@article { author = {A. Azadeh, Mansoureh and Baghali, H}, title = {The Sociological Analysis of Salafism as an Identifier of Origin in Iran’s Kurdistan}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {4-29}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {The end of the cold war witnessed the retreat of socialism from the bourgeois system followed by the failure of modernization process among the Islamic countries. This laid the groundwork for developing an ideological and political thought known as Resistance Islam. This process, regardless of geographical borders, became a worldwide phenomenon, although it has been more effective in some regions because of their political and religious conditions. The region encompassing Kurd people in Iraq and Iran (after the coalition forces attacked Iraq in 2003) consists of areas that accepted this social and rational process under the rubric of Salafism. This article seeks, both, to introduce the above process and its internal divisions and to answer the question why Salafism was converted into an identity origin for some Sunni Kurds of Iran. The article collected the required information in semantics, ideological system and the social thoughts of Iran's Salafist Kurds by conducting a case-study method, combined with an observation technique accompanied by the interview, theoretical and content codification among the target population. The results of this article would represent that the Salafist idea is formed around some concepts such as monotheism, excommunication, Jihad, Idolater, idealism, religion inclusion and the like. The structure and the organization of Iran's Salafist Kurds can be categorized in four groups of Radical Jihadist, Middle Jihadist, Traditional Non-jihadist and Conservative Non-jihadist.  Finally, the obtained information is indicative of the fact that it appears that Salafism by placing an emphasis on protest concept, objecting the present situation, compliance with an ideal past of Islam and by fundamentalism and by the label of extremism constitute a kind of resistance identity which is based on the conception of religious inclusion against the dominant and secular discourse of the Kurd, and thereby exhibits these characteristics for others to notice.}, keywords = {Salafism,Jihadist Islamic Groups,Non-jihadist Islamic Groups,Resistance Identity}, title_fa = {تحلیل جامعه‏ شناختی سلفی‏ گری به‏ مثابۀ یکی از منابع هویت ‏ساز در کردستان ایران}, abstract_fa = {با پایان جنگ سرد و عقب‏نشینی سوسیالیسم دربرابر نظام سرمایه‏داری و شکست روند نوسازی در بین دولت‏های جهان اسلام،   زمینه برای رشد فکری جریانی ایدئولوژیک و سیاسی در خاورمیانه با عنوان اسلام مقاومت مهیا‏ شد. اگرچه این جریان بدون توجه به مرز‏های جغرافیایی و ملی در سراسر جهان حضور پیدا کرده است، به دلیل شرایط سیاسی و مذهبی در برخی مناطق حضوری پررنگ‏تر و مؤثرتر داشته است. بعد از حملۀ نیروهای ائتلاف در سال 2003 میلادی به عراق، مناطق کردنشین عراق و ایران از جمله مناطقی هستند که این جریان فکری و اجتماعی را با عنوان سلفی‏گری در بین خود پذیرفته‏اند. این مقاله درصدد است که ضمن معرفی این جریان اجتماعی و تقسیمات درونی آن، به چرایی و چگونگی تبدیل سلفی‏گری به منبعی هویتی برخی از کردهای اهل سنت ایران بپردازد. بدین‏منظور، مقاله با بهره‏گیری از روش مطالعۀ موردی و استفاده از تکنیک مشاهدۀ همراه با مصاحبه و کدگذاری نظری و مضمونی در میان جمعیت هدف، به‏ گردآوری اطلاعات مورد نیاز در نظام معنایی و جهان‏بینی و تفکر اجتماعی کردهای سلفی ایران پرداخته است. نتایج نشان می‏دهد که تفکر سلفی حول محور مفاهیمی‏ همچون توحید، تکفیر، جهاد، طاغوت،  آرمان‏گرایی، شمولیت دین و... شکل ‏گرفته است. همچنین ساختار و چگونگی سازماندهی سلفی‏های کرد ایران را می‏توان در قالب چهار‏ گروه جهادی‏های رادیکال، جهادی‏های میانه‏رو، غیرجهادی‏های سنتی و غیرجهادی‏های محافظه‏کار مقوله‏بندی کرد. در نهایت و با بهره‏گیری از اطلاعات به دست آمده به نظر می‏رسد سلفی‏گری با تأکید بر مفهوم اعتراض به وضع موجود، با تأکید و پایبندی بر گذشتۀ آرمانی اسلام و با داشتن برچسب تندروی و بنیاد‏گرایی، در واقع نوعی هویت مقاومت مبتنی بر مفهوم شمولیت دین در برابر گفتمان غالب و سکولار جامعۀ کُرد را مطرح می‏کند و بدین وسیله آن را برای دیگران به نمایش می‏گذارد.  }, keywords_fa = {سلفی‏گ ری,‏گروه‏های اسلامی‏ جهادی,‏گروه‏های اسلامی ‏غیرجهادی,هویت مقاومت}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21432.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21432_60f64000a06049091bd8664dab2cf71f.pdf} } @article { author = {Hazeri, Ali Mohammad and Mohammadi, Naima}, title = {A Sociological Analysis on the Diversity of Women's Movements in the Islamic Middle Eastern Countries}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {30-53}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {This article has been formalized by cross national analysis method. It tries to present an analysis on the most famous thoughts about identity of women in Islamic countries. In these countries, despite the dominance of the Islamic culture there are diverse and conflicting theoretical approaches concerning women. According to Honneth theory, women recognition would be valuable in countries where they have high GDI and GEM. In addition, because of political structure, part of women identity is denied due to Social contempt (ignoring the recognition or misrecognition). Based on what was said there are two approaches: 1) the idea of recognizing the identity of Islamism women in semi or not democratic Secular countries. 2) the idea of recognizing the modern women in semi or not democratic Sharia countries. The results of this study show while Egypt, Morocco and Tunisia have good conditions to expand Islamic feminism, Iran, Lebanon, Bahrain and, United Arabic Emirates are suitable countries to shape modern and post modern feminism. In some countries such as Qatar, Kuwait and Saudi Arabia, because of the gap between human development and gender development there is no movement for recognition.}, keywords = {Women's Social Movement,recognition,Gender Identity,Political Structures}, title_fa = {تحلیل جامعه‌شناختی تنوع جنبش زنان در کشورهای اسلامی منطقۀ خاورمیانه}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر با استفاده از روش تحلیل بین‌کشوری به گونه‌شناسی اندیشه‌های مطرح در مورد به‌رسمیت‏‌شناسی هویت زنان در کشورهای اسلامی پرداخته است. در این کشورها علی‌رغم تسلط فرهنگ اسلامی رویکردهای نظری متنوع و متناقضی درباب زنان شکل گرفته است. با توجه به نظریۀ هونت، اندیشۀ‌ به‌رسمیت‌شناسی در کشورهایی ارزش مطالعه دارد که از یک‌سو توسعۀ جنسیتی و توانمندسازی جنسیتی آن‌ها بالاست و از سوی دیگر تحت تأثیر ساختار سیاسی، گروهی از زنان از جانب حکومت، با تحقیر، انکار یا اختلال در به‌رسمیت‌شناسی مواجهند. نظر به‌ آنچه گفته شد، دو موضع نظری: 1) اندیشۀ به‌رسمیت‌شناسی هویت زنان اسلام‌گرا در کشورهای اقتدارگرا- سکولار 2) اندیشۀ به‌رسمیت‌شناسی هویت زنان تجددگرا در کشورهای اقتدارگرا- شریعت‌گرا قابل شناسایی است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در شرایطی که کشورهای مصر، مراکش و تونس بستر مناسبی برای شکل‌گیری فمینیسم اسلامی است، کشورهای ایران، لبنان، بحرین، الجزایر و امارات بستر مناسبی برای شکل‌گیری فمینیسم مدرن و پسامدرن است. همچنین در کشورهایی نظیر قطر، کویت و عربستان به دلیل شکاف میان توسعۀ انسانی و توسعۀ جنسیتی امکان شکل‌گیری جنبش زنان برای به‌رسمیت‌شناسی وجود ندارد.}, keywords_fa = {جنبش اجتماعی زنان,به‌رسمیت‌شناسی,هویت جنسیتی,ساختار سیاسی}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21433.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21433_f42de7fa55756a4262b212d3e3211920.pdf} } @article { author = {Rasekh, K.