محمداسماعیل ریاحی؛ وحید اسمعیلی
دوره 12، 3(اولین ویژه نامه کردستان) ، مهر 1397، ، صفحه 52-79
چکیده
قتل ناموسی هنجار اجتماعی دیرپایی است که با وجود وقوع تحولهای گوناگون و عمیق در ابعاد حیات اجتماعیِ جوامع امروزی همچنان پابرجا مانده است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی اثر همزمان ساختارهای اجتماعی و فرآیندهای یادگیری بر نگرش به قتلهای ناموسی است. این پژوهش بهصورت مقطعی و با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، ...
بیشتر
قتل ناموسی هنجار اجتماعی دیرپایی است که با وجود وقوع تحولهای گوناگون و عمیق در ابعاد حیات اجتماعیِ جوامع امروزی همچنان پابرجا مانده است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی اثر همزمان ساختارهای اجتماعی و فرآیندهای یادگیری بر نگرش به قتلهای ناموسی است. این پژوهش بهصورت مقطعی و با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، تمام مردان و زنان بالای 18 سال شهر مریوان در استان کردستان بودهاند که 384 نفر از آنان بهمنزلة نمونة تحقیق انتخاب شدند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و با ابزار پرسشنامه، دادههای لازم گردآوری شد. چارچوب نظری تحقیق، نظریة ساختار اجتماعیـیادگیری اجتماعی رونالد ایکرز بوده است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد که یکپنجم از پاسخگویان،نگرش مثبتی به قتلهای ناموسی داشتهاند(27.6 درصد مردان و 5.3 درصد زنان)، درحالیکه نگرش 2/38 درصد (28.1 درصد مردان و 55.6 درصد زنان) منفی بوده است. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که متغیر یادگیری اجتماعی، قویترین و مهمترین پیشبینیکنندة مستقیم نگرش مثبت به قتل ناموسی است. از میان عوامل ساختاری، متغیرهای احساس نابرابری جنسیتی، پذیرش باورهای مردسالارانه، و پایبندی به باورهای دینی سنتی، بهترتیب، مهمترین متغیرهای پیشبینیکنندة نگرش مثبت به قتل ناموسی بودهاند. اثرگذاری متغیرهای ساختار اجتماعی بر نگرش به قتل ناموسی، با میانجیگری متغیرهای یادگیری اجتماعی انجام میگیرد.
خدیجه سفیری؛ سارا ایمانیان؛ فاطمه منصوریان راوندی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 88-106
چکیده
در این مقاله با تحلیل ثانویۀ دادههای طرح پژوهشی«مفاهیم سلامتی و بیماری و رفتارهای مرتبط با سلامتی نزد دختران دانشجو» نقش مادران را در آموزش سلامت به دختران بررسی کردهایم. تحلیل گفتمان انتقادی یافتههای این طرح پژوهشی نشان میدهد که دختران درباب سلامت آگاهتر از مادرانشان هستند، اما رفتارهای مرتبط با سلامت آنها مشابه مادرانشان ...
بیشتر
در این مقاله با تحلیل ثانویۀ دادههای طرح پژوهشی«مفاهیم سلامتی و بیماری و رفتارهای مرتبط با سلامتی نزد دختران دانشجو» نقش مادران را در آموزش سلامت به دختران بررسی کردهایم. تحلیل گفتمان انتقادی یافتههای این طرح پژوهشی نشان میدهد که دختران درباب سلامت آگاهتر از مادرانشان هستند، اما رفتارهای مرتبط با سلامت آنها مشابه مادرانشان است؛ آنها تحت تأثیر فرهنگ غالب به سلامتی خود اهمیت نمیدهند. این موضوع را میتوان با نظریۀ یادگیری اجتماعی بندورا به این شیوه تحلیل کرد که دختران ازطریق مشاهدۀ رفتار سلامتی در مادران میآموزند که بیماری و درد را تا زمانی که در روند زندگی روزمرۀ آنان اخلال ایجاد نکرده است تحمل کنند، هرچند این شیوه با دانش و باور سلامتی در آنان مغایرت دارد. بنابراین، مادران در آموزش سلامت به دختران نقش محسوسی در تبدیل دانش به رفتار مرتبط با سلامتی دارند.