سید آیت الله میرزایی؛ معصومه قاراخانی
چکیده
تدوین و اجرای مرامنامهها و منشورهای اخلاق حرفهای علم از ضروریترین و بدیهیترین اقدامات انجمنهای علمی در ترویج اخلاق علم است که معمولاً در چارچوب رشته و فعالیت علمی موردنظر تدوین میشوند. این مقاله با تمرکز بر نمونهای از مرامنامههای انجمنهای علمی در جهان درپی پاسخ به این پرسش است که اصول اخلاق حرفهای میان انجمنهای ...
بیشتر
تدوین و اجرای مرامنامهها و منشورهای اخلاق حرفهای علم از ضروریترین و بدیهیترین اقدامات انجمنهای علمی در ترویج اخلاق علم است که معمولاً در چارچوب رشته و فعالیت علمی موردنظر تدوین میشوند. این مقاله با تمرکز بر نمونهای از مرامنامههای انجمنهای علمی در جهان درپی پاسخ به این پرسش است که اصول اخلاق حرفهای میان انجمنهای علمی کدام است؟ و انجمنهای علمی بر سر چه اصولی وفاق دارند و این وفاق به چه میزان است؟ برای پاسخ به پرسشهای پیشگفته با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی متن، به بررسی 235 کد اخلاق حرفهای مندرج در مرامنامۀ 28 انجمن علمی پرداختیم. یافتهها نشان داد، باوجود اینکه کدنامههای اخلاق حرفهای انجمنها از ساختار چندگانه و متنوعی برخوردارند، درمجموع و با فراوانی متفاوت کدهای اخلاق حرفهای دربرگیرندۀ20 کد اصلی هستند. فرهنگ هر رشتۀ علمی متناسب با ماهیت رشته و موضوع آن بر تعیین اصول اخلاق حرفهای و تناسب رشته با مواردی که از حرفهایهای آن رشته انتظار میرود تأثیر میگذارد. در میان انجمنهای علمی بر سر برخی کدها توافق بیشتری وجود دارد، آنها را «کدهای وفاق» مینامیم این کدها هستۀ اصلی مرامنامه را شکل میدهند. از آن سو کدهای متنوع و خاصی داریم که آنها را «کدهای تمایز» مینامیم، این کدها حسب تنوع فرهنگ رشته شکل گرفته است. درمجموع کشف نیمرخ کدهای اخلاق حرفهای در سطح جهانی دستاورد اصلی این پژوهش است.
محمود شارع پور؛ محمد فاضلی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1385، ، صفحه 62-82
چکیده
در هر اجتماع علمی سازمانهایی وجود دارند که برای تقویت آن اجتماع علمی نقش های متعددی را ایفا می کنند.سازمانهایی که دستاوردهای علمی را منتشر میکنند ،مراکز تحقیقاتی و انجمنهای علمی از جمله این سازمانها هستند.بررسی نقش هر یک از اینها در ساختار نظام و اجتماع علمی بخشی از حوزه کاری جامعه شناسی علم است.انجمنهای علمی در این میان نقش مهمی دارند. ...
بیشتر
در هر اجتماع علمی سازمانهایی وجود دارند که برای تقویت آن اجتماع علمی نقش های متعددی را ایفا می کنند.سازمانهایی که دستاوردهای علمی را منتشر میکنند ،مراکز تحقیقاتی و انجمنهای علمی از جمله این سازمانها هستند.بررسی نقش هر یک از اینها در ساختار نظام و اجتماع علمی بخشی از حوزه کاری جامعه شناسی علم است.انجمنهای علمی در این میان نقش مهمی دارند. در سال 1378 وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری با ابلاغ آئین نامه ای، تشکیا انجمن های علمی دانشجویی را اعلام کرد.در مدت بسیار کوتاهی،تعداد زیادی از این انجمن ها در دانشگاه ایجاد شد و دانشجویان زیادی به فعالیت در آنان پرداختند.اهداف زیادی از تاسیس این انجمن ها مدنظر بوده است،لیکن در این مقاله از موضوع جامعه شناسی علم به بازتعریف کارکردهای محتمل برای این انجمن ها پرداخته می شود.در ضمن به کمک مطالعه ای تجربی در سه دانشگاه تهران،مازندران و گیلان،میزان تحقق برخی کارکردهای متصور برای آن ها ارزیابی خواهد شد.