}, title = {Multiple Modernities and Fields for the Iranian Social Studies}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {54-76}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {Scientific sociology, in past two hundred years, has tried to achieve a single paradigm for its subject matter (Comte, Marx, Durkheim, and Parsons, for instance). Such efforts have so far failed. Today, it is doubtful whether there is a chance for such attempts. The emergence of approaches known as Multiple Modernities has mainly been responsible for development of such doubt in reaching a single explanatory paradigm. According to the Multiple Modernities theory, modernization in the Western manner is just one of the different ways of modernization. In this paper I try to design a theoretical basis for developing a preliminary frame for outlining the limits and possibilities of social studies in Iran. Of course, The Iranian social studies, as a field, must have its own contextual characteristics to follow. To reach the above-mentioned frame we have determined five characteristics for modern sociology from nonpositivistic sociological perspective: it is cosmopolitan, discursive, reflexive and self-reflexive, ideological, and finally time diagnostic and narrative. Then, as a result of these features, we can provide four branches of social research in Iran: social change, social identity, religion and intellectual research.}, keywords = {Iran,Sociology,Multiple Modernities,Social Studies in Iran}, title_fa = {چهار محور مطالعات اجتماعی در ایران}, abstract_fa = {جامعه‌شناسی در دو قرن گذشته تلاش کرده است تا از الگوی تبیینی واحدی در این رشتۀ علمی برخوردار شود. لیکن این تلاش‌ها با موفقیت همراه نبوده است. امروزه تردید وجود دارد که این رشته به دلایل گوناگون از امکان تحقق چنین هدفی برخوردار باشد. طرح نظریة مدرنیتۀ چندگانه نقش کلیدی در پیدایش این تردید داشته است. بر اساس این رویکرد نظری، مدرنیتۀ غربی تنها راه تحول اجتماعی در شرایط کنونی نیست، بلکه یکی از راه‌های نوسازی اجتماعی است.  این مقاله درصدد طرح مبانی نظری به منظور آغاز تلاش برای تعیین حدود و امکانات مطالعات جامعه‌شناختی در ایران است. طبیعی است که مطالعات اجتماعی در ایران باید از چارچوب‌های خاص خودش برخوردار باشد. به منظور رسیدن به این چارچوب، نخست پنج ویژگی جامعه‌شناسی از دیدگاه غیراثبات‌گرایانه تعیین شد. علم جامعه‌شناسی بر این اساس از خصلت جهانی، گفتمانی، بازتابی، عصری و ایدئولوژیک و سرانجام روایتی برخوردار است. سپس براساس این پنج ویژگی، چهار حوزة دگرگونی اجتماعی، هویت اجتماعی، ایدئولوژی پژوهشی و روشن‏فکرپژوهی به‏منزلة محورهای اصلی مطالعات مسائل اجتماعی در ایران تعیین شدند. }, keywords_fa = {ایران,جامعه‌شناسی,مدرنیتۀ چندگانه,دگرگونی اجتماعی,هویت اجتماعی,ایدئولوژی پژوهشی,روشن‏فکرپژوهی}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21434.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21434_76776df8d9c803326896d1282ba47818.pdf} } @article { author = {Rabiei, Kamran}, title = {The Development of Sociology in the Middle East: Studying the Obstacles since the 20th Century}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {77-101}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {Sociology maintains that human thought and knowledge are influenced by social conditions at any given time. The present paper discusses obstacles to the development of sociology in the Middle East with respect to political structure, government, and socio-cultural conditions in the contemporary Middle-Eastern countries. As far as government and political structure are concerned, the emergence of totalitarian states, the ideological nature of political power since the 1960s, and the revival of political Islam in the 1970s, are among the most important barriers to the development of sociology. In the realm of economy, exogenous orientation of economic development, its related issues, and the tendency of policy-makers to promote modernization without social modernism, constitute important barriers. Finally, in the socio-cultural realm, fragility of the civil society, lack of a powerful public sphere, and lingering conflicts between tradition and modernity in both thought and society are among the most important barriers to the development of sociology in the region.