@article { author = {عنبری, موسی and فیروزآبادی, سیداحمد and سروش, سیما}, title = {}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {7}, number = {4}, pages = {110-136}, year = {2014}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثرات رقابت‌جویی مادی و منزلتی بر مصرف‌گرایی روستایی}, abstract_fa = {به نظر می‎رسد با تغییر نگرش‎ها دربارة مصرف در جامعة روستایی ایران و رواج پدیدة مصرف‎گرایی در جامعه، میل به مصرف در روستاییان نیز افزایش یافته و تمرکز از نیازهای اساسی به سمت نیازهای کاذب و مخصوصاً تجملی تغییر پیدا کرده است. مسئلة اصلی این پژوهش شناسایی برخی عوامل دخیل در به‌‎وجودآمدن و تشدید مصرف‎گرایی روستایی است. با استفاده از نظریه‌های وبلن، بوردیو، دوزنبری این مسئله تحت بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق کمی و پرسش‌نامه استفاده شده است. نمونه 300 نفر افراد بالای 15 سال هستند که از سه روستای کوشک هزار (فارس)، نقندر (خراسان رضوی) و تنگسرخ (کهکیلویه و بویراحمد) انتخاب شده‎اند. یافته‎ها حاکی از وجود مصرف‎گرایی در سطح متوسط در بین روستاییان تحت مطالعه است که دراین‌میان، زنان مصرف‎گراتر از مردان هستند. درآمد، تحصیلات، مادی‌گرایی، رقابت منزلتی، بیان خود و رفت‌وآمد به شهر رابطة معنی‎دار و مثبتی با متغیر وابسته (مصرف‎گرایی) داشته‎اند و سن با متغیر مصرف‌گرایی رابطة معنی‎دار و عکس دارد. ازسوی دیگر، محل تولد (شهر یا روستا)، رفت‌وآمد خانوارها و روستاهای مختلف نیز رابطة معنی‎داری با متغیر وابسته (مصرف‎گرایی) نداشته‎اند.  }, keywords_fa = {مصرف‎گرایی,مادی‌گرایی,بیان خود,رقابت منزلتی,روستا}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_23511.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_23511_bbbb608348db84088a7da27394669049.pdf} }