سوده مقصودی؛ فاطمه فرمیتنی
دوره 12، 4(ویژه نامه کرمان) ، دی 1397، ، صفحه 89-107
چکیده
خرابکاری (وندالیسم) به تخریب ارادی، مداوم و مکرر اموال عمومی گفته میشود. خرابکاری روش مطلوب جوانان برای ابراز سرخوردگی، انتقامگرفتن یا نشاندادن خشم، ایجاد هیجان یا جلب توجه در موضوعی خاص است که بهدلیل خسارتهایی که ایجاد میکند، بسیاری آن را جرم تلقی میکنند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و شناسایی مطالب حکشده بر صندلیهای ...
بیشتر
خرابکاری (وندالیسم) به تخریب ارادی، مداوم و مکرر اموال عمومی گفته میشود. خرابکاری روش مطلوب جوانان برای ابراز سرخوردگی، انتقامگرفتن یا نشاندادن خشم، ایجاد هیجان یا جلب توجه در موضوعی خاص است که بهدلیل خسارتهایی که ایجاد میکند، بسیاری آن را جرم تلقی میکنند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و شناسایی مطالب حکشده بر صندلیهای کلاسهای درس دانشگاه شهیدباهنر کرمان تدوین شده تا اهداف خرابکارها را از این اعمال بررسی کند. مقولات پژوهش با توجه به مشاهدة اولیة دستة صندلیها و مطالعة مقدماتی تحقیقات پیشین، در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، هنجارهای اجتماعی-مردمی، مسائل آموزشی و رابطة بین دو جنس تنظیم شد. روش تحقیق توصیفی و تکنیک پژوهش مشاهدة مستقیم و تحلیل محتواست؛ بهاینمعنی که مطالب حکشده روی صندلیها (شامل 3961 مطلب) فیشبرداری و سپس، بر حسب موضوع، طبقهبندی شد و با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل انجام گرفت. یافتهها نشان داد که بیشترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، نامها، مطالب لاتین، تاریخها، اعداد و گفتوگوها به دانشکدة ادبیات و علوم انسانی و کمترین مطالب به دانشکدة فیزیک تعلق دارد. از میان مفاهیم اجتماعی، مسائل آموزشی بیشترین فراوانی را در هر هفت دانشکده به خود اختصاص دادهاند. بهلحاظ فراوانی نیز، پس از مسائل آموزشی، عشق، هنجارهای اجتماعی-مردمی، نگرش به زندگی و رابطة بین دو جنس در رتبههای بعدی قرار میگیرند.