@article { author = {Ahmadi, Yaghoub and Namaki, Azad}, title = {Fundamentalist Islam vs Sufistic Islam Analyzing the Sociological Roots of Salafism in Kurdistan}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {10}, number = {2-3}, pages = {4-35}, year = {2016}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {Historically, mystical and Sufistic Islam have been the hegemonic and institutionalized religious attitude in Kurdistan. Despite some discrepancies among different branches of Sufism, in their rituals and hierarchical systems, there is a fundamental distinction between them and Sharia or Jurisprudence based branches of Islam. Among the various mystical schools, tariqas (ways) of "Qadiri" and "Naqshbandi" have gained the highest social status among Sunni Kurds and expanded their sphere of influence throughout Kurdistan. Various factors such as the occurrence of Shiite Islamic revolution in Iran, the emergence of Shiite ideology, the rise of the various types of Sunni fundamentalist ideologies and flaring competition between them in the Islamic nations, made a substantial impact on religious attitudes all over Muslim communities as well as Kurdistan. In addition, financial aids, educational, and sometimes logistical supports of Arabic and Islamic countries to followers in Kurdistan, and also the existence of internal political, social and economic condition have provided an appropriate basis for growth and development of these Pan-Islamic movements in Kurdistan.  Relying on historical sources, media and field evidences, and international published statistics, this research investigates the emergence and growth of Salafi thoughts among the Sunni Kurds of Iran in a documentary method of research. It seems that changes are taking place faster than what supposed to be, and Kurdistan, like other Middle Eastern Sunni countries, is not immune from flaming waves of fundamentalism.     }, keywords = {Islam,Salafi,Sufism,Religions,Kurdistan}, title_fa = {اسلام بنیادگرا در تقابل با اسلام صوفیانه (تحلیل ریشه‌های جامعه‌شناختی رشد سلفی‌گری در کردستان)}, abstract_fa = {به‌لحاظ تاریخی، نگرش نهادینه‌شدة دینی در کردستان، نوعی اسلام عرفانی و صوفیانه بوده‌است که فرقه‌های گوناگونش، با وجود تفاوت­ در مناسک و نظام سلسله­مراتبی­شان، جملگی، تمایزی بنیادین با انواع نگرش­های شریعت­مدار و فقه­محور داشته­اند. از میان مکاتب گوناگون عرفانی، دو طریقت قادری و نقشبندی بیشترین پایگاه اجتماعی را در میان کردهای اهل سنت کسب کرده و حوزة نفوذ خود را در سرتاسر کردستان گسترده­اند. عوامل متعددی نظیر وقوع انقلاب اسلامی شیعی در ایران و برآمدن ایدئولوژی شیعی ازیک­سو و انواع ایدئولوژی­های بنیادگرایانة سنی و شعله­ورشدن رقابت میان آنان در ملل اسلامی، ازسوی دیگر، تأثیری بنیادین بر نگرش­های دینی همة جوامع مسلمان و نیز کردستان داشته‌است. تبدیل‌شدن این جریان پان‌اسلامی به خوانشی جدی و پرطرفدار در جهان اسلام و حمایت­های مالی، آموزشی و گاه لجستیکِ محافل و جریان‌های قدرتمند عربی و اسلامی از باورمندان به این نحله در کردستان، به‌مثابة عوامل اثرگذار، و نیز وجود عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کمک‌کنندة داخلی، به‌مثابة عوامل زمینه‌ای، بستر مناسبی برای رشد و نضج آن در کردستان فراهم آورده‌است. این پژوهش، به‌شیوه­ای اسنادی و با تکیه بر منابع تاریخی، شواهد میدانی و رسانه­ای و آمارهای منتشرشدة بین­المللی، به بررسی شیوه­های ورود و علل رشد و گسترش اسلام سلفی در میان کردهای اهل سنت ایران می­پردازد. به‌نظر می­رسد، تغییرات سریع­تر از آنچه تصور می­شود، درحال روی‌دادن است و کردستان نیز همانند دیگر مناطق سنی‌نشین خاورمیانه، از امواج بنیادگرایی شعله­ور خاورمیانه در امان نباشد.  }, keywords_fa = {اسلام,سلفی,عرفان,تصوف,ادیان,کردستان}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_31587.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_31587_892c222b1c8e0f47563d2210f25c23a3.pdf} }