@article { author = {Yazdanpanah, Leyla and Hekmat, Fatemeh}, title = {Study of effective factors on social responsibility between students of Shahid Bahonar University of Kerman}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {128-152}, year = {2014}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {This article examines effective factors on social responsibility which are necessary actions or personal reactions in different situations .Theories of mutual humanism, Bandora’s social learning and social roles theory are used. We conducted a survey and used a questionnaire to collect the data. The questioner was distributed among 404 male and female students of Shahid Bahonar University of Kerman in the year 2011, who are selected by random systematic sampling. The results show that the sense of self esteem, responsive and intimate parenting, formal and informal social participation, interpersonal social trust ,generalized institutional trust, gender and socio-economic position are effective variables on the youths’ social responsibility.}, keywords = {Social Responsibility,sense of self esteem,responsive parenting,Social Capital,Youth}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی جوانان (مطالعة دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان)}, abstract_fa = {مقالة حاضر به بررسی مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌پردازد که نوعی احساس التزام به عمل یا واکنش فردی در موقعیت‌های گوناگون به دلیل تقید به دیگران است. جهت سنجش عوامل مؤثر بر آن از نظریه‌های مختلف مثل نظریه‌های نوع‌دوستی متقابل، اعتماد و مشارکت، یادگیری اجتماعی باندورا و نظریة نقش اجتماعی استفاده شده است. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامة محقق‌ساخته بوده است. این پژوهش درمیان 404 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهیدباهنر کرمان صورت گرفته که با روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند انتخاب شده‌اند.  نتایج تحقیق نشان می‌دهد که احساس عزت نفس، شیوة فرزندپروری منسجم، صمیمی و پاسخگو، مشارکت اجتماعی رسمی و غیررسمی، اعتماد اجتماعی بین‌شخصی، اعتماد تعمیم‌یافته و نهادی و جنسیت و پایگاه اقتصادی اجتماعی متغیرهای تأثیرگذار بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند.}, keywords_fa = {مسئولیت‌پذیری اجتماعی,احساس عزت نفس,شیوه‌های فرزندپروری,سرمایة اجتماعی,جوانان}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21238.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21238_4ffde5565ff3c01f7f6ad7659f19bc11.pdf} }