علی یعقوبی چوبری؛ حشمت الله حمیدی بگه جان؛ نسرین اسلامی
چکیده
صمیمیت یکی از عواطف مهم انسانی است که دارای دلالتهای فرهنگی ـ اجتماعی و بدنمندی است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ کیفی تجربۀ صمیمیت و پیوندهای اجتماعی در دوران کرونا و موقعیت قرنطینگی است. مطالعه با تکیه بر روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با چهل نفر از شهروندان استان گیلان ...
بیشتر
صمیمیت یکی از عواطف مهم انسانی است که دارای دلالتهای فرهنگی ـ اجتماعی و بدنمندی است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ کیفی تجربۀ صمیمیت و پیوندهای اجتماعی در دوران کرونا و موقعیت قرنطینگی است. مطالعه با تکیه بر روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با چهل نفر از شهروندان استان گیلان بهصورت فردی مصاحبه صورت گرفت. سپس، مصاحبهها پس از تقریر بهشیوۀ تحلیل مضمون بررسی شدند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد سه سنخ صمیمیت محبتآمیز، سنخ خنثی و سنخ جدالآمیز در خانوادههای مصاحبهشوندگان مشاهده میشود. در شرایط قرنطینگی خانوادههای طبقۀ پایین از پیوند اجتماعی ضعیفتر و طبقات متوسط و بالا از پیوند اجتماعی قویتری برخوردار بودهاند. همچنین، کشاکش سوژههای قرنطینه بیشتر مثبت، محبتورزانه و در جهت حفظ نظم ناشی از بلبشوی کرونا بوده است. بنابراین، موقعیت قرنطینگی در این پژوهش، هرچند موجب کاهش تعاملات و افزایش فرسایش سرمایۀ اجتماعی در سطح جامعه و به زوال امر اجتماعی منجر شده، اما موجد بسط عواطف انسانها و پیوند اجتماعی خانوادگی بوده است.
علی یعقوبی چوبری؛ نسرین اسلامی
چکیده
ارتکاب جرم موضوعی صرفاً حقوقی نیست، بلکه سازهای اجتماعی- فرهنگی است که انسانها برمیسازند. هدف اصلی این مقاله، مطالعة برساخت اجتماعی جرمها در میان جوانان شهر رشت است. مطالعه با تکیه بر روش کیفی و نمونهگیری هدفمند از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته انجام شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با ٣٠ نفر از جوانان ٢٠ تا ٣٥ ساله به ...
بیشتر
ارتکاب جرم موضوعی صرفاً حقوقی نیست، بلکه سازهای اجتماعی- فرهنگی است که انسانها برمیسازند. هدف اصلی این مقاله، مطالعة برساخت اجتماعی جرمها در میان جوانان شهر رشت است. مطالعه با تکیه بر روش کیفی و نمونهگیری هدفمند از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته انجام شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با ٣٠ نفر از جوانان ٢٠ تا ٣٥ ساله به صورت فردی مصاحبه صورت گرفت و سپس، مصاحبه ها بهشیوۀ تحلیلِ مضمون بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر جوانان نمونة تحقیق در شهر رشت، تلقی مجرمانه را از برخی مقوله های فرهنگی از قبیل پوشش، آرایش، حرکات موزون (رقص)، داشتن ماهواره و دوستی-های اجتماعی را حذف کرده اند، اما اغلب آنها مواردی نظیر مصرف مواد مخدر، جرمهای مالی، نابرابری اجتماعی، دعوا و خشونت، و رعایتنکردن حق دیگران را جرم انگاشته اند. در کنار این دو روایت، برخی از این جوانان، که در مرحلۀ آستانگی (مرزی) قرار دارند، بعضی از مسائل اجتماعی از قبیل همباشی و مشروبات الکلی را جرم نمیشمارند، اما از جهتهای دیگری این مفاهیم را جرم قلمداد میکنند.