امین باقری؛ محمد یمنیدوزی سرخابی؛ مقصود فراستخواه؛ اباصلت خراسانی
دوره 11، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 4-33
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی و تدوین الگوی نظری تبیین وضعیت موجود شبکهسازی دانشجویان در فرآیند یادگیریـ نوآوری است. این پژوهش با رویکرد کیفی اکتشافی و با روش دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شده است. جامعة تحقیق را 47 نفر از دانشجویان منتخب دانشگاههای شهیدبهشتی، علومپزشکی شهیدبهشتی، تهران و صنعتیشریف تشکیل دادهاند که با روش ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی و تدوین الگوی نظری تبیین وضعیت موجود شبکهسازی دانشجویان در فرآیند یادگیریـ نوآوری است. این پژوهش با رویکرد کیفی اکتشافی و با روش دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شده است. جامعة تحقیق را 47 نفر از دانشجویان منتخب دانشگاههای شهیدبهشتی، علومپزشکی شهیدبهشتی، تهران و صنعتیشریف تشکیل دادهاند که با روش نمونهگیری نظری هدفمند و دردسترس انتخاب شدهاند. دادههای حاصل از «مصاحبة عمیق و نیمهساختارمند» با روش کیفی مقولهبندی نظاممند تحلیل شدند. یافتهها درباب الگوی شبکة یادگیریـ نوآوری دانشجویان حاکی از این است که مدیریت منظومة یادگیری، بهمثابة مقولة محوری و مبنای شبکهسازی اجتماعی دانشجویان قرار میگیرد. بدینصورت، برخلاف رویکرد کارکردی مرسوم مبنی بر نقش تسهیلکنندة شبکهسازی در مسیر یادگیریـ نوآوری، منظومة یادگیری است که شبکههای بینفردی دانشجویان را شکل میدهد؛ بنابراین، دامنة وسیعی از حضور اجتماعی آگاهانه و چندبعدی تا سرگردانی اجتماعی در بستر اجتماعی تحصیل جریان مییابد که درنهایت پیامدهای گوناگونی از تحقق نوآوری تا فرسودگی تحصیلی را سبب میشود.
مقصود فراستخواه؛ جبار رحمانی؛ بهروز سپیدنامه
دوره 11، 2(ویژه ایلام) ، تیر 1396، ، صفحه 25-55
چکیده
دین یکی از کهنترین نهادهای بشری است که بهدلیل مشروعیتداشتنِ هنجارهایش انسجامآفرین است، اما دگرگونیهای اجتماعی ممکن است سبب کاهش مشروعیت هنجارهای دینی در جامعه و استقرار هنجارهای جدید و خویشآفرین شوند که به پدیدهای به نام بیهنجاری دینی خواهد انجامید. در این مقاله، بهمنظور مطالعة وضعیت بیهنجاری دینی دربین دانشجویان ...
بیشتر
دین یکی از کهنترین نهادهای بشری است که بهدلیل مشروعیتداشتنِ هنجارهایش انسجامآفرین است، اما دگرگونیهای اجتماعی ممکن است سبب کاهش مشروعیت هنجارهای دینی در جامعه و استقرار هنجارهای جدید و خویشآفرین شوند که به پدیدهای به نام بیهنجاری دینی خواهد انجامید. در این مقاله، بهمنظور مطالعة وضعیت بیهنجاری دینی دربین دانشجویان دانشگاههای ایلام، پس از مرور مطالعات پیشین و تدوین چارچوب مفهومی در چارچوب پارادایم کیفی، سنت تفسیری و نظریة مبنایی، و با بهرهگیری از ابزار مصاحبة نیمهساختمند، دادههای تحقیق جمعآوری شد. یافتهها نشاندهندة وجود پدیدة بیهنجاری دینی دربین گروهی از دانشجویان است که شامل مراحل دین عادی، ورود به دانشگاه، تحولات زیست دانشجویی، تردید در هنجارهای دینی، بحران مشروعیت هنجارها و استقرار نظام هنجاری جدید است. دانشجویان بهمنظور رهایی از تعارضهای ناشی از بیهنجاری دینی، به ایجاد گونههایی از دینداری خودمرجع و خنثیسازی اثرهای آن اقدام میکنند. مقولة کانونی این مطالعه ناحتمیّت دین است. در این مطالعه، الگوی پارادایمیک اخذشده از دادهها در چارچوب نظریة مبنایی درقالب عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، راهبردی و پیامدی ترسیم، توصیف و تشریح شده است.