مهدی امیرکافی؛ کاظم کاظمی
چکیده
اعتماد دانشجویان به استادان معرف کیفیت رابطة استادـشاگردی است و ماهیت پیوندهای بیننسلی را نشان میدهد. اعتماد یکی از مؤلفههای کلیدی سرمایة اجتماعی است که نقش بسزایی در تسهیل همکاری، پذیرش تصمیمات و پیروی از قواعد گروهی، بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، ارتقای سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان و افزایش اثربخشی و کارآمدی نظام دانشگاهی ...
بیشتر
اعتماد دانشجویان به استادان معرف کیفیت رابطة استادـشاگردی است و ماهیت پیوندهای بیننسلی را نشان میدهد. اعتماد یکی از مؤلفههای کلیدی سرمایة اجتماعی است که نقش بسزایی در تسهیل همکاری، پذیرش تصمیمات و پیروی از قواعد گروهی، بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، ارتقای سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان و افزایش اثربخشی و کارآمدی نظام دانشگاهی دارد. هدف مقالة حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانشناختی بر اعتماد دانشجویان به استادان است. جامعة آماری تحقیق حاضر را دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشد تشکیل دادهاند. نمونة تحقیق برابر با 525 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهبندیشده انتخاب شدهاند. یافتهها نشان داد که رابطة معنیداری بین متغیرهای مستقل شامل تعامل استادان با دانشجویان، ارزیابی امکانات دانشگاهی، ادراک از توانایی، نیکخواهی و انصاف استادان و تمایل به اعتمادکردن (اعتماد تعمیمیافته) با متغیر وابسته وجود دارد. علاوهبراین، نتایج حاکی از آن است که متغیرهای تعامل اجتماعی و ارزیابی امکانات دانشگاهی، بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیرهای میانجی توانایی، نیکخواهی و انصاف، بر متغیر وابسته تأثیر میگذارد. در نهایت، نتایج نشان داد متغیر تعامل اجتماعی در مقایسه با متغیرهای مستقل دیگر، بیشترین تأثیر مستقیم و غیرمستقیم را بر اعتماد دانشجویان به استادان دارد.