محمد قاسمی خوزانی؛ سلمان حیاتی؛ مهدی کاظمی بینیاز؛ محسن حجازی جوشقانی
دوره 6، 3-4 ، مهر 1391، ، صفحه 63-86
چکیده
چگونگی گذران اوقات فراغت بهعنوان پدیدهای اجتماعی در کلانشهر مشهد، با توجه به قداست و اهمیت بینالمللی این شهر، از جمله مسائلی است که نگاه ویژهای را برای تدوین راهبرد و برنامهریزی در این زمینه میطلبد. هدف این پژوهش به طور کلی اولویتبندی راهبردهای توسعه اوقات فراغت زائران در کلانشهر مشهد است. روش پژوهش توصیفی/ تحلیلی با ...
بیشتر
چگونگی گذران اوقات فراغت بهعنوان پدیدهای اجتماعی در کلانشهر مشهد، با توجه به قداست و اهمیت بینالمللی این شهر، از جمله مسائلی است که نگاه ویژهای را برای تدوین راهبرد و برنامهریزی در این زمینه میطلبد. هدف این پژوهش به طور کلی اولویتبندی راهبردهای توسعه اوقات فراغت زائران در کلانشهر مشهد است. روش پژوهش توصیفی/ تحلیلی با ماهیتی قیاسی، برگرفته از نگرش سیستمی است و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای/ اسنادی و پیمایشی بوده که از 50 پرسشنامه محقق ساخته به روش دلفی استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تکنیک سوات[1] است. در این پژوهش مشخص شد که در کلانشهر مشهد در زمینۀ اوقات فراغت، وزن اصلی با قوتها و فرصتهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که کلانشهر مشهد در موقعیت تهاجمی قرار گرفته و این واقعیت بیانگر آن است که کلانشهر مشهد باید از قوتها و فرصتهای خود برای رفع ضعفها و تهدیدها استفاده کند. همچنین راهبرد ارتقای عملکرد زیرساختهای گذران اوقات فراغت موجود و خلق فضای کالبدی و معنوی متناسب با فرهنگ زیارت اولویت اول را در بین راهبردهای تهاجمی به خود اختصاص داده است.
[1]. SWOT