و در بُعد کنش ـ تعامل شامل چالش خانواده در تأمین تجهیزات مجازی، چالش تأمین هزینۀ بسته‌های اینترنت، گریز مستمر دانش‌آموزان از شبکۀ شاد به سایر شبکه‌های اجتماعی و در بُعد پیامدها شامل یادگیری پایین، تغییر کیفیت تعامل دانش‌آموز و معلم در کلاس برخط شکل گرفته‏اند.}, keywords_fa = {تجربۀ آموزش مجازی,فرهنگیان,روش نظریۀ داده‌بنیاد,شبکۀ شاد,استان لرستان.        }, url = {http://www.jss-isa.ir/article_703138.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_703138_9dca30ddb11ab6077ee8965cc2b0d361.pdf} }