حسین اکبری؛ آرش قهرمان؛ محمد مظهری
دوره 6، 3-4 ، مهر 1391، ، صفحه 27-44
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره میکوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینههای مذکور هزینههای زیادی به دنبال دارد، مناسب است ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره میکوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینههای مذکور هزینههای زیادی به دنبال دارد، مناسب است نهادهای مورد اشاره از برونداد این سفرها و کارایی برنامههای اجراشده در جلب رضایت بهرهبرداران مطلع باشند. لذا مقالۀ حاضر در چهارچوب فراتحلیل و با استفاده از آمارههای میانگین استاندارد و میانگین وزنی استاندارد شده و با مطالعۀ منابع علمی معتبر داخلی و خارجی و بررسی اولیة نتایج بیش از 70 پروژۀ تحقیقاتی و گزینش 16 مورد از آنها، به بررسی و تحلیل جامعهشناختی میزان رضایت گردشگران ـ به تفکیک ابعاد ـ در شهر مشهد و نوسانات آن در سالهای اخیر پرداخته است. یکی از چهارچوبهای نظری در حوزۀ جامعهشناسی مصرف، درنظرگرفتن گردشگر درمقام «مشتری» است که خدمات گردشگری را از سازمان ارائهدهنده و شهر میزبان خریداری میکند. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که در بین ابعاد مختلف، رضایت از سفر، وضعیت بهداشت و تغذیه در پایینترین سطح و رضایت از همسفران در بالاترین سطح قرار داشته است.