@article { author = {Mousavi, Seyed Yaghoub and Ghorbanpour Ganji, Seyed Yaser}, title = {Sociological Explanation of Electoral Behavior of Mazandaran's Residents (Case of Presidential Elections)}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {13}, number = {3}, pages = {110-132}, year = {2019}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {10.22034/jss.2019.43308}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the sociological behavior of citizens of Mazandaran province in the presidential election. The research was conducted through descriptive-analytical cross-sectional study using researcher-made questionnaire. The statistical population of this study was men and women of 18 years and older living in Mazandaran province. The sample size was 384 calculated based on Cochran's formula. Result of study indicated a significant difference between occupational and Educational categories in terms of electoral behavior. Based on the outcomes of linear regression, national identity, social networks, media, value preferences and spiritual identification had the most significant impact on electoral behavior, respectively.}, keywords = {Electoral Behavior,National identity,Social networks,Social Trust,media}, title_fa = {تبیین جامعه‌شناختی رفتار انتخاباتی شهروندان استان مازندران در انتخابات رئیس‌جمهوری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مطالعة جامعه‌شناختی رفتار انتخاباتی شهروندان استان مازندران در انتخابات رئیس‌جمهوری است. روش مطالعه توصیفی-‌تحلیلی از نوع مقطعی و پیمایشی است که با استفاده از پرسش‌نامة محقق‌ساخته انجام ‌شده است. جامعة آماری تحقیق را زنان و مردان بالای 18 سال ساکن در استان مازندران تشکیل می‌دهند. به‌منظور انتخاب نمونة آماری، از فرمول کوکران استفاده شد و 384 نفر نمونه انتخاب شدند. مطابق نتایج پیمایش، در میان گروه‌های شغلی و افراد در مقاطع تحصیلی گوناگون، رفتار انتخاباتی متفاوت است. رگرسیون خطی نشان می‌دهد که از میان متغیرهای مستقل تحقیق، هویت ملی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، اولویت‌های ارزشی، و هویت دینی به‌ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار انتخاباتی دارند.  }, keywords_fa = {رفتار انتخاباتی,هویت ملی,شبکه‌های اجتماعی,اعتماد اجتماعی,رسانه‌ها}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_43308.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_43308_6c246f0922f48c0aa620f043a1e6a3aa.pdf} }