}, keywords = {Sociology,Middle Eastern Countries,Government,Economy,Socio-Cultural Realm}, title_fa = {موانع رشد جامعه ‏شناسی در خاورمیانۀ سدۀ اخیر}, abstract_fa = {یکی از پیش‏فرض‏های جامعه‏شناسان تأثیرپذیری تفکر و دانش بشری از شرایط اجتماعی هر دوره است. مقالۀ حاضر به بررسی موانع رشد جامعه‏شناسی در خاورمیانه تحت تأثیر شرایط سه حوزۀ ساخت سیاسی و حکومت، اقتصاد و حوزۀ اجتماعی ـ فرهنگی طی سدۀ اخیر می‏پردازد. درباب حکومت و ساخت سیاسی، ظهور حکومت‏ها‏ی اقتدارگرا و ایدئولوژیک شدن قدرت سیاسی از دهۀ 1960 به بعد و خیزش اسلام سیاسی در دهۀ 1970 مهم‏ترین موانع سیاسی فراروی رشد جامعه‏شناسی بوده است. در حوزۀ اقتصاد، برون‏زابودن توسعۀ اقتصادی و مسائل ناشی از آن و تمایل سیاست‏گذاران به پیشبرد مدرنیزاسیونِ فارغ از مدرنیسم اجتماعی موانع اصلی بوده و درباب حوزۀ اجتماعی ـ فرهنگی ضعف جامعۀ مدنی، فقدان حوزۀ عمومی ‏قدرتمند و حل‏نشدن مشکل تعارض میان سنت و مدرنیته در حوزۀ‏اندیشه و جامعه از جمله موانع اصلی رشد جامعه‏شناسی در کشورهای خاورمیانه بوده است.    }, keywords_fa = {جامعه‏ شناسی,کشورهای خاورمیانه,سیاست,اقتصاد,حوزۀ اجتماعی ـ فرهنگی}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21435.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21435_dc098bda4382c5c3088ce3ca70741668.pdf} } @article { author = {Shojaeizand, Alireza}, title = {The Islamic Iran: Founder of New Subject and Paradigm in Sociology and Human Sciences}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {102-119}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {The term 'Islamic Iran' has been used here in a specific sense in that it can provide a founding ground in terms of subject for sociology, and a new epistemology for the human sciences. The development of subject matter concerns areas such as sociology of revolution, sociology of religion, sociology of development, political sociology, and social pathology accompanied by its issues. The development of a fresh epistemology in the human sciences refers to a solution vis-à-vis the question of knowledgeimpartiality, a position which it will strive to adopt and maintain. In this regard such epistemology will attempt to overcome the dominating paradigm in such a way that such position will not be constrained in the same trappings and unintended consequences. The development of a fresh epistemology in the human sciences, given different objectives it assigns to the acquisition of knowledge, will utilize implicit orientations latent in the 'repository of ideas' that Muslim communities possess}, keywords = {The Islamic Iran,Subject,paradigm,Impartiality,Epistemological Realism}, title_fa = {َایرانِ اسلامی بانیِ موضوع و انگارة جدید در جامعه‌شناسی و علوم انسانی}, abstract_fa = {«ایران اسلامی»، به معنیِ خاصی که در این مقاله آمده، می‌تواند بانی تحول در جامعه‌شناسی از «حیث موضوعی» و در علوم انسانی از «حیث معرفتی» باشد. تحولِ موضوعی در جامعه‌شناسی، ناظر به حوزه‌هایی نظیر جامعه‌شناسی انقلاب، جامعه‌شناسی دین، جامعه‌شناسی توسعه، جامعه‌شناسی سیاسی و مسائل و آسیب‌های اجتماعی است. اما تحولِ معرفتی در علوم انسانی به موضع و راه‌حلی برمی‌‌گردد که در قبال معضلِ «بی‌طرفی در معرفت» اتخاذ خواهد کرد و همچنین به راهکار فرازآمدن بر «انگارة غالب» به‌طوری که خود دچار محدودیت‌های انگاره‌ای نگردد. این تحول همچنین از «غایاتِ» احتمالاً متفاوتی که برای کسب معرفت دارد و از جهت‌گیری‌های معرفتیِ نهفته در «ذخایر اندیشه‌ایِ» مسلمانان تأثیر خواهد پذیرفت.}, keywords_fa = {ایران اسلامی,موضوع,انگاره,بی‌طرفی,رئالیسم معرفتی}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21436.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21436_1fc7debfec465c314cd4a98f70180cd7.pdf} } @article { author = {Safikhani, Samareh}, title = {Social Theory in the Social Imaginary of the Contemporary Iran}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {120-144}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {This paper, the history of social thought in contemporary Iran, is devised through the examination of two concepts: 'social theory' and 'social imaginary'. The confrontation of the Iranians with modern and systematic thoughts about the social is what distinguishes contemporary social thoughts from former ones. These systematic thoughts that are named “social theory”, roughly one century ago were brought to the Iranian social imaginary by translating into the Persian language. The purpose of this paper is to study the consequences of this confrontation in the Iranian social imaginary and therefore in the contemporary social thoughts. Social theory is the result of a moment when the social becomes the object of knowledge, and so each social theory is related to temporality and spatiality of the social. 