مسعود حاجیزاده میمندی؛ منوچهر علینژاد؛ زهرا میرجلیلی
چکیده
پول در جهان امروز در نقش میانجیِ کنشگران، تسهیلگر مبادلات، و همچون شیء بیرونی و عینی، تجلی یافته و هر روز در حال گسترش است. نگرش افراد نسبت به پول با رفتار آنها در مورد اموری که وابسته به پول است، مرتبط میباشد. نگرش افراد به پول بستگی به عوامل مختلفی همچون تجارب کودکی افراد، تعلیم و تربیت، موقعیت مالی و اجتماعی، و نظام باورها و ...
بیشتر
پول در جهان امروز در نقش میانجیِ کنشگران، تسهیلگر مبادلات، و همچون شیء بیرونی و عینی، تجلی یافته و هر روز در حال گسترش است. نگرش افراد نسبت به پول با رفتار آنها در مورد اموری که وابسته به پول است، مرتبط میباشد. نگرش افراد به پول بستگی به عوامل مختلفی همچون تجارب کودکی افراد، تعلیم و تربیت، موقعیت مالی و اجتماعی، و نظام باورها و اعتقادات آنها دارد. نگرشها نسبت به پول میتواند به عنوان «چارچوب مرجع» برای بررسی زندگی روزانۀ افراد استفاده شود. هدف پژوهش، بررسی نگرش به پول شهروندان شهر یزد و عوامل اجتماعی مرتبط با آن است. این پژوهش به شیوۀ پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انجام شده است. نمونۀ مورد مطالعه شامل 384 نفر از ساکنین شهر یزد است. بر اساس یافتههای پژوهش، اکثریت پاسخگویان نگرش میانهای نسبت به پول داشتند، اما درصد نگرش منفی (2.3 درصد) مردم یزد نسبت به پول از درصد نگرش مثبت (15.1 درصد) کمتر بود. طبق آزمون همبستگی، متغیرهای دینداری و دنیاگرایی و درآمد، رابطۀ مستقیمی با نگرش به پول داشتند، در حالی که سن و تحصیلات و امید به آینده به طور غیرمستقیم بر نگرش به پول تأثیر میگذارند. مردان مجرد شاغل بیشترین نگرش مثبت و زنان مجرد شاغل منفیترین نگرش را نسبت به پول داشتند. با کاهش دینداری (0.437-) و افزایش درآمد (0.18) و دنیاگرایی (0.287) نگرش مثبت به پول افزایش مییابد. بر اساس مدل رگرسیونی، دینداری و امید به آینده در مجموع 28 درصد تغییرات نگرش به پول را تبیین میکنند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در سیاستگذاری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.