مهربان پارسامهر؛ یاسین خرمپور؛ حسام کرایی
چکیده
عرفی شدن باعث شده که نقش دین و کارکردهای آن در زمینۀ اجتماعی و فردی فرو ریزد. مدرنیته و مؤلفههای آن (جهانی شدن، فردگرایی، علمگرایی) فرآیند عرفی شدن را شدت بخشیدند. این تحقیق به روش پیمایش به بررسی تأثیر مؤلفههای مدرنیته بر ابعاد عرفی شدن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد پرداخته است. روش نمونهگیری به صورت طبقهای و برای سنجش ...
بیشتر
عرفی شدن باعث شده که نقش دین و کارکردهای آن در زمینۀ اجتماعی و فردی فرو ریزد. مدرنیته و مؤلفههای آن (جهانی شدن، فردگرایی، علمگرایی) فرآیند عرفی شدن را شدت بخشیدند. این تحقیق به روش پیمایش به بررسی تأثیر مؤلفههای مدرنیته بر ابعاد عرفی شدن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد پرداخته است. روش نمونهگیری به صورت طبقهای و برای سنجش متغیرها از پرسشنامۀ محقق استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، بین مؤلفههای مدرنیته (فردگرایی و جهانی شدن و علمگرایی) و عرفی شدن دانشجویان رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد (001/0p <). مدل معادلات ساختاری نشان داد که میزان تأثیر مؤلفههای مدرنیته بر عرفی شدن دانشجویان، 47/0 است که نشاندهندۀ رابطۀ مستقیم این دو متغیر میباشد. به طور کلی یافتههای تحقیق نشان دادند که مدرنیته و عناصر آن نقش اساسی در گسترش فرآیند عرفی شدن داشته است، به صورتی که در اقشار جوان و دانشجو، به علت تغییرات نسلی، پذیرش عناصر عرفی شدن و مدرنیته برای آنها آسانتر می باشد.