'Social imaginary' is a category of understanding social praxis and the reasons people give to make sense of these practices.” Social imaginary is the ways people imagine their social existence, how they fit together with others, the expectations that are normally met, and the deeper normative notions and images that underlie these expectations. It is not simply a cluster of intellectual ideas about social relations or explicit social theory, but rather it is what determines how people formulate such social theories and how they interpret their selves and the society in its totality. The history of contemporary social thoughts was shaped by confrontation of social imaginary with various social theories which the Iranian thinkers have derived from different knowledge traditions of the European countries. They have applied these theories to interpret and explain their social facts and gradually the Iranian social imaginary was changed. The relationship between mental life and social life was damaged and the sociological ideologies replaced the explanation of Iranian social life. In this paper, through a critical reconsideration of social thought in contemporary Iran, the changes in contemporary social imaginary are examined}, keywords = {Social Imaginary,Social Theory,Social Thought,Mental Life,Social Life}, title_fa = {نظریۀ اجتماعی در انگارۀ اجتماعی معاصر ایران}, abstract_fa = {در این مقاله با طرح مفهوم «انگارۀ اجتماعی» و «نظریۀ اجتماعی» و بیان نسبت میان آن‏ها تلاش می‌شود تاریخ اندیشۀ اجتماعی معاصر ایران مورد بازخوانی انتقادی قرار گیرد. آنچه اندیشۀ اجتماعی دوران معاصر ایران را از پیش از آن متمایز می‌سازد، واردشدن تأملاتی نظام‌مند دربارۀ «امر اجتماعی» است که بسیار متفاوت با اندیشه‌های اجتماعی پیشین در تاریخ اندیشۀ ایران بوده و به همین اعتبار از آن با عنوان «نظریۀ اجتماعی» نام برده می‌شود. نظریۀ اجتماعی حدود یک سده پیش، از غرب و توسط اندیشه‌ورزان ایرانی و از راه ترجمه وارد فضای بیناذهنی ایرانیان شده است؛ فضایی که مختصات آن با کمک مفهوم «انگارۀ اجتماعی» ترسیم خواهد شد. در این مقاله تلاش می‌شود تا به نسبت میان نظریۀ اجتماعی و انگارۀ اجتماعی معاصر ایران پرداخته شود.    نظریۀ اجتماعی محصول لحظه‌ای است که امر اجتماعی موضوع تفکر واقع شد و از این رو است که در توضیح نظریۀ اجتماعی توجه به این لحظه ضروری است. انگارۀ اجتماعی شیوه‏اى است که توسط آن افراد جامعه خود را در تاریخ جاى مى‏دهند تا انتظارات معطوف به آینده، میراث سنت‌هاى گذشته و ابتکاراتشان را در زمان حال به یکدیگر پیوند بزنند. دوران معاصر تاریخ ایران، دوران مواجهۀ انگارۀ اجتماعی ایرانیان با انواع نظریه‌های اجتماعی سنت‌های مختلف غربی است. نظریه ‌هایی که در کوشش برای توضیح دادن امر اجتماعی زمان‌مند غرب تدوین شده‌اند توسط اندیشه‌ورزان ایرانی وام گرفته می‌شوند تا امر اجتماعی اکنون ایران را به فهم درآورند. این وام‌گیری با قطع ارتباط میان حیات ذهنی و حیات اجتماعی، توهم توضیح و تبیین حیات اجتماعی را ایجاد کرده و در این مقاله به پیامد این وام‌گیری که در قالب اندیشۀ اجتماعی معاصر ایران قابل پیگیری است، برای انگارۀ اجتماعی معاصر ایران پرداخته می‌شود. بازخوانی انتقادی این اندیشه می‌تواند با به دست دادن توضیحی از وضعِ حالِ اندیشۀ اجتماعی به طور خاص و انگارۀ اجتماعی به طور عام، راه را برای گذار به تدوین نظریۀ اجتماعی ناظر بر امر اجتماعی اکنون ایران هموار گرداند.}, keywords_fa = {انگارۀ اجتماعی,نظریۀ اجتماعی,اندیشۀ اجتماعی,حیات ذهنی,حیات اجتماعی}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21437.