سید آیت الله میرزایی؛ معصومه قاراخانی
چکیده
تدوین و اجرای مرامنامهها و منشورهای اخلاق حرفهای علم از ضروریترین و بدیهیترین اقدامات انجمنهای علمی در ترویج اخلاق علم است که معمولاً در چارچوب رشته و فعالیت علمی موردنظر تدوین میشوند. این مقاله با تمرکز بر نمونهای از مرامنامههای انجمنهای علمی در جهان درپی پاسخ به این پرسش است که اصول اخلاق حرفهای میان انجمنهای ...
بیشتر
تدوین و اجرای مرامنامهها و منشورهای اخلاق حرفهای علم از ضروریترین و بدیهیترین اقدامات انجمنهای علمی در ترویج اخلاق علم است که معمولاً در چارچوب رشته و فعالیت علمی موردنظر تدوین میشوند. این مقاله با تمرکز بر نمونهای از مرامنامههای انجمنهای علمی در جهان درپی پاسخ به این پرسش است که اصول اخلاق حرفهای میان انجمنهای علمی کدام است؟ و انجمنهای علمی بر سر چه اصولی وفاق دارند و این وفاق به چه میزان است؟ برای پاسخ به پرسشهای پیشگفته با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی متن، به بررسی 235 کد اخلاق حرفهای مندرج در مرامنامۀ 28 انجمن علمی پرداختیم. یافتهها نشان داد، باوجود اینکه کدنامههای اخلاق حرفهای انجمنها از ساختار چندگانه و متنوعی برخوردارند، درمجموع و با فراوانی متفاوت کدهای اخلاق حرفهای دربرگیرندۀ20 کد اصلی هستند. فرهنگ هر رشتۀ علمی متناسب با ماهیت رشته و موضوع آن بر تعیین اصول اخلاق حرفهای و تناسب رشته با مواردی که از حرفهایهای آن رشته انتظار میرود تأثیر میگذارد. در میان انجمنهای علمی بر سر برخی کدها توافق بیشتری وجود دارد، آنها را «کدهای وفاق» مینامیم این کدها هستۀ اصلی مرامنامه را شکل میدهند. از آن سو کدهای متنوع و خاصی داریم که آنها را «کدهای تمایز» مینامیم، این کدها حسب تنوع فرهنگ رشته شکل گرفته است. درمجموع کشف نیمرخ کدهای اخلاق حرفهای در سطح جهانی دستاورد اصلی این پژوهش است.
محمدامین قانعیراد؛ معصومه قاراخانی؛ سیدآیتالله میرزایی
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 83-110
چکیده
حفظ شرافت علم و ارتقای اخلاق علم در ایران مستلزم مشارکت کنشگران علم در تحول ساختاری نهاد علم و بهرهگیری از تجربیات جهانی است. در این مقاله، با طرح سه پرسش اصلی به بررسی برنامهها و عملکرد انجمنهای علمی ایران در زمینة اخلاق علم میپردازیم؛ ازجمله اینکه انجمنهای علمی برای ارتقای اخلاق علم چه فعالیتهایی انجام میدهند، بر سر ...
بیشتر
حفظ شرافت علم و ارتقای اخلاق علم در ایران مستلزم مشارکت کنشگران علم در تحول ساختاری نهاد علم و بهرهگیری از تجربیات جهانی است. در این مقاله، با طرح سه پرسش اصلی به بررسی برنامهها و عملکرد انجمنهای علمی ایران در زمینة اخلاق علم میپردازیم؛ ازجمله اینکه انجمنهای علمی برای ارتقای اخلاق علم چه فعالیتهایی انجام میدهند، بر سر راه فعالیتهای خود با چه مشکلاتی روبهرو هستند، و درنهایت، این انجمنها، در جایگاه بخشی از صاحبان نفع و نفوذ علم در ایران، برای ارتقای اخلاق علم چه پیشنهادهایی دارند. برای پاسخ به این پرسشها، پیمایشی با استفاده از پرسشنامه و طرح پرسشهای باز در میان انجمنهای علمی ایران صورت گرفت که 113 انجمن پرسشها را پاسخ دادند و بازگرداندند. تحلیل یافتهها نشان میدهد که انجمنهای علمی در ایران به مسئلهمندی و ضرورت توجه به اخلاق علم اذعان دارند و پیشنهادهای آنها برای مقابله با هنجارشکنی و پیشگیری از ناراستیهای علمی در سه بعد «آموزش»، «الگوسازی حرفهای» و پیگیری «تغییرات ساختاری و سازمانی» درخور توجه است، اما تحقق این اهداف مستلزم وجود ساختار پشتیبان، امکانات لازم برای پیشگیری از هنجارگریزی، مجازات هنجارگریزان و ازهمهمهمتر صیانت از استقلال انجمنهای علمی است، مسئلهای که با توجه به ماهیت انجمنهای علمی ایران و جایگاه ساختاری آنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهسادگی ممکن نیست.