سهیلا صادقی فسائی؛ محسن ناصری راد
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1390، ، صفحه 78-98
چکیده
جنبههای هستیشناسانه، معرفتشناسانه، روششناسانه و روشی چهار جنبه از پژوهش و فهم هستند که از اهمیت خاصی برخوردارند و همگی بههم وابستهاند. در ادبیات پژوهش جداسازی هستیشناسی و معرفتشناسی، از لحاظ مفهومی، با مسئلة خاصی روبهرو است. اصطلاح روششناسی نیز با بیدقتی مورد استفاده قرار میگیرد و پژوهشگران روشهای پژوهش را ...
بیشتر
جنبههای هستیشناسانه، معرفتشناسانه، روششناسانه و روشی چهار جنبه از پژوهش و فهم هستند که از اهمیت خاصی برخوردارند و همگی بههم وابستهاند. در ادبیات پژوهش جداسازی هستیشناسی و معرفتشناسی، از لحاظ مفهومی، با مسئلة خاصی روبهرو است. اصطلاح روششناسی نیز با بیدقتی مورد استفاده قرار میگیرد و پژوهشگران روشهای پژوهش را بهکار میگیرند بیآنکه اطلاعی از مفروضات هستیشناختی و معرفتشناختی مورد قبول خود داشته باشند. همة این مسائل بر نیاز به شفافسازی روشها، روششناسیها، معرفتشناسیها و هستیشناسیها تأکید میکند. این پژوهش مبتنی بر رویکردی نظری است. در جریان گردآوری دادهها این چهار جنبه مفهومسازی و ترکیب شده است. با مراجعه به ادبیات وسیع در این حوزه سعی شده اهمیت و ارتباط این جنبهها با یکدیگر در پژوهشهای کیفی مشخص گردد. یافتهها نشان میدهد که روششناسی و روش بههیچوجه جدا از موقعیتهای هستیشناختی و معرفتشناختی انتخاب نمیشوند. موقعیتهای متفاوت هستیشناسی و معرفتشناسی، روششناسی و روشهای متفاوتی را تولید میکند که نهایتاً منجر به دانش دربارة جهان اجتماعی میگردد.