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21437_6ee13a6c638aefd411779738af0d754f.pdf} } @article { author = {Nasirypour, Elham}, title = {Michel Foucault's Reflection in Socio-Political Thought of Muslim Thinkers}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {145-168}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {Because of its methodological innovation and of taking a converse view towards the social issues, the thought of Michel Foucault, has been received positively in Iran as well as in other countries; so that studies of researchers in the humanities have been influenced by Foucault's principles and ideas. But there exists a major problem in the use the Muslim thinkers make of Foucault's ideas, and it is the insensitivity to the requirements and culturalintellectual climate of Iran's Islamic community. Such insensitivity leads to deviations from the proper path of predominant intellectual-cultural climate which will be followed by a way of explaining, as far as the political-social issues are concerned. Therefore, in this paper, we use the critical approach of sociology, which constitutes our most important objective. It helps us to provide the correct understanding of human science researchers. To achieve this we, on the one hand, review and critically evaluate the foundation of Foucault thought, and other hand, we conduct a case study on several of his followers. Finally, what we reached in doing this critical research and analytical-descriptive survey is that adoption or incorporation of Foucault's ideas is not compatible with the basic idea of religion. This is because of principles of relativism and rejection of meaning and of the fact. But it is desirable and can be considered by us, as it attracts attention to an external matter. Yet one must be careful not to be trapped in settings set by historicity}, keywords = {Michel Foucault,Fundamental Principles of Thought,ontology,Anthropology,methodology,Critical Approach}, title_fa = {انعکاس آرای میشل فوکو در اندیشۀ اجتماعی– سیاسی متفکران مسلمان}, abstract_fa = {امروزه، اندیشۀ میشل‏فوکو به دلیل تازگی روش و نگاه واژگونه به مسائل اجتماعی، با استقبال چشم‏گیری روبه‌رو شده؛ به‌نحوی‌که پژوهشگران علوم انسانی ایران و سایر کشورهای جهان، در مطالعات و بررسی‌های خود تحت تأثیر مبانی و اندیشۀ فوکو قرار گرفته‌اند. امّا مسئلۀ عمده‌ای در بهره‌گیری متفکران مسلمان وجود دارد، بی‏توجهی به اقتضائات و فضاهای فکری- فرهنگی جامعۀ اسلامی ایران است که این امر انحراف از مسیر مناسبِ فضاهای فکری- فرهنگی در تبیین مسائل اجتماعی- سیاسی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، در این نوشتار با توجه به رویکرد انتقادی جامعه‌شناسی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف، ارائۀ فهمی صحیح و درخور شأن پژوهشگران علوم انسانی با توجه به اقتضائات و فضاهای فکری- فرهنگی جامعۀ اسلامی ایران است و برای دستیابی به این مهم، از یک‌سو، به بررسی و ارزیابی انتقادی مبانی اندیشۀ فوکو و از سوی دیگر، مطالعۀ موردی آرای چندتن از پیروانش پرداختیم. در آخر، آنچه این پژوهش انتقادی و بررسی توصیفی- تحلیلی بدان دست یافت آن بود که انطباق یا تلفیق آرای فوکو، به دلیل مبانی نسبی‌گرایانه و رد معنا و حقیقت ثابت، با مبانی اندیشه‌ای دین سازگار نیست، امّا از آن جهت که ما را متوجه امری بیرونی می‌نماید مطلوب است و می‌تواند مورد توجه ما باشد، امّا باید دقت کنیم که اسیر زمینه‌ها و تاریخی‌گرایی نشویم.  }, keywords_fa = {میشل فوکو,مبانی اندیشه,هستی‌شناسی,انسان‌شناسی,روش‌شناسی,رویکرد انتقادی}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_21438.html}, eprint = {http://www.jss-isa.ir/article_21438_753080a3fa603b844894f07369b84cdc.pdf} } @article { author = {A. Azadeh, Mansoureh and Baghali, H.