@article { author = {Khaniki, Hadi and Rouhani, Reyhaneh Sadat}, title = {Virtual Communications and Cyber Psychology: Studying the Relationship between Students Enjoyment of the Weblog with their Attitude toward Virtual Communications (Case: Students of Technical School of University of Tehran)}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {48-71}, year = {2012}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {This research aims to study and utilization of the new communication theories in the field of psychology and media psychology. Therefore, it can open a door through a new subject on cyberspace and cyber-psychology in an interdisciplinary perspective. In this regard, upon completion of the theoretical studies, an investigation was conducted to explore the relation between blog usage and attitude towards blog virtual relationships. So, 310 undergraduate students of University of Tehran based on spending time on blogs were divided into three major groups, each one includes two subgroups based on gender. All groups were asked to complete one questionnaire: Attitude towards Blog Virtual Relationships. The results show significant Pearson correlation between attitude and the time spent on blogs. Furthermore, it assessed the value of participants’ reliance to virtual relationships and its relation with blog usage through Rely Index. The results showed no significant Pearson correlation in this matter .}, keywords = {Blogger,Blog-Browser,Cyber,Cyber psychology,Virtual,weblog}, title_fa = {ارتباطات مجازی و سایبر سایکولوژی (مطالعة رابطة میان بهرهمندی دانشجویان فنی دانشگاه تهران از وبلاگ با نگرش آنان دربارة روابط مجازی)}, abstract_fa = {این مقاله به طرح نظریه‌های جدید ارتباطات دربارة جامعة شبکه‌ای و ارتباطات مجازی و کاربرد آن در حوزة سایبر سایکولوژی می‌پردازد. در این چهارچوب پس از ارائة مباحث جدید نظری، به منظور ارزیابی دقیق‌تر آثار اجتماعی و روان‌شناختی شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اینترنتی، "وبلاگ" را با توجه به گسترش روزافزون و جایگاه آن در میان جوانان برگزیده است تا با اجرای تحقیقی پیمایشی، رابطة میان بهره‌مندی از این رسانه و نگرش افراد را دربارة روابط مجازی تحلیل کند. بر این اساس، 310 تن از میان دانشجویان دورة کارشناسی دانشکدة فنی پردیس 2 دانشگاه تهران به شیوة در دسترس داوطلبانه انتخاب شدند و بر مبنای میزان و نوع بهره‌مندی از وبلاگ در سه گروه اصلی "بلاگر"، "بلاگ‌گرد"، و "هیچ‌کدام"و دو زیرگروه جنسیتی (دختر و پسر) جای گرفتند. پرسش‌نامة سنجش نگرش مشتمل بر 22 پرسش در مقیاس لیکرت است که توسط پژوهشگران تدوین شد. نتایج این پژوهش معناداری رابطة میان بهره‌مندی از وبلاگ و نگرش دانشجویان را درباب روابط مجازی نشان داد. علاوه بر آن، رابطة میان میزان بهره‌مندی از وبلاگ و اعتماد افراد به وبلاگ و روابط بلاگی نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به‌عنوان فرضیة دوم مورد ارزیابی قرار گرفت که در این سنجش معناداری رابطة میان دو شاخص به دست نیامد}, keywords_fa = {اعتماد,بلاگر,بلاگگرد,سایبر,سایبر سایکولوژی,مجازی,وبلاگ}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21451.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21451_930c0826a89798079124128faa0f4951.pdf} }