@article { author = {Keshavarz, Kh.}, title = {Students' Attitude Toward Family And Women}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {10}, number = {4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم)}, pages = {88-115}, year = {2016}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {Students' attitudes toward issues such as family, marriage, and the relationship between the two sexes can make us more aware of their future plans for life, which is very important in social-cultural policy-making. How do young people consider marriage? What are their desirable criteria for marriage? How have these criteria been biased toward gender equality, or are they still emphasizing different criteria between men and women? What is the student's perspective on gender division of labor? How they consider civil codes on the family, as well as women's employment and social and cultural activities?  Answering these questions can improve our understanding of the distance or agreement between student values and attitudes with formal values and attitudes. Undoubtedly, these attitudes vary among students in terms of gender, social class, ethnicity, city of location, etc. Our  effort in this paper is to understand and interpret these differences. In this article, we try to understand the attitude of the students towards family, marriage and gender relations and to understand the changes and resistances in these areas.  We seem to encounter attitudes and claims for equality in some areas and traditional attitudes in other areas. In other words, we see changes in some areas and resistance in other areas. It may be argued that students look at male-female relations with a kind of instrumental wisdom, where they make benefits from the change, they accept it; and they reject it when the change opposes their own interests. It means that we are confronted with changes and concurrent compromises on gender-related issues.  Our method in this research is the secondary analysis, based on the research of the students' attitudes and values in the two periods of 2003 and 2015. We  analyze the trends and changes made during this time-frame.      }, keywords = {Student,Attitude,Women,Gender,Family}, title_fa = {نگرش دانشجویان درباب خانواده، زنان و جنسیت}, abstract_fa = { نگرش دانشجویان به مقولاتی مانند خانواده، ازدواج، و رابطة بین دو جنس، به‌دلیل جوان‌بودن دانشجویان، فهم ما را از طرح‌های آیندة آنها برای زندگی ارتقا می‌دهد. امری که در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی‌ـ اجتماعی بسیار تعیین‌کننده است. این پژوهش بر آن است تا به دنبال پاسخ به این سوالات باشد: جوانان چه نگاهی به سن ازدواج دارند، معیارهای مطلوب آنها برای ازدواج چگونه است، آیااین معیارها به‌سمت برابری بین دو جنس سمت‌وسو یافته‌اند، یا همچنان بر معیارهای متفاوت میان زنان و مردان تأکید می‌شود، نگاه دانشجویان به تقسیم کار جنسیتی چگونه است، نگاه دانشجویان به قوانین مدنی در حوزة خانواده و نیز اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی زنان چگونه است؟ پاسخ به این پرسش‌ها درک ما را از فاصله یا توافق ارزش‌ها و نگرش‌های دانشجویان با ارزش‌ها و نگرش‌های رسمی بهبود می‌بخشد. بدون تردید، این نگرش‌ها در میان دانشجویان با توجه به جنسیت، طبقة اجتماعی، قومیت، شهر محل تحصیل و... متفاوت است. تلاش ما در این مقاله فهم این گونه‌گونی‌ها و تفسیر این تفاوت‌هاست. در این مقاله، با تکیه بر مطالعات سراج‌زاده، جواهری و همکاران در 1382 و 1394، تلاش می‌شود با درک نگرش دانشجویان در حوزة خانواده، ازدواج و روابط بین دو جنس، تفسیری از تغییرات و نیز مقاومت در این حوزه‌ها حاصل شود. به‌نظر می‌رسد، با نگرش‌ها و هنجارهای برابری‌خواهانه در برخی زمینه‌ها، و سنتی در زمینه‌های دیگر مواجهیم. به‌عبارتی، شاهد تغییر در حوزه‌هایی و نیز مقاومت در حوزه‌های دیگر هستیم. شاید بتوان گفت که دانشجویان با نوعی خرد ابزاری به رابطة زن و مرد نگاه می‌کنند، آنجاکه تغییر را به نفع خود می‌بینند، آن را می‌پذیرند و آنجا که آن‌ را مخالف منافع خود ارزیابی می‌کنند، آن‌ را رد می‌کنند. یعنی ما در مورد مقولات مرتبط با جنسیت، با تغییر و سازش هم‌زمان روبه‌رو هستیم. روش ما در این پژوهش تحلیل ثانویه با تکیه بر پژوهش ارزش‌ها و نگرش‌های دانشجویان در دو مقطع 1382 و 1394 است. تلاش می‌شود روندها و تغییرات ایجادشده در طی این بازة زمانی تحلیل شود.  }, keywords_fa = {دانشجو,نگرش,زنان,جنسیت,خانواده}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_31601.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_31601_b5ad0e13f3a13ee6e29f81e72c0a0850.pdf} }