محمدرضا حسنی؛ منصوره هدایتی؛ فاطمه محمدزاده
دوره 11، 3(دومین ویژه نامه جامعه شناسی خانواده) ، مهر 1396، ، صفحه 126-151
چکیده
نگرش به طلاق همچون آیینهای است که اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه را بازتاب میدهد. این موضوع میتواند در کاهش کیفیت زندگی زناشویی و احتمال بروز طلاق در زندگی همسران نقش مؤثری داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، فراتحلیل مطالعات انجامشده دربارة نگرش به طلاق و نیز تبیین عوامل مؤثر بر این نگرش است. پژوهش حاضر از روش فراتحلیل کیفی بهره ...
بیشتر
نگرش به طلاق همچون آیینهای است که اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه را بازتاب میدهد. این موضوع میتواند در کاهش کیفیت زندگی زناشویی و احتمال بروز طلاق در زندگی همسران نقش مؤثری داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، فراتحلیل مطالعات انجامشده دربارة نگرش به طلاق و نیز تبیین عوامل مؤثر بر این نگرش است. پژوهش حاضر از روش فراتحلیل کیفی بهره میجوید. بدینمنظور، کلیۀ مطالعات انجامشده درقالب پایاننامه، مقالة علمی و طرح پژوهشی در طی سالهای 1382 تا 1394، که درمجموع، پس از بررسی، چهارده اثر برآورد شد، با بیشترین ارتباط محتوایی با موضوع تحقیق انتخاب و بهصورت تمامشماری مطالعه، فیشبرداری و تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که سطح بالای تحصیلات، استفاده از اینترنت و داشتن ماهواره، طبقة اجتماعی سطح بالا، تفاوتهای اجتماعی و فرهنگی همسران، تعارض در خانواده، کمرنگشدن نقش اقتصادی مرد و کوچکشدن ابعاد خانواده، ازجمله عوامل مؤثر در نگرش مثبت به طلاق هستند. عواملی مثل پایبندی به مذهب، سنتگرایی، پرهیز جنسی، رضایت زناشویی، نبودنِ طلاق در خانواده، و سرمایة اجتماعی در ایجاد نگرش منفی به طلاق مؤثرند. نگرش مثبت به طلاق، روند نسبتاً فزاینده و روبه رشدی را نشان میدهد. این روند محصول تسلط فردگرایی و لیبرالیسم، کاهش کنترلهای نهادی، غلبة ارزشهای فوقمادی، سبک زندگی مدرن، ورود زنان به بازار کار و عدم تعادل هزینهـفایدة ازدواج است. درمجموع، بهنظر نمیرسد میزان روبهرشد طلاق و نگرش مساعد به آن، نشاندهندة ناخرسندی عمیق از نفس ازدواج باشد، بلکه نشانة عزم راسختر برای تبدیل ازدواج به رابطهای پرثمر و رضایتبخش است. چنین تحولی متعلق به عصری است که با بازاندیشی مشخص میشود؛ یعنی عصری که در آن کنشها و باورهای ما دائماً بررسی میشود.
حسین اکبری؛ آرش قهرمان؛ محمد مظهری
دوره 6، 3-4 ، مهر 1391، ، صفحه 27-44
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره میکوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینههای مذکور هزینههای زیادی به دنبال دارد، مناسب است ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره میکوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینههای مذکور هزینههای زیادی به دنبال دارد، مناسب است نهادهای مورد اشاره از برونداد این سفرها و کارایی برنامههای اجراشده در جلب رضایت بهرهبرداران مطلع باشند. لذا مقالۀ حاضر در چهارچوب فراتحلیل و با استفاده از آمارههای میانگین استاندارد و میانگین وزنی استاندارد شده و با مطالعۀ منابع علمی معتبر داخلی و خارجی و بررسی اولیة نتایج بیش از 70 پروژۀ تحقیقاتی و گزینش 16 مورد از آنها، به بررسی و تحلیل جامعهشناختی میزان رضایت گردشگران ـ به تفکیک ابعاد ـ در شهر مشهد و نوسانات آن در سالهای اخیر پرداخته است. یکی از چهارچوبهای نظری در حوزۀ جامعهشناسی مصرف، درنظرگرفتن گردشگر درمقام «مشتری» است که خدمات گردشگری را از سازمان ارائهدهنده و شهر میزبان خریداری میکند. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که در بین ابعاد مختلف، رضایت از سفر، وضعیت بهداشت و تغذیه در پایینترین سطح و رضایت از همسفران در بالاترین سطح قرار داشته است.