موسی عنبری؛ سیداحمد فیروزآبادی؛ سیما سروش
دوره 7، شماره 4 ، دی 1392، ، صفحه 110-136
چکیده
به نظر میرسد با تغییر نگرشها دربارة مصرف در جامعة روستایی ایران و رواج پدیدة مصرفگرایی در جامعه، میل به مصرف در روستاییان نیز افزایش یافته و تمرکز از نیازهای اساسی به سمت نیازهای کاذب و مخصوصاً تجملی تغییر پیدا کرده است. مسئلة اصلی این پژوهش شناسایی برخی عوامل دخیل در بهوجودآمدن و تشدید مصرفگرایی روستایی است. با استفاده ...
بیشتر
به نظر میرسد با تغییر نگرشها دربارة مصرف در جامعة روستایی ایران و رواج پدیدة مصرفگرایی در جامعه، میل به مصرف در روستاییان نیز افزایش یافته و تمرکز از نیازهای اساسی به سمت نیازهای کاذب و مخصوصاً تجملی تغییر پیدا کرده است. مسئلة اصلی این پژوهش شناسایی برخی عوامل دخیل در بهوجودآمدن و تشدید مصرفگرایی روستایی است. با استفاده از نظریههای وبلن، بوردیو، دوزنبری این مسئله تحت بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق کمی و پرسشنامه استفاده شده است. نمونه 300 نفر افراد بالای 15 سال هستند که از سه روستای کوشک هزار (فارس)، نقندر (خراسان رضوی) و تنگسرخ (کهکیلویه و بویراحمد) انتخاب شدهاند. یافتهها حاکی از وجود مصرفگرایی در سطح متوسط در بین روستاییان تحت مطالعه است که دراینمیان، زنان مصرفگراتر از مردان هستند. درآمد، تحصیلات، مادیگرایی، رقابت منزلتی، بیان خود و رفتوآمد به شهر رابطة معنیدار و مثبتی با متغیر وابسته (مصرفگرایی) داشتهاند و سن با متغیر مصرفگرایی رابطة معنیدار و عکس دارد. ازسوی دیگر، محل تولد (شهر یا روستا)، رفتوآمد خانوارها و روستاهای مختلف نیز رابطة معنیداری با متغیر وابسته (مصرفگرایی) نداشتهاند.