مسعود بیننده؛ جهانگیر محمودی
دوره 12، 3(اولین ویژه نامه کردستان) ، مهر 1397، ، صفحه 31-51
چکیده
در پژوهش حاضر، نحوة مواجهة جوانان با گفتمان هویتی حاکم و شیوههای مقاومت، مذاکره یا موافقت آنان با این گفتمان، درعین دسترسی به گفتمانهای دیگر، مطالعه میشود. بهاینمنظور، از حوزههای نظری مرتبط با مطالعات فرهنگی و برساختگرایی در چارچوب نظریة تحلیل گفتمان استفاده شده است. چارچوب نظری پژوهش از ترکیب نظری رویکرد لکلائو و موفه ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، نحوة مواجهة جوانان با گفتمان هویتی حاکم و شیوههای مقاومت، مذاکره یا موافقت آنان با این گفتمان، درعین دسترسی به گفتمانهای دیگر، مطالعه میشود. بهاینمنظور، از حوزههای نظری مرتبط با مطالعات فرهنگی و برساختگرایی در چارچوب نظریة تحلیل گفتمان استفاده شده است. چارچوب نظری پژوهش از ترکیب نظری رویکرد لکلائو و موفه درباب سلطه و گفتمان و الگوی رمزگذاری و رمزگشایی استوارت هال بهدست آمده است. در این پژوهش، از روششناسی تحلیل گفتمان استفاده شده است. در ابتدا، با ٣٨ نفر از جوانان شهر سنندج مصاحبة عمیق و نیمهساختیافته بهعمل آمد. سپس، متون فراهمآمده از مصاحبه درمقایسهبا متون گفتمان هویت رسمی، که درقالب «منشور تربیتی نسل جوان» بازنمایی شده است، قرار گرفت و پیوندها و منازعههای گفتمانی آنها تحلیل شد. مطابق یافتههای تحقیق، عرصة نظم هویتی جوانان کانون منازعه و رقابت فرادستیِ گفتمانهای متنوعی است که هرکدام برطبق موقعیت گفتمانی خود برای فراخوانی جوانان و برساخت هویت آنها میکوشند. دراینمیان، گفتمانهای مخالف و معارض گفتمان هویتی مسلط (اصولگرایی در چارچوب انقلاب اسلامی)، بیشترین حضور و تأثیر را در تکوین هویت اجتماعی جوانان شهر سنندج در ابعاد سهگانة ملی، قومی و مذهبی داشتهاند. سرانجام اینکه، ناسازگاری الگوی هویتی رسمی با خواستهها و موقعیت جوانان بحران هویت و ناکارآمدی را بهدنبال داشته است.