اصغر میرفردی؛ سیروس احمدی؛ زهره رفیعی بلداجی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1390، ، صفحه 147-168
چکیده
ارزشها از بنیادیترین عوامل جهتدهندۀ رفتارهای انسانی در هر جامعهای به شمار میآیند و نقش مهمی در رشد و توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایفا میکنند. اولویتهای ارزشی که از جامعهای به جامعة دیگر تفاوت دارند بازتاب تجربههای متفاوت مردم مختلف هستند. این مطالعه با استفاده از نظریة تحول فرهنگی اینگلهارت، درصدد شناخت اولویتهای ...
بیشتر
ارزشها از بنیادیترین عوامل جهتدهندۀ رفتارهای انسانی در هر جامعهای به شمار میآیند و نقش مهمی در رشد و توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایفا میکنند. اولویتهای ارزشی که از جامعهای به جامعة دیگر تفاوت دارند بازتاب تجربههای متفاوت مردم مختلف هستند. این مطالعه با استفاده از نظریة تحول فرهنگی اینگلهارت، درصدد شناخت اولویتهای ارزشی معلمان و ارتباط آن با برخی عوامل اقتصادی-اجتماعی است. دادههای پژوهش بهشیوۀ پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. حجم نمونه شامل 343 معلم شاغل در ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان بروجن بوده که به شیوۀ تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان دادند که معلمان دارای اولویتهای ارزشی مادیگرایانه هستند و تفاوتی در اولویتهای ارزشی گروههای سنی مختلف معلمان مشاهده نشد. از بین متغیرهای مستقل تحقیق "احساس امنیت اجتماعی"، "جنسیت" و "درآمد" رابطة معناداری با اولویتهای ارزشی داشتند.
علی یعقوبی چوبری؛ مژگان کاردوست جورشری
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1385، ، صفحه 140-163
چکیده
یکی از نشانه های رشد هر جامعه وجود انجمن ها و نهادهای غیر دولتی در آن جامعه می باشد.امروزه انجمن های علمی نوعی سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و دارای کارکردهای آشکار و پنهان متعددی برای نظام آموزشی می باشند.مقاله حاضر حاصل بخشی از پژوهشی است که به شناسایی راهکارهای علمی تقویت انجمن های علمی-آموزشی معلمان استان گیلان می پردازد.ر.ش مطالعه ...
بیشتر
یکی از نشانه های رشد هر جامعه وجود انجمن ها و نهادهای غیر دولتی در آن جامعه می باشد.امروزه انجمن های علمی نوعی سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و دارای کارکردهای آشکار و پنهان متعددی برای نظام آموزشی می باشند.مقاله حاضر حاصل بخشی از پژوهشی است که به شناسایی راهکارهای علمی تقویت انجمن های علمی-آموزشی معلمان استان گیلان می پردازد.ر.ش مطالعه در این تحقیق روش پیمایشی است،جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع دبیرستان در رشته هایی است که دارای انجمن علمی مانند ریاضی،فیزیک،شیمی،زبان ادبیات،علوم اجتماعی،و روان شناسی بودهاند.حجم نمونه با توجه به جدول مورگان در حدود 354 نفر بوده که 99 نفر آنان را عضو 355 نفر را غیر عضو تشکیل می دهند..شیوه نمونه گیری ترکیبی از روشهای نمونه گیری تصادفی ساده،نمونه گیری تصادفی طبقه ای و نمونه گیری طبقاتی سیستماتیک می باشد.ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که پس از تست مقدماتی و سنجش اعتبار و پایاییی بر روی جامعه آماری توزیع گردید.نتایج به دست آمده نشان میدهد بین سن و مدرک تحصیلی با میزان آشنایی و مشارکت در انجمنهای علمی-آموزشی رابطه ای معنی دار وجود دارد،ولی بین سن و مدرک تحصیلی با نوع نگرش معلمان در خصوص انجمن های علمی-آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.همچنین بین جنس،محل سکونت،سنوات خدمت با میزان آشنایی نوع نگرش و میزان مشارکت در خصوص انجمن های علمی -آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.و سرانجام بین میزان آشنایی با نوع نگرش و میزان مشارکت در انجمن های علمی-آموزشی معلمان رابطه معنی دار وجود دارد:و نیز بین نوع نگرش با میزان مشارکت در انجمن های علمی-آموزشی معلمان رابطه معنی دار مشاهده گردیده است.