خدیجه سفیری؛ سارا ایمانیان
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1390، ، صفحه 58-77
چکیده
تکنیکهای تحقیق با کودکان، همگام با توسعة جامعهشناسی کودکی مورد استقبال پژوهشگرانی قرار گرفت که خواستار مشارکت بیشتر کودکان در پژوهش و انجام تحقیق با آنان و نه تنها دربارة آنان بودند.تکنیک "نقاشی و نگارش" با ترکیب نقاشی کودک و نوشتة او دربارة آن، دادههایی منعطف به دست میدهد که هم برای تحلیل کمی و هم جهت تحلیل کیفی مناسباند.این ...
بیشتر
تکنیکهای تحقیق با کودکان، همگام با توسعة جامعهشناسی کودکی مورد استقبال پژوهشگرانی قرار گرفت که خواستار مشارکت بیشتر کودکان در پژوهش و انجام تحقیق با آنان و نه تنها دربارة آنان بودند.تکنیک "نقاشی و نگارش" با ترکیب نقاشی کودک و نوشتة او دربارة آن، دادههایی منعطف به دست میدهد که هم برای تحلیل کمی و هم جهت تحلیل کیفی مناسباند.این تکنیک را میتوان بهعنوان کاری انفرادی یا بخشی از یک طرح تحقیقاتی گروهی گسترده به کار برد. همچنین برای موضوعات متنوع و گروههای سنی مختلف کودکان استفاده شده است. در این مقاله، به معرفی این تکنیک، مزایا و محدودیتها و تجربة کاربرد آن در جامعة ایران میپردازیم.