علی اصغر هدایتی؛ محمد زینالی اُناری
دوره 10، 4(اولین ویژه نامه فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم) ، دی 1395، ، صفحه 149-172
چکیده
در سالهای اخیر، روند روبهرشد تحصیلات تکمیلی بازار مبادلهای، بهخصوص در میدانهای نزدیک به فضاهای دانشگاهی، پدید آوردهاست. تبلیغات گسترده و وسیع با جذب نیروی خدمات کامپیوتری مربوط به پایاننامههای دانشگاهی شروع و دستآخر بهصورت غیررسمی به تبلیغاتی برای نگارش پایاننامه بهدست سوداگران این فعالیت منجر شدهاست. ...
بیشتر
در سالهای اخیر، روند روبهرشد تحصیلات تکمیلی بازار مبادلهای، بهخصوص در میدانهای نزدیک به فضاهای دانشگاهی، پدید آوردهاست. تبلیغات گسترده و وسیع با جذب نیروی خدمات کامپیوتری مربوط به پایاننامههای دانشگاهی شروع و دستآخر بهصورت غیررسمی به تبلیغاتی برای نگارش پایاننامه بهدست سوداگران این فعالیت منجر شدهاست. گذشته از شائبههای فساد علمی، این پرسش مطرح میشود که چرا برای کاری چون تحصیل و تحلیل درسی، کنشگران علمی به سفارشدادن به خدمتکارانی مجاب میشوند که از این شیوه به کسب درآمد میپردازند؟ این مقاله درپیِ پاسخ به این پرسش، ازطریق مشاهدة مردمنگارانه و تحلیل گفتمان، غلیان گفتمان مبادله، بهتأسی از کثرت الگوهای رفتار سوداگرانه و رشد رفتار گروههای کوچک محلی، را سبب انسداد زبان علم در دانشگاه میداند. علم از گفتمان مسلطش در جامعه و حتی دانشگاه افول کرده و جای خود را به سوداگری و مبادلة سادة گروههای محلی دادهاست که در بستر شهری هم بهصورت قدرتمندانهای خودنمایی میکند. بازار پایاننامهها، محل مجادله یا رویارویی دو فهم سوداگرانه و حقیقتجویانه از علم است.