}, title = {The Sociological Analysis of Salafism as an Identifier of Origin in Iran’s Kurdistan}, journal = {Journal of Iranian Social Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {4-29}, year = {2013}, publisher = {انجمن جامعه شناسی ایران}, issn = {2008-3653}, eissn = {2783-3429}, doi = {}, abstract = {The end of the cold war witnessed the retreat of socialism from thebourgeois system followed by the failure of modernization process amongthe Islamic countries. This laid the groundwork for developing anideological and political thought known as Resistance Islam.This process, regardless of geographical borders, became a worldwidephenomenon, although it has been more effective in some regions because oftheir political and religious conditions. The region encompassing Kurdpeople in Iraq and Iran (after the coalition forces attacked Iraq in 2003)consists of areas that accepted this social and rational process under therubric of Salafism. This article seeks, both, to introduce the above processand its internal divisions and to answer the question why Salafism wasconverted into an identity origin for some Sunni Kurds of Iran. The articlecollected the required information in semantics, ideological system and thesocial thoughts of Iran's Salafist Kurds by conducting a case-study method,combined with an observation technique accompanied by the interview,theoretical and content codification among the target population .The results of this article would represent that the Salafist idea is formedaround some concepts such as monotheism, excommunication, Jihad,Idolater, idealism, religion inclusion and the like. The structure and theorganization of Iran's Salafist Kurds can be categorized in four groups ofRadical Jihadist, Middle Jihadist, Traditional Non-jihadist and ConservativeNon-jihadist. Finally, the obtained information is indicative of the fact thatit appears that Salafism by placing an emphasis on protest concept, objectingthe present situation, compliance with an ideal past of Islam and byfundamentalism and by the label of extremism constitute a kind of resistanceidentity which is based on the conception of religious inclusion against thedominant and secular discourse of the Kurd, and thereby exhibits thesecharacteristics for others to notice.}, keywords = {Salafism,Jihadist Islamic Groups,Non-jihadist Islamic Groups,Resistance Identity}, title_fa = {تحلیل جامعه‏ شناختی سلفی ‏گری به‏ مثابۀ یکی از منابع هویت ‏ساز در کردستان ایران}, abstract_fa = {با پایان جنگ سرد و عقب‏نشینی سوسیالیسم دربرابر نظام سرمایه‏داری و شکست روند نوسازی در بین دولت‏های جهان اسلام،   زمینه برای رشد فکری جریانی ایدئولوژیک و سیاسی در خاورمیانه با عنوان اسلام مقاومت مهیا‏ شد. اگرچه این جریان بدون توجه به مرز‏های جغرافیایی و ملی در سراسر جهان حضور پیدا کرده است، به دلیل شرایط سیاسی و مذهبی در برخی مناطق حضوری پررنگ‏تر و مؤثرتر داشته است. بعد از حملۀ نیروهای ائتلاف در سال 2003 میلادی به عراق، مناطق کردنشین عراق و ایران از جمله مناطقی هستند که این جریان فکری و اجتماعی را با عنوان سلفی‏گری در بین خود پذیرفته‏اند. این مقاله درصدد است که ضمن معرفی این جریان اجتماعی و تقسیمات درونی آن، به چرایی و چگونگی تبدیل سلفی‏گری به منبعی هویتی برخی از کردهای اهل سنت ایران بپردازد. بدین‏منظور، مقاله با بهره‏گیری از روش مطالعۀ موردی و استفاده از تکنیک مشاهدۀ همراه با مصاحبه و کدگذاری نظری و مضمونی در میان جمعیت هدف، به‏ گردآوری اطلاعات مورد نیاز در نظام معنایی و جهان‏بینی و تفکر اجتماعی کردهای سلفی ایران پرداخته است. نتایج نشان می‏دهد که تفکر سلفی حول محور مفاهیمی‏ همچون توحید، تکفیر، جهاد، طاغوت،  آرمان‏گرایی، شمولیت دین و... شکل ‏گرفته است. همچنین ساختار و چگونگی سازماندهی سلفی‏های کرد ایران را می‏توان در قالب چهار‏ گروه جهادی‏های رادیکال، جهادی‏های میانه‏رو، غیرجهادی‏های سنتی و غیرجهادی‏های محافظه‏کار مقوله‏بندی کرد. در نهایت و با بهره‏گیری از اطلاعات به دست آمده به نظر می‏رسد سلفی‏گری با تأکید بر مفهوم اعتراض به وضع موجود، با تأکید و پایبندی بر گذشتۀ آرمانی اسلام و با داشتن برچسب تندروی و بنیاد‏گرایی، در واقع نوعی هویت مقاومت مبتنی بر مفهوم شمولیت دین در برابر گفتمان غالب و سکولار جامعۀ کُرد را مطرح می‏کند و بدین وسیله آن را برای دیگران به نمایش می‏گذارد.    }, keywords_fa = {سلفی‏ گری,‏گروه‏های اسلامی‏ جهادی,‏گروه‏های اسلامی ‏غیرجهادی,هویت مقاومت}, url = {http://www.jss-isa.ir/article_22696.html}, eprint = {} }