مرضیه موسوی خامنه؛ افسانه کمالی؛ ساره عزیزی
دوره 10، 2-3 ، تیر 1395، ، صفحه 232-260
چکیده
تحقیق حاضر اثر سرمایة اجتماعی را به همراه سایر عوامل سازمانی مرتبط، بر عملکرد کارکنان مخابرات شهر تهران بررسی میکند. چارچوب تحقیق، بر نظریههای لینا و ونبورن (1999)، ناهاپیت و گوشال (1998) و شریف و همکاران (2006) در زمینة سرمایة اجتماعی سازمانی استوار است. در این نظریات، سرمایة اجتماعی شامل سه بعد رابطهای، ساختاری و شناختی ...
بیشتر
تحقیق حاضر اثر سرمایة اجتماعی را به همراه سایر عوامل سازمانی مرتبط، بر عملکرد کارکنان مخابرات شهر تهران بررسی میکند. چارچوب تحقیق، بر نظریههای لینا و ونبورن (1999)، ناهاپیت و گوشال (1998) و شریف و همکاران (2006) در زمینة سرمایة اجتماعی سازمانی استوار است. در این نظریات، سرمایة اجتماعی شامل سه بعد رابطهای، ساختاری و شناختی در نظر گرفته میشود. عملکرد سازمانی نیز براساس ترکیبی از نظریة هرسی و گلداسمیت- (شامل مؤلفههای وضوح، توانایی، انگیزش، حمایت، اعتبار و محیط) - سنجیده شده است. این تحقیق از نوع کاربردی است و از روش پیمایش بهره گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بودهاست. جامعة آماری این مطالعه مراکز مخابراتی شهر تهران بهمنزلة نوعی سازمان خدماتی است. دادههای استخراجشده از 200 پرسشنامه، مبنای آزمون فرضیههای تحقیق و الگوی مفهومی قرار گرفتهاست.
نتایج مطالعه گویای نقش مؤثر و معنیدار همۀ ابعاد سرمایة اجتماعی سازمانی در عملکرد کارکنان است ؛ هرچند بعد رابطهای (همکاری، اعتماد، تعهد و ....)و بعد شناختی (ارزشها، اهداف و زبان مشترک) بیش از بعد ساختاری (شبکۀ روابط و ویژگیهای آن) بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معناداری نشان میدهند. علاوه بر این، بهرغم همبستگی سایر عوامل سازمانی با عملکرد سازمانی کارکنان، در تحلیل چند متغیره و در کنار ابعاد سرمایۀ اجتماعی، اثر ضعیفتری داشتهاند یا حتی برخی معنادار نبودهاند.