بررسی انگاره‌های ذهنی روس‌ها دربارۀایرانیان بر مبنای سفرنامه‌های روسی

الهه کریمی ریابی؛ مازیار مظفری فلارتی

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، ، صفحه 81-96

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1995958.1766

چکیده
  جهانگردان و مسافران غالباً نقش مهمی در توسعۀشرق‌شناسی داشته‌اند و سفرنامه‌ها، یکی از منابع ارزشمند در شرق‌شناسی هستند. سفرنامه‌های روسی دربارۀ ایران در قرن 19 میلادی حاوی نکات فراوانی دربارۀنوع دیدگاه روس‌ها به ایرانیان و همچنین برداشت و درک آن‌ها از خودشاناست. ایران به‌عنوان یک کشور آسیایی و روسیه به‌عنوان کشوری که خود را ...  بیشتر

سید حسین العطاس و مسئله روشنفکران

سید جواد میری

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، ، صفحه 97-101

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1989271.1760

چکیده
  درک سید حسین العطاس از مفهوم «روشنفکر» را چگونه باید فهمید؟ مسئلۀ روشنفکران در جهان مدرن یکی از چالش‌برانگیزترین پرسش‌های علوم انسانی و اجتماعی است. العطاس میان نقش روشنفکران در جوامع در حال توسعه و توسعه‌یافته تمایز قائل است. مفروضات بنیادی نگرش العطاس، به‌عنوان یک اندیشمند پسااستعماری از مالزی، دربارۀ نقش روشنفکران در ...  بیشتر

العطاس خوانی در ایران و افسانه‌زدایی از استثناگرایی ایرانی

شیما وزوایی

دوره 16، شماره 3 (ویژه نامه سید حسین العطاس و استعمارزدایی از دانش) ، آبان 1401، ، صفحه 102-118

https://doi.org/10.22034/jss.2023.1988285.1758

چکیده
  چطور باید افسانۀ بومی تنبل اثر خارق‌العادۀ حسین العطاس را در ایران خواند؟ نقد یک متفکر پسااستعماری جنوب شرق آسیا بر سرمایه‌داری استعماری و تأثیر آن بر تصویر برساخته از بومیان مالایی و جاوه‌ای چه ربطی به بستر ایرانی می‌تواند داشته باشد؟ آیا نقد العطاس می‌تواند راهگشایی برای نظریه‌پردازیِ مفهومی ایدئولوژیک در بستر ایرانی باشد ...  بیشتر