مقالۀ حاضر به بررسی جامعهشناختی تمایزهای نظری میان دو مفهوم زیارت و سیاحت بهعنوان دو نوع کنش اجتماعی و دو مفهوم دارای قرابت با سبکهای متمایز زندگی میپردازد و دو پدیدۀ زائر و سیاح را بهعنوان دو هویت گفتمانی مورد مطالعه قرار میدهد و بر این اساس به جستجوی این تمایز در تجربیات سه نسل از کارمندان دانشگاه شهید بهشتی میپردازد و میکوشد تفاوتهای نسلی موجود در تجربۀ زیستۀ این سه نسل را درخصوص زیارت و سیاحت آشکار سازد. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از تکنیک مصاحبۀ عمیق استفاده شده و به این منظور با 15 نفر از کارمندان سه نسل این دانشگاه مصاحبههایی انجام گرفته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که کاهشی محسوس در گرایش نسل سوم پاسخگویان به مقولۀ زیارت در مقایسه با نسلهای اول و دوم حاصل شده است. همچنین در ذهنیتهای پاسخگویان تمایزی مفهومی میان سیاحت و زیارت اماکن مذهبی خارج از کشور وجود دارد. این تمایز میان سیاحت و سفرهای زیارتی داخل کشور کمتر به چشم میخورد.
The present essay studies the theoretical distinctions of two concepts: that of pilgrimage and that of tour in three aspects of social act, close approximation with different life style and two phenomena of pilgrim and tourist as two discursive identities. The essay makes distinction based on the experiences of three generations of Shahid Beheshti University’s staff. As such it builds a framework and makes efforts to demonstrate experiential distinctions among three generations on pilgrimage-tour. The technique of the depth interview was used to collect data for this study; therefore 15 persons of the university’s staff belonging to three generations were interviewed. The results show a marked reduction in third generation respondents’ tendency to pilgrimage in comparison with second and first generations. Also the respondents subjectively make a conceptual distinction between pilgrimage and tour of sacred places in abroad. This distinction is less frequently seen among pilgrimage and tour inside the country.