محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت؛ مریم شفیعی سروستانی؛ مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی؛ پریسا معارف؛ فاطمه میرغفاری
چکیده
چکیدههدف پژوهش حاضر شناخت شایستگیهای شهروند جهانی همزیست با کرونا در نظام آموزش و پرورش است. بدین منظور پژوهشی کیفی به شیوۀ فراترکیب با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. بهمنظور انجام مرور نظاممند پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی «اسکوپوس»، «امرالد»، «ساینس دایرکت»، «اشپرینگر» ...
بیشتر
چکیدههدف پژوهش حاضر شناخت شایستگیهای شهروند جهانی همزیست با کرونا در نظام آموزش و پرورش است. بدین منظور پژوهشی کیفی به شیوۀ فراترکیب با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. بهمنظور انجام مرور نظاممند پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی «اسکوپوس»، «امرالد»، «ساینس دایرکت»، «اشپرینگر» و «پروکوئست» برای مطالعات خارجی و دو پایگاه داده به زبان فارسی «پایگاه نشریات کشور» و «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» انتخاب شدند و مقالات مرتبط در بازۀ زمانی سالهای 2019 تا 2020 جمعآوری شد (31 مقاله). در تجزیه و تحلیل به شیوۀ شبکۀ مضامین با واژههای کلیدی مرتبط با هدف پژوهش 23 مضمون پایه (یادگیری مجازی، آموزش مجازی، یادگیری از راه دور، ارزیابی الکترونیکی، ...)، پنج مضمون سازماندهنده (آموزش مجازی، حوزههای تفکر، آگاهیهای بهداشتی، راهبردهای خودحفاظتی، مسئولیتپذیری) و سه مضمون فراگیر (دانش، مهارت، و نگرش) بهدست آمد. .